Hogyan tudnak a jellemzően jóval kisebb méretű hazai családi vállalkozások eredményesen versenyezni a multinacionális vállalatok helyi érdekeltségeivel szemben a munkaerőpiacon? Hogyan tudnak tehetségeket toborozni és hosszú távon megtartani, amikor ismertségük, piaci súlyuk és nagyon gyakran anyagi lehetőségük is korlátozottabb a nagynevű versenytársaikkal szemben? Hogyan komplikálja ezt még tovább a családi cégekre oly jellemző üvegplafon-probléma, amikor a nem családtag munkavállalók szinte a szervezet minden szintjén hajlamosak alulértékelni a karrierlehetőségeiket, feltételezve, hogy a csúcspozíciókat úgyis a tulajdonos család tagjai vagy a családhoz közel állók fogják betölteni?
Ezek a kérdések a világ bármely részén fontosak lehetnek. Néhány tényező azonban különösen kritikussá teszi a vizsgálatukat Magyarországon:
A probléma nem új, de hajlamosak vagyunk róla elfelejtkezni, miközben a helyzet tovább romlik, és egyes ágazatokban (lásd pl. vendéglátóipar) már a vállalkozások fennmaradását veszélyezteti. Mondhatnánk, hogy a családi vállalkozásoknak „könnyű”, mert a szűkebb-tágabb család tagjai mindig adnak elegendő és rugalmasan bevonható kapacitást. Ez azonban még a kisebb családi cégeknél is hamis feltételezés, mert a szóba jövő családtagok jellemzően különböző szakmai háttérrel és motivációkkal, illetve gyakran csak ideiglenesen tudnak vagy kívánnak szerepet vállalni a cég életében (ha egyáltalán). Ráadásul ez a szemlélet hosszabb távon a tulajdonos család leginkább érintett tagjainak, mindenekelőtt az alapító ügyvezetőnek az önkizsákmányolásához vezet, amivel még a családon belüli utódlást is ellehetetlenítheti, riasztó példát mutatva a potenciális utódoknak.
Leginkább szorult helyzetben a legkisebb, maximum 10-20 főt foglalkoztató vállalkozások vannak: általában ők képesek a legkevésbé elérni és megnyerni a potenciális munkavállalókat.
Nyilván a HR-gyakorlatuk is inkább informális, az alapító tulajdonos vagy egy másik családtag végzi, leginkább intuitív alapon. A helyzet nem sokkal jobb a nagyobbaknál sem.
A Budapesti Corvinus Egyetem Családi Vállalatok Központjában pár éve végzett kérdőíves felmérésünk a nagyobb családi vállalkozások körében (átlagos létszám: 229 fő, átlagos árbevétel: 12,4 milliárd forint) azt mutatta, hogy csak 10 százalékuk találta jobbnak a családi cégek munkaerőpiaci esélyeit a multikkal szemben, míg közel 60 százalékuk valamivel vagy lényegesen rosszabbnak. (A többi válaszadó úgy nyilatkozott, hogy ez jellemzően nem szervezeti méret vagy tulajdonosi forma függvénye.) A HR-funkció irányítását még e nagyobb cégek több mint egyharmadánál is az alapító (fő tulajdonos) vagy a család egy másik tagja látja el: azutóbbi önmagában nem kifogásolható, ha rendelkezik a szükséges tudással és tapasztalattal. Szintén hasonló arányban alkalmaznak nem családtag szakembert: jellemzően a munkaszervezeten belül, ritkán külső tanácsadóként. Viszont a cégek negyedénél továbbra sincs felelőse a HR-területnek, pedig döntő többségük szerint „szükség lenne rá”.
Mi lehet a megoldás ebben a látszólag kilátástalan helyzetben? A HR-vezetői szerep meghatározása, majd az alkalmas, akár családon belüli személy kiválasztása a feladatra nyilván csak az első lépés, önmagában nem oldja meg a problémát. Viszont lehetőséget ad arra, hogy szisztematikusan felmérjük a működéshez szükséges munkaerőigényt és a rendelkezésre álló munkaerőt, és összevessük mind kapacitásban, mind kompetenciában. Ez adja az alapját annak, hogy pontosan lássuk: milyen feladatok ellátásáról kell még gondoskodnunk, akár átcsoportosítással, akár kiszervezéssel, akár új munkaerő felvételével. Szintén a HR-vezető lesz az, aki a munkaügyi adminisztráció kézbentartása mellett – ha már a vállalkozás mérete megköveteli – munkakörökre szabott teljesítményértékelési formákat, jövedelemcsomagokat és továbbképzési terveket dolgoz ki.
A külső munkaerő felvételénél és megtartásánál pedig a sok hendikep ellenére mégis van egy erős adujuk a családi cégeknek:
ha demonstrált értékazonosság esetén akár már a jelölteket, majd később a felvett munkatársakat a „tágabb család” tagjaként kezelik. Összetartó, „egy mindenkiért, mindenki egyért” kultúrát alakítanak ki, ahol együtt örülnek a sikereknek, és élik meg az elkerülhetetlen kudarcokat. Gondoskodnak a munkahelyi „jóllét” (wellbeing) fenntartásáról, figyelemmel kísérik és akár nem szokványos módokon is támogatják a kollégák személyes életcéljainak teljesülését, miközben minél több valódi élményt adó közösségi programot szerveznek munkaidőn kívül. Ha jól csinálják, egy ilyen „családias” munkakörnyezetben fel sem merülhet a munkahelyváltás kérdése, mert az olyan lenne, mintha valaki a legközelebbi hozzátartozóitól válna meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.