Magyarországon az 5G használatának a széles körű alkalmazása 825 milliárd forint nettó haszonnal kecsegtet, a technológia terjedése mégsem halad gördülékenyen. A legfőbb akadály, hogy a magas beruházási igény megtérülése bizonytalan, mert félő, hogy a lakosság alacsony szintű digitális írástudása lassítja az 5G felfutását. Éppen ezért az induláshoz olyan B2B-megoldásokat érdemes fejleszteni, amelyek használata vonzó, és maguk is hozzájárulnak a digitális készségek fejlesztéséhez.
A kelet-közép-európai régióban az Ericcson adatai szerint a mobil-adatforgalom a járvány két évében 1,76 exabyte-tal, azaz 74 százalékkal növekedett. Az előttünk álló években ilyen erőteljes áttörés nem várható, de a következő öt évben is évi 22 százalékos növekedési ütem valószínűsíthető, így az idei 4,14 exabyte-os adatforgalom 2027-re 11,32-ra emelkedik. A régióban az egy eszközre jutó adatforgalom 2020-ról 2027-re 7,65 gigabyte-ról 32 giga fölé emelkedik, ami elmarad ugyan a 40 giga feletti várható világátlagtól, de így is több mint négyszeres növekedés.
Az 5G-technológia elterjedésének legnagyobb akadálya a hatalmas beruházási igény. Becslések szerint a technológia alapjául szolgáló hálózat fejlesztése a következő öt évben világszinten 1000 milliárd dollár beruházást emészt fel, a megtérülés viszont bizonytalan. Különösen igaz ez ott, ahol az 5G-re épülő szolgáltatások igénybevétele a világátlagnál lassabban terjed. Márpedig az előrejelzések szerint ebből a szempontból a régió nem áll jól.
Az Ericsson becslése szerint az egy mobiltelefonra jutó adatforgalom tekintetében a régió már tavaly is 13 százalékkal maradt el a világátlagtól, és ez a különbség 2027-re 20 százalékra nőhet. Ez akkor is igaz, ha Kelet-Közép-Európában az 5G-s mobilelőfizetések aránya az idei 2 százalékról 2027-re az előrejelzéseknek megfelelő 49 százalékra ugrik. A magas beruházási költségekkel párosulva ez is oka lehet annak, hogy az elmúlt egy évben az 5G-fejlesztések lassulni látszanak.
Az 5G-ben rejlő üzleti potenciál négy fő területen aknázható ki, ám ezeknek csak kisebb része lesz képes pár éven belül értéket teremteni a szolgáltatóknak. A négy fő terület, az ipari és logisztikai szolgáltatások, az okosváros és az okosvidék-fejlesztések, valamint a közigazgatás. Becslések szerint világszinten ezek együttesen 4300 milliárd dollár bevételt termelhetnek azoknak a szolgáltatóknak, amelyek az 5G-technológiára épített szolgáltatásokkal állnak elő.
Ami Magyarországot illeti, a szükséges beruházási költségek ugyancsak magasak, de a várható hasznok is magasak. Az Analysys Mason által az Ericsson és a Qualcomm megbízásából készült tanulmány szerint Magyarországon a technológia potenciális nettó haszna a négy fő területen összesen több mint 800 milliárd forint lehet. A megtérülés – főleg a lakosság nagyarányú gyenge digitális felkészültsége miatt – mégis kétséges. Az ábrán jól látszik, hogy az ipari és a logisztikai felhasználás csak az elméletileg elérhető haszon 30 százalékát hozhatja a szolgáltatóknak, a másik három – a potenciális bevételek 70 százalékát adó – területen azonban a végső felhasználó jellemzően a lakosság, amelynek a digitális felkészültsége döntő jelentőségű a szolgáltatások elterjedésében.
