Napjaink gazdaságában – legyen szó globális vagy lokális színtérről – egyre nagyobb szerepet kapnak a fenntarthatóságot célzó törekvések. Az ESG (Environmental, Social, Governance – környezeti, társadalmi és vállalatirányítási) szempontjai az utóbbi évtized meghatározó és egyre népszerűbb pénzügyi trendjét takarják, hiszen közvetetten vagy közvetlenül hozzájárulnak a fenntarthatóság megvalósításához. A három komponens közül a társadalmi aspektus az, amelyik egyebek közt a diverzitás, az emberi jogok, valamint a társadalmi felelősségvállalás kérdésével foglalkozik. Adódik a kérdés:
vajon életképesek lehetnek-e azok a vállalkozások, amelyek etikai vezérelvek mentén működnek, és ha igen, mennyire?
Szerencsére létezik erre egy bejáratott, hatékony és működőképes modell, a társadalmi vállalkozásoké. Ezek az úgynevezett szociális gazdaság meglehetősen új, hangsúlyos szereplői. Olyan, a hibrid vállalati spektrumon elhelyezkedő szervezetekről van szó, amelyek
pénzügyileg önfenntartók (vagyis működésük üzleti alapokon nyugszik), de elsősorban nem a profit maximalizálását,
hanem olyan társadalmi célok megvalósítását kívánják elősegíteni, amelyeket a vezetők fontosnak tartanak. A környezetvédelem, a fogyatékkal élők és hátrányos helyzetűek foglalkoztatása – ezáltal társadalmi integrációja – vagy a kulturális értékek megőrzése például ilyen jó ügynek számít. Ezeket a célokat sokféleképpen érhetik el, azonban minden ilyen cégnél akad egy közös pont: az, hogy az égető társadalmi problémákra hosszú távon, fenntartható módon igyekeznek megoldást nyújtani.
Ezek a vállalatok innoválnak, változtatnak, kockáztatnak, épp ezért jogosan érdemlik ki a társadalom megbecsülését, pozitív visszajelzéseit.
Nem szabad elfelejteni, hogy a fontos ügyekért úgy is lehet lelkiismeretesen tenni, hogy a cég „forprofit” tevékenységet folytat, feltéve, hogy a tulajdonosok a megélhetésre és a növekedésre fókuszálnak, nem pedig a saját haszonszerzésükre, magántulajdonuk gyarapítására fordítják a nyereséget. Ebben az esetben mindenki jól jár: a cégvezetők elégedettek lehetnek, hiszen a profit mellett egy vagy több társadalmi probléma megoldásán fáradozhatnak egyszerre, a munkatársak egyedi szakértelme révén pedig akár versenyképes fizetést is hazavihetnek.
Általános gyakorlat a fontos ügyeket előtérbe helyező nonprofit vállalatoknál, alapítványoknál és önkéntes formában működő szervezeteknél, hogy a személyi jövedelemadó 1 százalékából beérkezett felajánlásokból, továbbá pályázatokból igyekeznek fenntartani magukat. A társadalmi vállalkozások ettől a modelltől jelentősen eltérnek, lényegében több lábon, stabilabban állnak:
működésük révén nem függnek szorosan a lakosság jóindulatától, a működési források bevonása pedig nem kizárólag az 1-1 százalékok begyűjtésével, hanem diverzifikáltabban történik.
A társadalmi vállalkozás mint üzleti tevékenység Észak-Amerikában, Ázsiában és Európában is igen széles körben elterjedt, különleges modellt képvisel.
Európa északi államaiban ezekből a vállalatokból származik a GDP érdemi része,
így nem véletlen, hogy az Európai Unió számos operatív programja és pályázatai révén ösztönzi ezek létrejöttét – még Magyarországon is. Az EU-n kívül más szervezetek is segítik a pozitív ügyeket képviselő hazai vállalatokat: az NESsT (Nonprofit Enterprise and Self-sustainability Team) szervezete például olyan társadalmi vállalkozásokba fektet, amelyek képzés- és munkalehetőséghez segítik a hátrányos helyzetűeket, ezzel hozzájárulva a jövedelemhez jutásukhoz.
Egy társadalmi vállalkozás felépítéséhez számos dolog szükségeltetik:
az egyik a piaci viszonyokhoz való alkalmazkodás, vagyis olyasfajta tevékenység kiválasztása, amely a kijelölt társadalmi küldetés révén valós piaci igényt elégít ki. Az elhivatottság szintén nélkülözhetetlen – ahogy egy eredeti, kreatív ötlet és némi vállalkozói kompetencia is –, ha a leendő cégvezető egy jótékony misszió szolgálatába kíván állni. A megélhetés biztosítását, a fenntarthatóságot, illetve a közösségi érték megteremtését csak ezek mentén valósíthatják meg sikeresen az innovatív társadalmi vállalkozások.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.