Alapjaiban rengette meg az elmúlt két évben a koronavírus-járvány a világgazdaságot, az idegenforgalom mellett pedig a bortermelők is a krízis vesztesei közé tartoztak. A legaktuálisabb kérdés pedig a „hogyan tovább”? Merre nyílik meg a kibontakozás útja a magyar bortermelők előtt a koronavírus-járvány negyedik hullámának árnyékában?
Évtizedes távlatban a turizmus az egyik legdinamikusabban növekvő gazdasági ágazat, mind nemzetközi, mind hazai viszonylatban. A gazdaságélénkítés mellett a munkahelyteremtésben is nagy szerepet játszik. 2018-ban ez az ágazat adta a KSH szerint a GDP 6,8 százalékát, mellette 428 ezer embernek jelentett megélhetést. De hiába van potenciál a magyar turizmusban – hiszen jól hangzik a „Magyarország a csodák soha ki nem merülő forrása” szlogen is –, ha a koronavírus miatt az utazók „szobafogságra” lettek ítéltetve.
A problémával szembesültek a magyar borászok, bortermelők is. A rendelkezésre álló európai uniós statisztikákból kiderül, hogy
a beutazó turizmus elmaradása jelentősen csökkentette az éves egy főre jutó borfogyasztást több tagállamban is, ami Magyarországot sem kerülte el.
Különösen kedvezőtlen ez annak tükrében, hogy a magyar szőlő termőterülete a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának statisztikái szerint már 2018 óta folyamatosan csökken. Van olyan borvidék, ahol mostanára majdnem felével csökkent a szüretelt szőlőmennyiség, országos szinten ötödével. A pincészeteknek, gazdáknak problémát jelentettek a vírus mellett a növekvő energia és csomagolóanyag árak, a bérköltségek, valamint a magas infláció is.
A legnagyobb kihívást most a horeca (vendéglátó) szektor újraélesztése mellett a munkaerő megőrzése jelenti. Jellemzően a pincészetek képesek voltak áthidalni működési nehézségeiket elbocsátások nélkül, illetve a munkafolyamatok átcsoportosításával. A bevételkiesést sokaknál enyhítette a kiskereskedelemben és az online csatornákon történő árusítás felpörgése is, hiszen a fogyasztók lojálisak maradtak kedvenc termelőikhez. Viszont a fesztiválok és rendezvények elmaradását és a velük járó bevételkiesést semmi sem tudta pótolni. Noha idén már a kisebb rendezvényeket meg lehetett szervezni, de a turizmus és borászat szempontjából fontos alkalmak többségét sajnos nem. Márpedig ezek a teljes magyar borfogyasztás 10-15 százalékát adják a vendéglátó szektorral együtt.
Az előttünk álló időszak a járvány negyedik hulláma után a nemzetközi turizmus újraéledésének egyfajta főpróbája is lesz, hiszen a vakcinák már elérhetők és a vakcinaútlevelek alkalmazása is beindult.
Azonban az utazások szigorú szabályokhoz vannak kötve, még azoknak is, akiket beoltottak. Az ennek következtében megváltozott utazási preferenciák új trendeket határoztak meg: a nemzetközi utak helyét átvették a regionális, illetve országon belüli túrák, hiszen autóval közlekedve sok esetben lényegesen egyszerűbben léphetjük át a határokat.
Ennek pozitív hozadéka is van, hiszen az átalakuló utazási szokások a hazai módosabb fogyasztók körében felértékelték a magyarországi borvidékeket és borokat. Ezen belül is többnyire kiemelt figyelmet kap a Tokaji borvidék, hiszen a világ első eredetvédett borait, a híres tokaji aszút készítik itt, amely a furmint borok mellett a belföldi turisták számára is sokat jelent. Noha a nagy borfesztiválok többsége elmaradt, így is évtizedek óta nem látott forgalom összpontosult a belföldi borászatokra, vendéglátókra. Ezen fogyasztók bár árérzékenyebbek a tehetősebb külföldi turistákhoz képest, ellenben szívesen választják azonos termékkínálatból a magyar megfelelőt, ha választás elé kerülnek.
Ezzel párhuzamos trend a magasabb minőségű italok felé fordulás. A hétvégi összejöveteleken, különböző közösségi eseményeken elköltött pénzt megtartva, a fogyasztói élmények preferálása mellett inkább a jobb minőség felé mozdultak el a fogyasztási szokások, így a tokaji borok szerepe is növekedhet, hiszen a hazai borok között egyértelműen a magasabb minőséget képviselik. A karácsonyi és az azt megelőző adventi időszakban egyébként hagyományosan népszerűbbek a Tokaji borvidék borai, ezen belül is az aszú.
Segítheti a fogyasztói igények változásával megnyíló piaci lehetőségek kiaknázását, hogy az idei szüret egy jó évjáratot eredményezett a termelőknek. Tokajt illetően a mennyiséget tekintve átlagostól kevesebb lett a termés, ugyanakkor nagyon jó minőségű volt a leszüretelt gyümölcs. Bár a hosszú száraz ősz során nagyon kevés aszúszem képződött, ami aszúborok a pincékbe kerültek, azok kiváló, harmonikus borok lettek.
A turisztikai szektor működésének teljes helyreállását csak 2024-re prognosztizálják a szakértők, de az idei nyár egyértelműen megmutatta, hogy gyors piaci alkalmazkodás mellett levegővételhez juttatható a horeca szektor és a borturizmus is. A termelők előtt pedig új lehetőséget nyit meg, hogy a hazai fogyasztók nagyobb számban bizalmat szavaztak a magyar boroknak. A tudatosabb, minőségi borválasztás pedig lehetőséget nyújt az alternatív megoldásokra, kísérletezésekre, ami elhozhatja a minőségi magyar borok újabb reneszánszát is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.