A kötelező nyugdíjemelés révén 2021. januárban 3 százalékkal, majd a 2021. évi költségvetési törvény módosítását követően a júniusi évközi rendkívüli kiegészítő emelés révén további 0,6 százalékkal, vagyis összesen 3,6 százalékkal emelkedtek a nyugdíjak. Novemberben minden valószínűség szerint újabb nyugdíjemelési korrekció válik szükségessé, miután az éves várható infláció mértéke meghaladhatja a 3,6 százalékot. A novemberi kiegészítő nyugdíjemelés pontos százalékos mértékét a 2021. január–augusztus hónapokban mért tényadatok határozzák meg, a KSH erről szóló inflációs gyorstájékoztatója szeptember 10. körül jelenik majd meg.
A 2021. augusztus 10-én közzétett legutóbbi gyorsjelentés szerint 2021. január–júliusban az előző év azonos időszakához képest a fogyasztói árak az összes háztartást figyelembe véve átlagosan 4,2 százalékkal, a nyugdíjas háztartások körében 3,9 százalékkal emelkedtek. Ennek alapján novemberben a nyugdíjemelési korrekció egyösszegű, 7,2 százalék mértékű lenne (a havi eltérés a magasabb inflációs mérték, 4,2 százalék és az idei eddigi nyugdíjemelés, 3,6 százalék között 0,6 százalék, ezt kell egész évre vetíteni, vagyis 12-vel megszorozni az emelési különbözet egyösszegű fizetése esetén), de a végleges eredménnyel természetesen meg kell várni a január–augusztusi tényadatokról a jelentést.
Ha a szeptemberi inflációs jelentés szerint a várható nyugdíjas-infláció éves mértéke esetleg magasabb lenne, mint az általános fogyasztóiár-növekedés mértéke, akkor a kompenzációt a magasabb mértékű nyugdíjas-infláció szerint kell végrehajtani.
Ha a várható éves infláció 1 százaléknál kisebb mértékben haladná meg a 3,6 százalékot (vagyis 4,6 százaléknál kisebb lenne), akkor egyösszegű kompenzációra, abban az esetben viszont, ha a várható infláció több mint 1 százalékkal haladná meg a 3,6 százalékot (vagyis 4,6 százaléknál nagyobb lenne), akkor visszamenőleges nyugdíjemelésre kerülne sor. A két eljárás közötti különbség az, hogy egyösszegű kompenzáció (emelési különbözet) fizetése esetén a novemberi nyugdíjjal együtt a január–december hónapokra járó emeléseket egy összegben fizetik ki, így a decemberi nyugdíj összege nem nő, viszont a következő év januári nyugdíj összegét az emelési különbözet egytizenketted részével meg kell növelni a következő évi rendszeres nyugdíjemelés végrehajtása előtt. A visszamenőleges nyugdíjemelés révén viszont a novemberi nyugdíjjal együtt kifizetnék a január–október hónapokra eső emelési korrekciót, majd a novemberi és a decemberi nyugdíj már az emelt összegben érkezne.
A nyugdíjasokra vonatkozó fogyasztói árindex számítása során 2021-ben a 2019. évi nyugdíjas fogyasztási szerkezetet használják.
A nyugdíjasok szempontjából kitüntetett csoport, vagyis a gyógyszerek, gyógyáruk részaránya az általános fogyasztói árindexben 2,7 százalék, míg a nyugdíjasok kiadási szerkezetében 5,8 százalék.
Emellett a nyugdíjaskosárban az élelmiszerek és a háztartási energia részaránya néhány százalékponttal magasabb, míg a szeszes italok, dohányáruk, ruházkodási cikkek, tartós fogyasztási cikkek és a szolgáltatások aránya valamivel kisebb, mint az általános fogyasztói árindexben.
A hivatalos statisztika által mért infláció a nyugdíjasok személyes tapasztalata szerint persze a korrekciókkal együtt is fájdalmasan elmarad az általuk ténylegesen érzékelt árnövekedéstől, hiszen a statisztikai átlagban nem kiugró, de a mindennapi bevásárlások során annál fájóbb tétel a zöldségek, gyümölcsök, baromfihús, pékáru, étolaj, margarin, tojás akár tíz-húsz százalékot is meghaladó mértékű éves árrobbanása. Az inflációhoz kötött, egységes százalékos mértékben meghatározott nyugdíjemelés azonban nem csak a nyugdíjasok szubjektív megítélése szerint képtelen megakadályozni a nyugdíjasok relatív elszegényedését és a nyugdíjrendszer méltánytalanságainak halmozódását.
