A tavalyi, 2006–07-es tanévben öt év óta első ízben emelkedett jelentős mértékben az amerikai felsőoktatási intézményekben tanuló külföldi diákok száma. A megugrást szakértők részben a dollár gyengülésének, részben a szövetségi és állami kormányzatok, illetve a főiskolák és egyetemek saját marketingakcióinak erősödésével magyarázzák.
Utóbbiakra példa a bostoni Northeastern University tavaly ősszel indult együttműködése a Kaplan nevű oktatási céggel. Ennek keretében a Kaplan tölti fel külföldi diákokkal a Northeastern egyéves programját, amely – mintegy 18 ezer dolláros áron – felkészítésként szolgál az egyetem diplomát adó képzésének megkezdésére. A programot sikerrel záró diákok – akik az idén többségében Kínából és Dél-Koreából érkeztek Bostonba – automatikusan felvételt nyernek az egyetemre.
A Nagy-Britanniában már bevettnek számító egyetemek és cégek közötti hasonló együttműködési megállapodások várhatóan az Egyesült Államokban is egyre inkább teret nyernek majd a jól fizető külföldi diákokért folytatott nemzetközi versenyben. Az Oregon State University a múlt hónapban jelentett be egy jövőre induló programot, amelyet közösen szervez az INTO University Partnerships nevű brit vállalattal. A külföldi diákjainak számát már évek óta megduplázni igyekvő egyetem évi 15-25 millió dolláros pótlólagos bevételt remél az együttműködéstől; az intézmény és a brit cég fele-fele arányban osztozik majd a diákonként évi közel 19 ezer dolláros tandíjon – írja az International Herald Tribune.
A külföldi piacokat céges segítséggel megdolgozó amerikai felsőoktatási intézmények egy amúgy is kedvező trendfordulót látszanak meglovagolni: a Boston Globe jelentése szerint a Northwestern az idén várhatóan 17 százalékkal több külföldi diákot vesz fel, a szintén Massachusettsben található Babson College pedig nem kevesebb, mint 67 százalékos emelkedésre számít. Itt az új évfolyam közel negyede külföldiekből áll majd.
„Erősítettük a toborzást, és a dollár is biztosan szerepet játszott” – idézi a lap Grant Gosselint, a Babson College egyik vezetőjét. „Ahogy a dollár veszít az értékéből, az amerikai iskolák egyre vonzóbbá válnak.” A zöldhasú gyengülését ráadásul több kormány – például Szaúd-Arábia és Chile – a nemzetközi ösztöndíjprogramok kiterjesztésére is felhasználta, további ösztönzést adva diákjainak az amerikai tanulásra.
Az amerikai felsőoktatás „fekete éve” – legalábbis ami a külföldi diákok körében meglévő népszerűségét illeti – a 2003–04-es tanév volt, amikor a külföldiek száma 1971 óta először abszolút értékben is csökkent. Szakértők akkor ezt elsősorban a „terror elleni háború” megindításával magyarázták: nehezebbé vált a tanulóvízumok időben történő beszerzése, és az Egyesült Államokról az a kép alakult ki, hogy már nem fogadja szívesen a külföldi diákokat. Érthetően elsősorban a közel-keletiek száma csappant meg: a 2002–03-as tanévben elkönyvelt tízszázalékos esést újabb 9 százalék követte.
Az elmúlt években ráadásul egyre több ország felsőoktatása ismerte fel a külföldi diákokban rejlő üzleti lehetőségeket, vagyis az Egyesült Államoknak támasztott konkurencia is erősödött. Különösen Új-Zéland, Francia-, Oroszország és Dél-Afrika növelte részesedését ezen a piacon az Egyesült Államok rovására. Az OECD adatai szerint az Egyesült Államok 2000-ben még 26 százalékos részesedése a felsőoktatásban külföldön részt vevő diákok számából 2005-re 22 százalékra esett.
Ha azonban a tavaly kezdődött felfutás tartós marad, az Egyesült Államok pozíciói ismét javulhatnak a nemzetközi felsőoktatási piacon. Miközben a 2006–07-es tanévben az országban tanuló külföldi diákok száma összességében három, addig az újonnan beiratkozottaké tíz százalékkal emelkedett. Az imázsproblémák leküzdésének szempontjából különösen biztató, hogy a közel-keleti diákok száma 25 százalékkal nőtt. A külföldiek legnagyobb része, 59 százaléka Ázsiából érkezik tanulni az Egyesült Államokba, és az ázsiai diákok száma tavaly öt százalékkal emelkedett.
Gazdasági súly
A felsőoktatásban tanuló külföldi diákok évi mintegy 14,5 milliárd dollárral segítik az amerikai gazdaságot; ennyit költenek tandíjra, tanszerekre és megélhetésre – írja jelentésében a New York-i székhelyű Nemzetközi Oktatási Intézet (IIE).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.