Egyre lassabban fog növekedni a gazdaság, és 2016-ban már csak 1,2 százalékos GDP-növekedésre számít a KFI. A fogyasztás idén 2 százalék felett emelkedik, jövőre már lassabban növekszik, azt követően pedig szabad szemmel láthatatlanná válik, mindössze 0,2 százalékosra olvad a vásárolt fogyasztás növekedése – ismertette az elemzés részleteit Romhányi Balázs. (A technikai kivetítés nem tartalmazza a devizahiteles csomagot és az új adókat.) A KFI elemzése szerint 2017-ben és 2018-ban mindössze 1,4 százalékkal fog növekedni a gazdaság, a fogyasztás alig bővül majd, miután a bérek is alig emelkednek majd.
Az alappályán a költségvetési hiány a GDP 3 százaléka alatt lehet a következő években. Kiemelte, az idei költségvetési egyenlegben fontos az önkormányzatok 115 milliárdos többlete. Ezt fent kellene tartani a következő évekre is, hogy 3 százalék alatt maradjon a hiány. Rámutatott, hogy az idei 2,9 százalékos egyenleget a 130 milliárdos frekvenciakoncesszió is segíti, nélküle 3,3 százalék lenne a hiány.
A devizahitelek elszámolása feljebb húzza a növekedést jövőre, de a kormány által várt 2,5 százalékot nem fogja elérni a GDP-bővülés üteme (a KFI 2,3-ra számít). A lakossági fogyasztás 1,6 százalékkal bővülhet, ami már érdemben lassabb, mint a kormány által várt 2,6 százalék. A bővülés egyik legfontosabb oka a devizahitelek újraszámolása miatt a lakosságot megillető egyszeri kifizetés, illetve tartós törlesztő részlet csökkenés.
A vonatkozó újabb jogszabályokat – különösen az árfolyamgát és a késedelmes hitelek vonatkozásában – is figyelembe véve véleményünk szerint a lakossági devizahitelek törlesztő részleteinek csökkenése 40-50 milliárd forinttal elmaradhat attól, amit az MNB szeptemberi inflációs jelentésében közölt. A 105 milliárd forint egyszeri kifizetés és a 75 milliárd forint tartós részlet-csökkenés a GDP növekedését az alappálya szerinti 1,8 százalékos ütemről 2,1 százalékra gyorsítja.
Az adócsomag a növekedést, de különösen a fogyasztást fékezi, mivel nagyrészt a fogyasztási adók emelésével operál. A költségvetési törvény a kormányzati fogyasztás 0,4 százalék, és a kormányzati beruházás 6,3 százalék ütemű növelésén keresztül járul hozzá a növekedéshez – írja a KFI elemzése.
A költségvetési egyenleg a kockázatokat figyelmen kívül hagyva is a GDP 2,7 százaléka körül várható még akkor is, ha a kormány nem költi el a GDP arányában mindössze 0,1 százalékra tervezett „valós” tartalékot. Az eredetileg benyújtott, papíron 2,4 százalékos hiányt mutató törvényjavaslathoz képest számos ponton romlott az egyenleg (internetadó, cafeteria, útdíj, stb.) a parlamenti vita során.
A költségvetési bizottság által benyújtott összefoglaló módosító is 45 milliárd forinttal növelte a maastrichti hiányt, mivel a javaslat csak pénzforgalmi szemléletben tekinthető egyensúlyosnak, a kiadáscsökkentések közül 45 milliárd forint olyan tételeket érint (tőkeemelések), amelyek nem befolyásolják az uniós módszertan szerinti egyenleget.
A költségvetési hiány a későbbi években is magas szinten ragad, mivel az alappályához képest jelentősen romlik az önkormányzati szektor pénzügyi pozíciója. Az adósságráta a GDP 79 százaléka körül stabilizálódik – prognosztizálja a KFI elemzése.
A negatív kockázatok között kiemelkedik a teljesen ismeretlen tartalmú vagyoni bevétel 169 milliárd forint, a betonkeverő ügy (90 milliárd forint), az elektronikus útdíj intézkedéssel egyelőre nem megalapozott 20 milliárd forintos emelése és a költségvetési szervek lejárt tartozásai annak ellenére, hogy a költségvetési törvényjavaslat 60 milliárd forint keretet irányoz elő ezek rendezésére.
A pozitív kockázatok közt említhető az áfabevételek emelkedése a hatékonyabb ellenőrzések miatt („fehéredés”) és Paks2 beruházás, amelyre 28 milliárd forintot szán a kormány 2015-ben, de nem kizárt, hogy a beruházás esetleges csúszása, miatt a beruházó csak a keret egy részét használja fel az év végéig.
Összességében a KFI szerint a 2015. évi költségvetés jelen formájában nem megalapozott. Intézkedések hiányában nagy a kockázata annak, hogy a költségvetési hiány meg fogja haladni a GDP 3 százalékát, szinte biztos, hogy az adósságráta emelkedni fog, a strukturális egyenleg pedig romlik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.