BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Irány az észak-koreai Kumgang-hegy!

Óriási idegenforgalmi komplexumot épít ki a dél-koreai Hyundai Asan társaság Észak-Koreában, a helyi kormány közreműködésével. A beruházás egy része – a szállodák, a gyógyfürdő, az üzletek, éttermek, a cirkusz és a felújított buddhista kolostor – már fogadja a vendégeket, de újabb hotelekkel, golfpályával, más szórakozási lehetőségekkel és egy észak–déli családegyesítő központtal fog bővülni. Mindez persze csak a háttér, a fő látványosság Korea büszkesége, a Kumgang-hegy. Bár a társaság által kínált program turisták tömegét vonzza, a beruházás politikai jelentősége nagyobb az idegenforgalminál. A Kumgang-túra a két ország együttműködésének, egymáshoz való közeledésének a szimbóluma még akkor is, ha a fanyalgók a kirándulásból éppen a valódi Észak-Koreát hiányolják, az idegenforgalmi komplexumot pedig Hyundai Citynek csúfolják. Észak-Koreának ugyanis egy olyan, elkerített részén tölthetnek el néhány napot, ahová ottani turista be sem léphet, s a kisszámú észak-koreai alkalmazottal is csak módjával lehet beszélgetésbe bonyolódni. Majdnem minden újonnan épült, ami pedig nem, oda nemigen lehet bejutni. Pedig a túra kezdete ígéretes: az országba a déliek csak külön engedéllyel, ideiglenes vízummal, szigorú vizsgálat után léphetnek be, s csak miután eleget tettek a kalandtúrába illő megszorításoknak: hátrahagyták mobiltelefonjaikat, laptopjaikat, túl nagy felbontású fényképezőgépeiket és a nyugati propaganda szolgálására alkalmas eszközeiket. Beutazni ezt követően is csak a szervező turistabuszaival lehet, fotókat készíteni csak erősen módjával, telefonálni pedig sehogy. A játékszabályok betartásával azonban szabad a közlekedés a városban, többórás túrák tehetők meg kísérők nélkül a csúcsok, vízesések, tavak, tengerparti pihenőhelyek között.

Vagyis nincs igaza annak, aki elégedetlenkedik. A „Hyundai City” létrehozása óriási előrelépés ahhoz képest, hogy két ellenséges ország összefogásából született, s hogy dél-koreai állampolgár bő ötven éven át be sem tehette a lábát hazájának ebbe a külön országba szakadt részébe. A Hyundai egyébként messze többet tett eddig északon, mint hogy 300 millió dollárból létrehozott egy idegenforgalmi komplexumot, amely tavaly már 400 ezer vendéget fogadott. Falvakat, iskolákat épített az ott lakók számára, technológiát és eszközöket szállított mezőgazdasági termelésük javítására. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.