A kizárólag az inflációhoz kötött nyugdíjemelés miatt ugyanis a nemzetgazdasági nettó átlagkereset vásárlóerejével összevetve a nyugdíjak relatív vásárlóereje folyamatosan csökken, miután az utóbbi években az inflációnál legalább háromszor nagyobb mértékű volt az országos nettó átlagkereset növekedése. Ráadásul az inflációs nyugdíjemelés egységes százalékos mértéke miatt a nyugdíjas-társadalom tagjai is mindinkább elszakadnak egymástól, vagyis a szegényebb nyugdíjas még szegényebb, a gazdagabb nyugdíjas még gazdagabb lesz.
Ezek a hatások fájdalmas mértékben mélyítik a magyar nyugdíjrendszer egyik legnagyobb méltánytalanságát, amely annak a következménye, hogy a nyugdíjak alapjául szolgáló nettó havi életpálya-átlagkereset összegét a nyugdíjba vonulás évét megelőző év országos nettó átlagkereseti szintjéhez kell igazítani az évente meghatározott valorizációs szorzók révén. Ennek a számítási eljárásnak a következtében a nyugdíj összege indokolatlanul nagy mértékben függ a nyugdíjmegállapítás évétől.
Ha az országos nettó átlagkeresetek és velük azonos mértékben a valorizációs szorzók erőteljesen emelkednek – ez történik 2016 óta folyamatosan –, akkor hasonló életpályát befutó emberek nyugdíja jelentős mértékben kisebb lesz, ha korábban mentek nyugdíjba, vagyis olyan évben, amelyben a nettó országos átlagkereset kisebb volt.
A folyamat évente ismétlődik, ezért a nyugdíjasok a relatív elszegényedés évről évre növekvő meredekségű csúszdáján siklanak egyre lejjebb, egymástól is mindinkább elszakadva.
A nyugdíjak rendszeres emelésének jelenlegi, inflációhoz kötött módszerét ezért érdemes lenne úgy átalakítani, hogy az új eljárás az összes méltánytalansági összetevőt képes legyen kezelni. A vegyes indexálásra azért lehet szükség, hogy az aktív keresők vásárlóerejének növekedéséhez képest mérsékelje a nyugdíjak vásárlóerejének leszakadását. E tekintetben különös jelentősége lehet a 13. havi nyugdíjnak, mert ha azt éves szinten vesszük figyelembe, akkor egyhavi plusznyugdíj 8 százalékos éves nyugdíjnöveléssel ér fel. A vegyes indexálás azonban önmagában nem segíti a nyugdíjas-társadalom belső feszültségeinek enyhítését. Bármely vegyes nyugdíjnövelési metódusnak is ki kell egészülnie két kiegészítő módszerrel: a sávos emelés, illetve a nyugdíj-megállapítási évjárat szerinti emelés rendszerével.
A nyugdíjrendszer biztosítási elve mellett a másik vezérlő elv, a szolidaritási elv jegyében a kis összegű nyugdíjakat akár a nagyobb összegű nyugdíjak emelésének terhére nagyobb arányban lenne szükséges emelni, ahogyan a legtöbb európai nyugdíjrendszer teszi.
Magyarországon ráadásul a 13. havi nyugdíj visszaépítésével lényegében okafogyottá váló nyugdíjprémiumra évente félretett 50 milliárd forint nagyságrendű összegek átirányításával érdemi pluszforrás is előteremthető erre a célra. (A nyugdíjprémium jogintézménye a korábbi 13. havi nyugdíj 2009-es megszüntetése miatt került be a nyugdíjtörvénybe.) A nagyobb összegű nyugdíjak mérsékeltebb emelésének további pénzügyi indokoltságát erősítheti az az összefüggés, hogy a magasabb nyugdíjjal rendelkezők jellemzően tovább élnek, mint akiknek kisebb összegű a nyugdíjuk, így ha nincs újraelosztási elem az emelési eljárás során, akkor nagyobb terhelést eredményez a nyugdíjrendszerben a magasabb összegű nyugdíjak azonos mértékű emelése. Ezeket a gondokat enyhítheti például az osztrák mintára létrehozható sávos nyugdíjemelés.
Magyarországon azonban még a sávos emelés bevezetése sem lenne elég a nyugdíjemelés valóban méltányos rendszeréhez, ha az nem egészülne ki a nyugdíj-megállapítási évjáratokat is figyelembe vevő eljárásrenddel. Ha a rendszeres nyugdíjemelés meghatározó tényezői között szerepel a nyugdíj-megállapítás éve is, akkor a valorizáció révén beépített elsődleges méltánytalanság következményei évenkénti lépésekben enyhíthetők.
Dr. Farkas András, a Nyugdijguru.hu alapítója
Kiemelés: A kizárólag az inflációhoz kötött nyugdíjemelés miatt a nemzetgazdasági nettó átlagkereset vásárlóerejével összevetve a nyugdíjak relatív vásárlóereje folyamatosan csökken
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.