BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Útdíj: hatalmas roham a GPS-ekért

Nagy a roham a regisztrációs felületen és a GPS-es fedélzeti egységeket telepítő cégeknél is az e-útdíj rendszer rajtjához közeledve. Csütörtökön derül ki, hogy a bevallási közreműködők közül mindenki megfelel-e a műszaki követelményeknek is.

Az első nap 2500 vállalkozó összesen mintegy 10 ezer járművet regisztrált a használatarányos elektronikus útdíjfizetéssel kapcsolatban – tudtuk meg Kibédi-Varga Lajostól, az e-útdíj szóvivőjétől. Hozzátette, hogy a regisztráció jól halad, amit az is segít, hogy egyszerű a folyamat, és a fuvarozók is felismerték, hogy kényelmes megoldást jelent számukra. Az Állami Autópályakezelő Zrt. csütörtökig minden bevallási közreműködővel le akarja zárni a munkafolyamatot, ami azt jelenti, hogy holnapra a technikai auditáció is befejeződik. Ezt követően alakul ki a szolgáltatók végleges listája, hiszen akkorra lehet tudni, hogy mely cégek feleltek meg a műszaki követelményeknek is.

Megindult a várt roham az e-útdíj fizetéshez szükséges GPS-es fedélzeti egységekért (OBU – on the board unit) a Secret Controlnál, míg korábban naponta átlagosan 30 eszközt szereltek be a járművekbe, addig a héten már napi 150-200 készüléket – tudtuk meg Szász Jánostól, a társaság kereskedelmi vezetőjétől. A következő napokban, illetve július elején ráadásul még nagyobb érdeklődésre számítanak a cégnél, ugyanis a tapasztalatok szerint a hazai fuvarozók egy része – köztük viszonylag komoly járműflottával rendelkezők is – későn eszmélt, és csak most igyekeznek beszerezni a fedélzeti egységeket. A vállalat a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületével közösen indított akciót, amelytől további keresletnövekedést várnak – tette hozzá Szász János. A Secret Control kereskedelmi vezetőjének beszámolója szerint a fuvarozók a fixen beépített OBU-kat részesítik előnyben, a cég által eladott készülékek 80 százaléka tartozik ebbe a kategóriába. Az Állami Autópályakezelő Zrt.-vel (ÁAK) már szerződött bevallási közreműködő a megugrott igények kiszolgálására jelentős mértékben megnövelte szervizhálózatát, jelenleg az új partnerek oktatását végzik. A bővítésnek köszönhetően mintegy 80 ponton tudják majd kiszolgálni a fuvarozókat, köztük a Magyar Autóklub szervizeiben.

A bevallási közreműködők és az ÁAK közötti kapcsolat kiépítése folyamatban van, és tegnap reggel komoly előrelépés történt, mivel a biztonságos adatkommunikációt már sikerült megvalósítani. A Secret Control és az autópályakezelő rendszerei közötti kommunikációt lehetővé tevő megoldáson még dolgoznak, de a szakember várakozásai szerint a mai napon már ezt a munkát is befejezik, így teljes lehet a társaság auditálása. Ez azért fontos, mert az e-útdíj rendszerben csak ezt követően tudják megadni a fuvarozók, hogy melyik bevallási közreműködőn keresztül teljesítenek.

A fuvarozóknak érdemes olyan eszközt választaniuk, amely már évek óta jelen van a piacon és van tapasztalat az üzemeltetéséről, míg a szolgáltatók közül is érdemes a nagyobb létszámmal, biztosabb anyagi háttérrel rendelkező partnerekkel együttműködni – tette hozzá Szász János.

A jövő hétfőn startoló e-útdíjfizetés háttérrendszerei és az ellenőrző járművek is készen állnak a rajtra – közölte Kibédi-Varga Lajos. A viszonylati jegy vásárlása mellett döntők számára egyelőre ugyan csak angol és német nyelvű formanyomtatványok állnak rendelkezésre a magyar mellett, de azon dolgoznak a szakemberek, hogy a jövő hét elején a rendeletben meghatározott mind a 13 nyelven elérhető legyen a dokumentum.


Mobil megoldás

Az e-útdíjfizetési kötelezettség teljesítéséhez szükséges fedélzeti egységek a mobilhálózaton keresztül kommunikálnak a bevallási közreműködők rendszereivel, ezért minden ilyen eszközbe egy SIM-kártya kerül. Ennek költségeit az első díj tartalmazza. Azt a szolgáltatók döntik el, hogy melyik mobiltársasággal szerződnek, illetve ha valamilyen okból megszűnik a mobilkapcsolat, ebben az esetben is a bevallási közreműködőt terheli a felelősség. A Világgazdaság érdeklődésére a Vodafone Magyarországnál azt közölték, hogy felkészültek és nagy erőkkel dolgoznak az e-útdíj szolgáltatások mobiltechnológiai háttér megoldásain.  Ebben a fázisban azonban üzleti megoldásaik hátteréről nem adtak bővebb információt. Megkerestük a másik két mobilszolgáltatót is, azonban eddig nem kaptunk választ tőlük a kérdéseinkre.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.