Régen alig használtuk a bankszámlát másra diákként, mint hogy fogadjuk rajta az ösztöndíjat, levásároljuk az egyenleget bankkártyával, netán felvegyünk pénzt az ATM-ből. A haladóbb lakástulajdonosok felé esetleg még elment egy átutalás, mellyel kifizettük a lakásbérletet, ha pedig még a rezsit is készpénzkímélő módon fizettük be a sárga csekk helyett, akkor már a jegybanknak is jó napja volt, hiszen javítottunk a készpénzkímélési statisztikán, ami országos ügy volt.
Érdemes látni azt a hatalmas különbséget, amely most a diákszámlákat, de általában is a bankolást jellemzi a digitalizáció terjedésével.
Nagyon régi mondás, hogy fizetni senki sem szeret, ezért a fizetési megoldások fejlesztését az az ügyfélélmény hajtja, hogy legyünk gyorsan túl ezen a műveleten. Ehhez képest, ha ma megnézzük, hogy mit tud egy banki mobilapp, talán meglepődünk, hogy hányféle fizetési módot tartalmaz.
Szinte már abból áll a verseny manapság, hogy minél több olyan lehetőséget tartalmazzon egy app, amivel fizethetünk.
A szuperappok fogalma is innen ered, és a hazai Simple-applikációt is egyfajta magyar szuperappnak tekintem, amelyet minden korosztály, így a diákok is ki tudnak használni. Közlekedési mobiljegyet vásárolni, moziba, kulturális rendezvényre menni sok fiatal szokott, autópálya-matricát és parkolást fizetni talán kevesebb, de a rezsicsekkek befizethetők vele, a bolti érintéses mobilfizetéssel pedig több százezer elfogadóhelyen élhetnek a hallgatók országszerte. A Simple, bár bankfüggetlen, de más banki applikációk is felzárkóztak hozzá az elmúlt években, így például a legalapvetőbb fizetéseket az Erste MobilePay is nyújtja – ezzel még mobilegyenleget is fel lehet tölteni –, a K&H appja pedig biztosítja a közlekedési mobiljegyeket is a mobilegyenleg feltöltése mellett. A CIB Bank mobilapplikációjával a mobilegyenleg feltöltése mellett a sárga és fehér csekk is beolvasható, sőt, aki elkerülné a csekket, az a rendszerbe integrált Díjnet-funkció segítségével a közüzemi számláit is kiegyenlítheti.
Miközben a diákszámlák szolgáltatásai nem nagyon változtak, hiszen átutalásra, készpénzfelvételre mindegyik számla alkalmas volt eddig is, a verseny leginkább a számlához kapcsolódó mobilapplikációk szolgáltatásválasztéka alapján fog eldőlni. Ez a tétel a felnőttek esetében vélhetően egy lassabb folyamat lesz, de a mai diákok, akik már úgy születtek, hogy egész nap úgyis a mobiljukat nyomogatják, nyilvánvalóan a pénzügyeiket és a bankválasztásukat is az okostelefonok keretei között kívánják majd megoldani.
Emiatt a mai bankválasztás egyre fontosabb szempontja a fiatalok körében az, hogy mennyire ügyfélbarát és milyen szolgáltatásokat, funkciókat támogat egy bank mobilappja.
Így egyre gyakoribb lesz az, hogy a diákok a mobiljuk szemszögén keresztül választják ki a diákszámlájukat vezető pénzügyi szolgáltatót, amellyel aztán évekig kapcsolatban lesznek, a tanulmányaik alatt valószínűleg végig.
A legtöbb bank érzi, hogy nem kéne ebben lemaradni, így nagy a harc a digitális bankszolgáltatások piacán. Az OTP külön mobilappot fejlesztett a főiskolásoknak, egyetemistáknak, amellyel többféle módon támogatja a pályaválasztásukat, sőt még a diákmunka-választásban is segítséget nyújt a Junior Next app. A diákok is élhetnek az Erste és az OTP nagyon hasonló pénzvisszatérítési kedvezményprogramjával, ahol mobilalkalmazásban kiválasztható kuponokkal lehet takarékoskodni. Csak diákoknak nyújt hasonló kedvezményrendszert a Raiffeisen Bank is a Yelloo Klub keretében.
A szelfis számlanyitás is egyre terjed, idén már négy bank, a CIB, a Gránit, a K&H és az OTP is kínálja, de meglepődnék, ha jövő ilyenkorra nem bővülne a sor.
Az Apple Payjel történő bolti érintéses mobilfizetést az összes hazai nagybank integrálta már a kártyarendszerébe,
Androidon pedig csak a Takarékbank van lemaradva. De itt is teljes lesz a paletta, vélhetően jövő őszre, hiszen a hírek szerint az MKB-val egyesülő hazai bankóriás erős digitális versenyre készül.
A digitális fejlesztési erőforrások mellett a bankok természetesen a hagyományos módon is versenyeznek a diákok kegyeiért, így a díjmentesség mint fő hívószó továbbra is fontos szerepet játszik az ifjú ügyfelekért vívott harcban. Jó példa erre a Raiffeisen Yelloo számlakampánya, ahol a bank hat díjmentes elemmel is kampányol, noha ezek fele ugyanúgy ingyenes minden hazai banknál. A legtöbb banknál elengedik a diákszámla havi díját, és sok helyen az első éves kártyadíjat is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.