Egy nemzet alkotóerejét olyan alkotások jelentik, amelyekre évszázadokon keresztül büszkén tekintenek az emberek, amelyek már a születésük pillanatában nemzeti célokat szolgálnak, a nemzeti összetartozást jelenítik meg. Ezek között is kivételes jelképünk a Lánchíd. Történelmi üzenetében kapcsolat Pest és Buda között, mai feladatköre: sokirányú kapcsolat létesítése Közép-Pest és Közép-Buda között, beleértve a gyalogos-, az autóbusz- és a személygépkocsi-forgalmat is.
Jelképesen összeköti az ország két részét, a Duna innenső és onnansó oldalát, és kapocs a főváros két része között. A Lánchíd képe az ország megjelenítője külföldön is, gyönyörű építészeti alkotás, és nincs magyar, aki ne kapcsolná össze a hidat Széchenyi István nevével, aki szerint Magyarország „egy nemzetet adott az emberiségnek”.
A Lánchíd a reformkori gondolatok kézzelfogható fizikai megvalósulása, Magyarország a 19. század közepétől nélküle nem volt már elképzelhető. Mára turisztikai szempontból a világ egyik legtöbbet fotózott mérnöki alkotásaként tartják számon, városképi jelentősége kiemelkedő.
E patetikus bevezetővel arra szerettem volna fölhívni a figyelmet, hogy a Lánchíd számunkra jóval több egy hídnál, szerepét, jelentőségét a történelem adja, és ebből az következik, hogy ikonikus voltára féltő figyelemmel kell lenni, a „szellemét” óvni szükséges. Azt is tudjuk, hogy minden híd, így a mi Lánchídunk is, műszaki létesítmény, tehát építészeti mivoltában és közlekedési rendeltetésében meg kell őrizni a jelennek és a jövőnek.
A híd mint műszaki, mérnöki létesítmény azonban folyamatos karbantartást igényel, egyre növekvő rajta az autóáradat, és a változó időjárási viszonyok is befolyásolják az állapotát, a beépített anyagok elfáradnak, az állaga romlik, sőt kritikus határhoz is elérhet. És eljön az idő, amikor elkerülhetetlenné válik a felújítása.
Szakmai vélemények szerint „idő van”, a felújítás elodázhatatlanná vált. A jövő szempontjából a híd teljes felújítása a legjobb megoldás és a legjövedelmezőbb befektetés az ország számára. Az elmúlt években alapos szerkezeti vizsgálatokat követően részletes szakvélemények készültek a híd állapotáról, a szükséges szerkezeti megerősítésekről, tervek készültek a teljes felújítás lehetőségeiről és végrehajtásának módjáról.
Ezek a tervek ma is használhatók. Megállapítható, hogy azonnali beavatkozásokra van szükség mind a közúti részén, mind a gyalogospályák területein.
A Lánchídunk esett már át felújításon, ez a felújítás a II. világháborúban nagyrészt elpusztult, felrobbantott híd újjáépítése után jó három évtizeddel, 1986–88 között történt. Az azóta eltelt idő alatt jelentősen megnőttek a „feladatai”, a forgalma, a terhelése biztonságosan nem fokozható már, s ha továbbra is késedelmet szenved a munkák elkezdése, akkor korlátozni kell a kapacitását, minimalizálni kell rajta a gépkocsiforgalmat.
Ám a Lánchíd a belváros egyik legfontosabb közlekedési útvonala is a vár alatt futó alagúttal együtt, részlegesen lezárni vagy a teljes felújítását elkezdeni tehát szakmai és közlekedéstechnikai kérdés. A fölújítás szükségessége szakmai érvekkel nem kérdőjelezhető meg, a mérnökség már letette mellé a garast, nemzetközileg is keresett és kiválóan teljesítő hídépítő mérnökeink készen állnak a munkára.
A budai hídfő jobb oldali oroszlánjának talapzatára 1996-ban a Széchenyi család címere került, ahol a latin jelmondatuk olvasható: (Si) Deus pro nobis, quis contra nos? Magyarul: Ha Isten velünk, ki ellenünk?
Mert a Lánchídnak állnia kell! A hidat mint műemléket az eredeti, történelmi állapotában kell felújítani.
Nyer vele az ország! Nyer vele Budapest!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.