Magyarország a digitális felkészültség mérésére széles körben elfogadott DESI index szerint 27 európai ország közül a 22. helyen áll 40 százalékos mutatóval, miközben az Európai Unió átlaga 47 százalék, a legjobban teljesítő négy ország pedig 60 százalék feletti indexet mutat fel. A magyar lakosság internetes ismeretei Európában a 21. helyen állnak, és ez igaz az alapszintű digitális készségekre és a haladókra egyaránt, vagyis bőven van tér az uniós átlaghoz való felzárkózásra.
Jó hír ugyanakkor, hogy Magyarország a hálózati technológiák kiterjesztéséről szóló DESI-mutatókban alapvetően jól szerepel, de mindenképpen sokkal jobban, mint más DESI-almutatók esetében. A technológia terén Magyarország még mindig bőven az európai középmezőnyben szerepel, de látni kell, hogy az elmúlt két évben ezeknél a mutatóknál is sokat romlott az ország pozíciója.
Az elmúlt években egyetlen mutatóban, a szélessávúinternet-előfizetések arányában mutatkozott előrelépés, ebben Magyarország egyenesen az első helyre lépett előre Európában. Az összes többi mutatóban azonban lecsúszás tapasztalható. A szélessávúmobilnet-előfizetésben elment mellettünk Európa, két év alatt 11 helyet rontva már csak 14. helyen állunk, a fix széles sávú internettel való lefedettségben pedig a 13.-ról a 18. helyre estünk vissza. Ez az, ami miatt az iparág szereplőinek nagyon oda kellene figyelniük arra, hogy ne maradjunk le egy olyan szegmensben, mint az 5G, amelyben a régió élmezőnyébe tartoztunk.
A technológiai alapok tehát még megvannak, és az sem igaz, hogy jól kiválasztott 5G-s szolgáltatásokkal ne lehetne a fogyasztói szokások megváltozására építeni: a magyar fogyasztók gyors, súrlódásmentes, transzparens és digitálisan folyamatosan elérhető szolgáltatásokat várnak el az őket kiszolgáló üzleti és kormányzati szereplőktől. A KPMG kutatása szerint a lakosság 62 százalékának fontos vagy nagyon fontos, hogy az őt kiszolgáló vállalat megfelelő applikációval rendelkezzen a vásárláshoz, és csaknem negyede fontosnak tartja az okostelefonok interaktív használatának lehetőségét a vásárlásaiban. Igény tehát láthatóan van a digitalizációra, ám a digitális készségek hiánya gátat szab a fejlesztéseknek.
Most tehát azt látjuk, hogy az 5G bevezetése lassabban halad, mint a korábbi technológiáknál megszoktuk, és a kezdeti várakozásokhoz képest is lelassult. Alapvetően azonban még mindig nem állunk rosszul, ugyanakkor a versenyképesség fenntartása érdekében mindenképpen érdemes elgondolkodni azon, hogy miként lehetne felpörgetni a technológia fejlesztését.
A lakosság digitális edukációja sosem késő, de ahhoz lemaradásban van, hogy ez mozdítsa elő a következő évek fejlesztéseit. A követendő cél ezért inkább az igények alapos felmérésén és kiszolgálásán alapuló feladat priorizálása lehet, amivel elérhető, hogy a lakosság az 5G által lehetővé tett új szolgáltatásokon keresztül szerezze meg azokat a készségeket, amelyek a továbblépéshez szükségesek.
A fogyasztók figyelmét felkeltő use-case-ek kiválasztása és megvalósítása az állam, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, valamint az operátorok fokozott együttműködésére épülhet. Nemzetközi szinten már vannak jó gyakorlatok, hiszen az egyetemek, a városfejlesztés, a turizmus és a tömegközlekedés terén találhatunk már olyan megoldásokat, amelyek nagy lakossági csoportok bevonásával sikerrel működnek.
Ezeknek a szereplőknek együtt kell felismerniük azokat az 5G-alapú B2B2C-lehetőségeket, amelyek az ügyfelek érdeklődésének középpontjában állnak, hogy a hálózat fejlesztési költségeit ne csak a B2B-lehetőségek kiaknázása finanszírozza, hanem a sokkal nagyobb potenciált rejtő lakossági felhasználási területek is mielőbb értékteremtővé váljanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.