BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Városban csak 40-nel lehetne hajtani? Nem tetszik a kormány energiatakarékossági terve a spanyoloknak

Nem szűnnek a spanyol közbeszédben és a sajtóban azok a gúnyos megjegyzések, amelyekkel a spanyolok igyekeznek elviselhetőbbé tenni a madridi kormány energiatakarékossági terveit.

Az összesen 31 intézkedést tartalmazó intézkedéscsomagból a gépjárművek sebességének korlátozása váltotta ki a legnagyobb vitákat. A legutóbb a 70-es években alkalmazottakhoz hasonló szigorítások részeként a közutakon az óránkénti 100 kilométeres sebességet 80-ra, a városokban pedig 50-ről 40-re szállítanák le.

Az ehhez fogható intézkedéseket már az első olajválság idején is sokfelé vitatták, mondván, hogy a korszerű, nagyteljesítményű motorok optimális üzemmódja ennél mindenképpen magasabb értéknél van, nem is beszélve az utazások meghosszabbodásából eredő időveszteségről.

A sajtó egy része által egyébként csak „villanykörte hadművelet” néven említett program részeként maga a kormány osztana szét 50 millió kisfogyasztású izzót, hogy mérséklődjön az áramfelhasználás. Szerepel a tervben egy pénzügyi ösztönző csomag, amellyel az alacsonyabb üzemanyag-felhasználással működtethető benzin-elektromos és tisztán elektromos járműveket kellene elterjeszteni. Az Ibériai-félszigeten időnként roppant forró nyarak ellenére, a középületekben a legmelegebb hónapokban sem lehet 26 foknál alacsonyabbra hűteni a légkondicionált levegőt, a téli fűtéssel pedig maximum 21 fokot lehet előállítani. A kormány emellett felére csökkentené a közvilágítást, részint kisebb fogyasztású, részint kevesebb izzólámpa használatával.

A lakosságot a hétvégi autózásról leszoktatandó, szombat-vasárnap sűrítik a tömegközlekedést az eddigiekhez képest, a kormányzat és az igazgatási apparátus kezelésében lévő járművek fogyasztásának egyötödét bio-üzemanyagból kellene fedezni. A drákóinak ható intézkedések indokolásaként az ipari miniszter, Miguel Sebastian rámutatott arra, hogy Spanyolország az összes fosszilis energiahordozó-szükségletének 84 százalékát kénytelen bevitelből fedezni, ami több mint bármely más EU-tagállam esetében.

Az utóbbi 12 hónapban csak olaj bevitelére költöttek 17 milliárd eurót, az ország kereskedelmi deficitje pedig az idén várhatóan 13 százalékkal növekszik, és megközelíti a 43 milliárd eurót. Az autósok egyébiránt máris tiltakoznak a tervezett sebességkorlátozás ellen, és megfogadták, hogy az intézkedés hatályba léptetését hangos dudaszóval fogadják.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.