BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Komoly dilemma előtt az evások – Meddig tartanak ki?

Sem az adóhatóság, sem a szakemberek nem számítanak arra, hogy az idén csökkenne az egyszerűsített vállalkozói adót (eva) választók száma.

Az adónem hatálya alá ugyan csak tavaly december 21-ig lehetett bejelentkezni, ám az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalnál (APEH) egyelőre nem állnak rendelkezésre a végleges adatok arról, hogy 2010-re hányan választották ezt a közteher-viselési formát. Lapunk kérdésére azonban leszögezték: egyelőre nem utalnak jelek a létszám csökkenésére.

Ismeretes: a kormány tavaly nyári döntése szerint az eva mértéke 2010. január 1-jétől a korábbi 25-ről 30 százalékra emelkedett. Ez annyiból logikus lépésnek tűnik, hogy az áfakulcs már tavaly július 1-jén feljebb kúszott, 20-ról 25 százalékra.

Ez a növekedés az evások árbevételében is éreztette a hatását, ráadásul úgy, hogy az adónövelésből származó többletet az állam az év második felében még nem fölözte le. Ez év elejével valójában erre került sor, az eva új mértékével a régi áfa-eva arány állt helyre. 

Van azonban egy második tényező, ami már ténylegesen nehezítheti az egyszerűsített adózási formát választó vállalkozók helyzetét, ez pedig a piaci viszonyoknak megfelelő jövedelem utáni járulékfizetés. Szintén a tavaly nyáron elfogadott adócsomag része az a rendelkezés, amelyben a kormány a járulékfizetési kötelezettség alapját már nem a minimálbér arányában határozza meg, hanem a piaci körülmények alapján valószínűnek tűnő jövedelemben.

Mindez vonatkozik a főállású evás egyéni vállalkozókra, valamint a társaságok főállásban közreműködő tagjaira. Ez az új szabály nemcsak komoly dilemma elé állítja az adózókat azzal, hogy rájuk bízza a tevékenységi körükre jellemző kereset meghatározását, hanem az evások körében minden bizonnyal komoly tehernövekedéshez is vezet.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.