A felső tíz százalék az alsó tíz százalék jövedelmének 9,5-szeresét teszi zsebre a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezethez (OECD) tartozó harmincnégy fejlett gazdaságban. Harminc éve ez arány még csupán hétszeres volt. A nagy recessziót megelőző két évtizedben tíz százalékpontos növekedési veszteség érte Mexikót és Új-Zélandot, s hat-kilenc Olaszországot, Nagy-Britanniát és az Egyesült Államokat. A nagyobb egyenlőség viszont segítette a francia, a spanyol és az ír gazdaságot. A krízis előtt az alsó decilis jövedelme eleve lassabban emelkedett, a válság során viszont még csökkent is.
Az OECD által 2014 végén közzétett műhelytanulmány csupán egy az egyre hosszabb sorban. A párizsi székhelyű intézmény tavaly más, hasonló tartalmú elemzéseket is közzétett, az országjelentésekben pedig külön kitért e téma taglalására. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) szintén műhelytanulmányban fordult e kérdés felé, s Christine Lagarde vezérigazgató többször is megemlítette, hogy gazdasági stabilitás nem alakítható ki a jövedelmi egyenlőtlenségek érdemi kezelése nélkül. Sőt, egyik beszédét e tárgykörnek szentelte nemrégiben Janet Yellen, az amerikai jegybank elnöke is, aki szintén aggodalommal hangjában ecsetelte ezt a jelenséget. A nemzetközi intézmények részéről ez mind jobban érzékelhető szociális érzékenységet tükröz.
Az IMF dolgozatának egyik szerzője, Jonathan Ostry például azt mondta: egy 2011-es elemzésük során még úgy találták, hogy a jövedelem újraelosztása inkább visszafogja a növekedést, mint az egyenlőtlenség. Ám 2014-ben arra a meggyőződésre jutottak, hogy ez éppen fordítva van. Az OECD hozzáteszi: a jól célzott adópolitika és megfelelő szociális juttatási rendszer egyáltalán nem veti vissza a növekedést.
A legfrissebb tanulmány összefoglaló adatai éppen ezért igen érdekesek hazai szempontból is. Az OECD által publikált táblázat arra utal, hogy Magyarországon a jövedelmi különbséget mérő Gini együttható nem változott 2007 és 2010 között, vagyis 0,27 maradt az index, de 2011-re 0,29-re emelkedett. (Minél magasabb, annál nagyobb a jövedelmi különbség.) Miközben például Szlovákiában és Lengyelországban, vagy Finnországban is kissé csökkent. Magyarországon az alsó „tíznek” a jövedelmek 3,1, a felsőnek 22,5 százalék jut, ezek nem kiugró adatok. Az alsó negyven százalék azonban 21,7, a felső negyven 60,3 százalékot hasít ki magának, s ennél kedvezőbb a német, vagy a szlovák adat is, egyenlőségi szempontból.
A nagy recessziót megelőző negyedszázadban Magyarországon az alsó tíz százalék jövedelme 0,4 százalékkal gyarapodott évente, a felső tíz százaléké viszont 0,6 százalékkal. A válságban, 2007 és 2011 között az alsó tíz jövedelme évente 5,2 százalékkal csappant meg, a felsőé viszont csak 1,6 százalékkal. Ez is alátámasztja az OECD-nek azt a megfigyelését, hogy a fejlett államok körében Magyarországon estek vissza legnagyobb mértékben a szociális kiadások. Az alsó tíz százalék jövedelme a krízis alatt csak Izlandon, Görögországban, Írországban és Spanyolországban zuhant nagyobb vagy hasonló mértékben.
Magyar szemléjében, amelyet 2014 januárjában hozott nyilvánosságra a nemzetközi szervezet, az szerepel, hogy bár a jövedelmi különbségeket illetően Magyarország nem haladta meg az OECD átlagát még 2009-ben sem, azóta mind az egyenlőtlenség mértéke, mind a szegénység erőteljesen növekedett, részben a válság, részben a szociális támogatások megnyirbálása, a munkanélküli segélyek folyósítási idejének megfelezése, és az egykulcsos személyi jövedelemadó bevezetése miatt, ami különösen sújtja a roma lakosságot.
Terjedelmes májusi tanulmányában, amelyet a növekedés és az egyenlőtlenség összefüggésének szentelt az OECD, szintén arra a következtetésre jut, hogy általánosságban a lehetőségek egyenlőtlensége káros a növekedésre és a jólétre. Az egyenlőtlenség súlyos károkat okozhat, ha társadalmi előnyöket, előjogokat rögzít, ha kizár rétegeket a fejlődésből, s aláássa a társadalmi mobilitás folyamatát. Ha az alsó és középrétegek jövedelme leszakad a többiekétől, mint ez zajlik számos fejlett ipari államban, akkor is lassul a gazdasági növekedés. Az egyenlőtlenség mérséklését szorgalmazó politikák pedig mindaddig kudarca vannak ítélve, amíg nem kínálnak mindenkinek azonos esélyt a magas színvonalú oktatás, egészségügyi ellátás és infrastruktúra elérésére.
Kiugró amerikai szegénység
Bőségesen foglalkozott 2014-ben az Egyesült Államok helyzetét taglaló országjelentésében a kiugró amerikai egyenlőtlenséggel is az OECD. Ez is ösztönözhette Janet Yellent, hogy hozzászóljon a vitához. A gazdasági szervezet szakértői szerint a szegények aránya az USA-ban például meghaladja az OECD átlagot, míg a gazdagok egyre gazdagabbak lesznek. Az alacsony jövedelmek növelésére az adójóváírás jogosultsági körének szélesítését és az OECD átlagnál alacsonyabb minimálbér emelését javasolják a szakértők. S fontos lenne – ismétlődik itt is az általános üzenet –, hogy ezek a rétegek megfelelő oktatáshoz és egészségügyi ellátáshoz jussanak. Vagyis – s ez vonatkozik a fejlett államok zömére – a gazdasági növekedés és növekedési potenciál serkentéséhez egyáltalán nem elegendő, ha a kormányok pusztán szegénység-ellenes programokat hirdetnek meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.