A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint a kiskereskedelmi eladások volumene 0,5 százalékkal mérséklődött az előző hónaphoz mérten. A forgalom volumene januárban 2,8 százalékos visszaesést mutatott éves összehasonlításban, egy évvel korábban pedig, 2008 februárjában 2,1 százalékkal csökkent a megelőző év azonos időszakához képest.
A KSH jelentése szerint a magyarországi adatok illeszkednek az európai trendbe, az EU-ban átlagosan 3,4 százalékkal, az eurózónában pedig 4 százalékkal csökkent februárban a forgalom az egy évvel korábbihoz képest.
A legjelentősebb keresletcsökkenést Magyarországon a bútor-, háztartásicikk-, építőanyag-üzletek, illetve az iparcikkeket áruló jellegű vegyes üzletek szenvedték el, az előbbiekben a volumen 16,6 százalékkal, utóbbiakban 15,1 százalékkal csökkent. Ennél is jobban visszaestek - a kiskereskedelmi statisztikába nem számító - gépjármű- és járműalkatrész eladások, az első két hónapban 30,3 százalékkal, februárban 28,5 százalékkal.
Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő kiskereskedelemben 2009. január-februárban 958 milliárd forint értékű árut forgalmaztak, ebből februárban 477 milliárd forint értékű forgalom realizálódott. Az első két hónapban a kiskereskedelmi eladások 48 százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes, 15 százaléka az üzemanyag-, 12 százaléka a bútor-, háztartásicikk-, építőanyag-kiskereskedelmi üzletekben bonyolódott; a többi üzlettípus részesedése 25 százalék volt.
Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek változatlan áras forgalma az év első két hónapjában 2,0 százalékkal, februárban 2,5 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakitól. Az idén februárban az eladások jelentős részét, 91 százalékát lebonyolító vegyes termékkörű üzletek (hiper- és szupermarketek, vegyesboltok) 2,6 százalékkal kisebb volumenű forgalmat értek el, az élelmiszer-, ital-, dohányáru szaküzletek eladásai 1,1 százalékkal mérséklődtek 2008 azonos időszakához viszonyítva. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem februári forgalmának volumene 0,2 százalékkal maradt el a januáritól. A nem élelmiszer-kiskereskedelem változatlan áron számított forgalma az év első két hónapjában 6,7 százalékkal, februárban 7,7 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszaki szinthez képest.
Az idén februárban szinte az összes üzlettípus forgalma csökkent, csak az összes forgalomból csekély súlyt képviselő használtcikk-üzletek és a csomagküldő hálózat eladásai mutattak növekedést. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint a nem élelmiszer-kiskereskedelem februári volumene 2,2 százalékkal csökkent az előző havihoz viszonyítva. Az üzemanyagtöltő állomások az év első két hónapjában 0,4 százalékkal, februárban 0,7 százalékkal nagyobb volumenű forgalmat értek el, mint az előző év azonos időszakában. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint februárban a benzinkutak eladásai 0,8 százalékkal nőttek az előző hónaphoz képest. Az Eurostat gyorsbecslése szerint - a naptárhatástól megtisztított adatok alapján - 2009. februárban folytatódott a kiskereskedelmi forgalom volumenének csökkenése az Európai Unióban; ennek mértéke az unió 27 tagállamában átlagosan 3,4 százalék, az eurózóna országaiban 4,0 százalék volt az előző év azonos hónapjához mérten. Az elérhető adatok szerint növekedést csak Lengyelországban és Belgiumban, csökkenést 16 tagállamban mértek; jelentős mértékben visszaesett (19-25 százalékkal) a kiskereskedelmi üzletek változatlan áron számított forgalma a balti államokban. A KSH felhívja a figyelmet, hogy a 2008-as gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszerére - a TEAOR''08-ra - (az európai uniós szabályozásnak megfelelően) való áttérés a kiskereskedelemi forgalom tartalmi meghatározásában is változást okozott. A 2008-as osztályozás az üzemanyag-értékesítést is a kiskereskedelem részének tekinti. Így a kiskereskedelem összesen értéke tartalmazza az üzemanyag-értékesítésből származó forgalmat is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.