Az Eurostat frissen közzétett statisztikái szerint az Európai Unió egészében 80 százalékra csökkent a GDP-arányos államadósság 2018 végére. Az egyes országok mutatói és trendjei között azonban extrém különbségek vannak. Magyarországgal külön is foglalkozik a statisztika, mivel újabb vélt szabálytalanságra hívja fel a figyelmet, amelynek javításával az ismertnél magasabb lenne az adósságráta, de hazánk még így is élen jár az adósság leépítésében.
Az Európai Unió egészét tekintve a 2014-es csúcspont után évről évre mérséklődött a GDP-arányos államadósság, és 2018 végén elérte a 80 százalékot.
Ezzel sikerült a rátát a 2010-ben mért szint közelébe lefaragni, habár ez még mindig jóval magasabb, mint a gazdasági válság előtt. Egy-egy kivételtől eltekintve szinte minden tagországban csökkent az adósságmutató az elmúlt négy évben, de a mediterrán országok közül többen még mindig szenvednek a nagy eladósodottságtól.
A GDP-arányos államadósság csökkenését az unióban három fő tényező segítette. A gazdasági fellendülés hatására nőtt a GDP, vagyis az adósság egy részét sikerült kinőni. A gazdaság növekedése emellett emelte az állam bevételeit, a javuló munkaerőpiac pedig a kiadásokat is mérsékelte. Eközben szinte minden országban megfigyelhető a nagyobb fiskális fegyelem. Mindezek eredőjeként tavaly jóval több állam mutatott fel költségvetési többletet, mint 2014-ben. Emellett az átlagos deficit mértéke is csaknem ötödére csökkent. Az államadósság javuló finanszírozását és csökkenő költségét nagyban támogatta az alacsony kamatkörnyezet is, amely valószínűleg a következő években is fennáll majd.
Az egyes régiókat vizsgálva jókora különbségek figyelhetők meg. A mediterrán országokra (Görögország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Ciprus) jóval magasabb államadósság jellemző (tavaly átlagosan 127 százalék). A görög és az olasz gazdaságban ráadásul nőtt az adósságráta, vagyis az eladósodás nem fenntartható, ami súlyos instabilitással fenyeget. A magas, sőt növekvő adósság emeli az országkockázatot, ezért drágul az adósságfinanszírozás. Ha az állampapírok hozamai magasabbak, mint a gazdaság (és ezzel együtt az állam bevételeinek) növekedési üteme, akkor a gazdaság adósságspirálba kerülhet. Ez számottevő költségvetési kiigazítást tesz szükségessé, ami visszahat a reálgazdaságra, mint láthattuk Görögország esetében. Hiába lett a görög költségvetés kemény megszorítások árán 2016-tól kezdve többletes, az adósság azóta sem tudott csökkenni.
A kelet-közép-európai országokra, így Magyarországra is jellemző a csökkenő államadósság. A 2010-es csúcspont óta a magyar adósságráta csaknem 10, 2014 óta pedig 6 százalékponttal csökkent, 2018-ra elérte a GDP 70,8 százalékát. Ez az érték még mindig nagyjából 30 százalékponttal magasabb, mint a régiós átlag, tehát a különbség 2014-hez képest alig csökkent. Az EU eközben újabb módszertani kifogással élt a hazai adatközléssel kapcsolatban. Állításuk szerint a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetséget az állami szférába kellene sorolni, így adósságuk növelné az államadósság mértékét: az elmúlt négy évre vonatkozóan 0,3-0,4 százalékponttal. Egy ilyen jellegű, többéves elszámolási vitát már elbukott a kormány az Eximbank esetében, és most is hosszas egyezkedésre lehet számítani. Mindez a lényegen azonban nem változtat majd: az államadósság csökkenő trendje mindenképpen megmarad Magyarország esetében.
A kedvező alapfolyamatok, vagyis a gazdaság tartós növekedése, az adóelkerülés mértékének csökkenése, a fegyelmezett költségvetési politika és az alacsony forrásköltségek a jövőben is segítik a magyar adósság leépítését.
A korábban előfinanszírozott uniós projektek brüsszeli kifizetése szintén nagy segítséget nyújt majd ehhez.
Az Európai Unió egészét nézve a gazdasági növekedés lassulása fékezheti az adósság csökkenésének eddig látott mértékét, miközben nagy esély van arra, hogy több tagállam is (például a csehek, a lengyelek, a németek) enged majd a fiskális szigorból politikai vagy gazdasági érdekből. Egy esetleges válság esetén nem is nagyon lenne más út: a monetáris politikát már nehéz tovább lazítani, ezért számottevő esélyt látunk arra, hogy a jövőben megfordulhat a kedvező trend az uniós adósságleépítésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.