Mint írják, a költségvetést nem egy megtervezett lakástámogatási rendszer, hanem a bedőlő lakáshitelek; az utólagos problémakezelés költségei; a növekvő munkanélküliség terhei; a leépülő iparból elmaradó adóbevételek és a megfizethetetlen lakhatási költségek boríthatják fel.
Az állam nem húzhatja ki magát a lakosság széles körét érintő problémák megoldásából, különösen akkor nem, ha ezek alapvető létfeltételeket érintenek – állítja a TLE. A felmondott lakáshitelek, a kilakoltatási helyzetek, a devizahitelesek problémái, a magas lakhatási költségek, a lakáshoz jutás nehézségei ilyen problémák, beavatkozás nélkül ezek ráadásul újratermelődnek. Az átgondolt lakástámogatási rendszer hiánya miatt visszatérő gondok folyamatos stresszhelyzetben tartják a lakosság érintett részét.
A problémás lakáshitelek állománya több százmilliárd forint, a devizahitelek költségei bizonytalanok. A kilakoltatási helyzetek kezelésére tervbe vett állami/önkormányzati lakásfelvásárlás érdemben nem működik. Az építőiparban több tízezer ember vesztette el a munkáját, vállalkozások tömegesen mennek tönkre. A lakhatási költségeket egyre többen, egyre nehezebben tudják megfizetni. A rendezett lakáskörülmények sokaknak a munkajövedelmekből sem elérhetőek. Ezek azok a tényezők, amelyek az alkalmi jellegű állami szerepvállalás és támogatási kényszer miatt megrendíthetik a költségvetést. Az államnak választania kell: elébe megy a problémáknak vagy utólagos kényszerintézkedésekkel próbálja az elviselhetőség szintjén tartani a helyzetet.
A TLE által szerkesztett Otthonteremtési Program javaslat egy támogatási rendszer számos lehetséges alkotóelemét és javasolt elveit gyűjti össze. Az anyag azzal a céllal készült, hogy a következő kormányzat a megfogalmazott elvek és támogatási eszközök figyelembevételével, azokból is választva állítsa össze azt az állami lakástámogatási rendszert, amely összhangban áll a költségvetés aktuális finanszírozási képességével, a rendelkezésre álló uniós forrásokkal, és a hatályos adópolitikával.
A költségvetési forrásokból + az uniós forrásokból + az adókedvezményekből finanszírozott különféle támogatások mértékével kapcsolatban azt javasolják, hogy azok éves szinten, összesen a mindenkori GDP hozzávetőleg 1,5%-át tegyék ki. Ezt a mértéket fokozatosan, több éven át bővülő támogatási rendszer útján lehet elérni. Egy lakástámogatási programnak a költségek tervezhetősége az egyik kulcseleme. Amennyiben az állam a következő évekre kitűz egy lakástámogatási célszámot, ez egyben korlát is: olyan támogatási formákat kell találni, amelyek ezen a határon belül meg tudják oldani a lakáskérdéseket. A különböző lakástámogatásokat érdemes egységes rendszerben kezelni, a ráfordításokat együtt kimutatni – véli a TLE.
Az egyesület szerint a költségvetési terheket csökkenti, ha a támogatások jelentős részben az adóbevételeket is hozó legális építések, felújítások támogatásán keresztül történnek. Megtakarítással járna, ha a régóta halogatott szja-csökkentést részben becsatornáznák a lakásügybe (adókedvezmények), valamint ha nőne az előtakarékosság szerepe az önerőképzésben. Az állami költségvetést tehermentesítené, ha az uniós források a mainál nagyobb arányba kerülnének felhasználásra a lakásügyben.
A 2010-es költségvetési előirányzatban szereplő 147 milliárd forint lakásügyi előirányzat (a GDP durván 0,6%-a) jórészt a korábbi hitelek kamattámogatásáról szól. A központi költségvetés kiadási főösszege 2010-ben mintegy 8800 milliárd forint. A 2007-2013 közötti időszakban Magyarország mintegy 6000 milliárd forint uniós forrásban részesül.
A lakásügy kizárólag kiadási oldalról való megközelítése nem elégséges. Az államnak kitűzött társadalmi, és gazdaságfejlesztési célokra van szüksége, ezekhez lehet finanszírozást rendelni, figyelembe véve a programmal járó bevételeket, értékteremtést, társadalmi és gazdasági hatásokat. Az nem siker, ha egy szektorból pénzt vonnak el. Az a siker, ha az állam a költségvetési források, az adópolitika és az uniós források koordinálásával az állampolgárok jólétét biztosítani, lehetőség szerint emelni tudja. Az Otthonteremtési Program erre tesz javaslatot – szögezi le az egyesület.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.