Az uniós források felhasználásától függ a magyar gazdaság növekedési üteme, és a költségvetési hiány lefaragása is – derül ki a Költségvetési Felelősségi Intézet (KFI) friss technikai kivetítéséből, amely éppen azt tartja az egyik legnagyobb kockázatnak, hogy ekkora a brüsszeli pénzektől való függés. Ahogyan korábban a devizahitelek, úgy most az EU finanszírozása az, ami táplálja a magyar bővülést.
A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány megrendelésére készülő felmérésben a KFI a kormányzati prognózisoknál szerényebb, 2,9 százalékos növekedést vár erre az évre, ami azért magasabb a tavaszi, akkor még igencsak pesszimistának számító 2,8 százalékos jóslatnál. Az intézet a kivetésében jövőre is csak 1,7 százalékos bővülést vár – és ezt is azzal a feltételezéssel, hogy 2016-ban a korábban tervezettnél gyorsabb ütemben folytatódik az uniós pénzek lehívása. Ez a bővülés szempontjából kulcsfontosságú: 50 milliárd forint uniós forrás 0,1 százalékkal emeli a GDP-t – mondja Romhányi Balázs, a KFI vezetője. Szerinte a 2017-es növekedés is ettől függ: ha sikerül gyorsítani jövőre, akkor az után lesz kisebb a bővülési ütem, ha átcsúsznak a lehívások, akkor 2016 lehet lassúbb, és a rákövetkező év gyorsabb.
Az uniós pénzek a költségvetést is jól tartják. Minden száz forint magyar önerőre 570 forintnyi uniós támogatás jut, az így megvalósuló beruházásokból viszont – még 40 százalékos importhányad mellett is – több mint 120 forint kerül vissza a költségvetéshez adók formájában. Vagyis minél több uniós forrás érkezik, annál jobb lesz a költségvetési egyenleg is: a gazdaság nemcsak növekedési, de egyensúly szempontjából is a brüsszeli pénzektől függ tehát.
Eközben – hívja fel a figyelmet Romhányi – elbizakodottságra sarkall a statisztika értelmezése is: a versenyszféra beruházásai csak látszólag emelkednek, mert a KSH a beruházási kimutatásokban az állami vállalatokat is a versenyszférában szerepelteti, így például a nagy útépítések vállalati beruházásként jelennek meg. A GDP-statisztikában a különválasztás szofisztikáltabb (de később jelenik meg), és itt már látszik: a versenyszférában visszaesnek a beruházások az utóbbi időben. A probléma, hogy nem tudni, az uniós pénzek hajtotta állami beruházások kiszorító hatása érvényesül-e (vagyis nincs építkezés, mert mindenki az államnak dolgozik), vagy esetleg a versenyszféra mély zuhanásáról van szó, és csak az állami megrendelések tartják még életben.
Mindeközben a KFI szerint a munkaerő kivándorlása is nagyobb lehet a becsültnél (erre utal, hogy jelentősebb az eltérés a felmérésen alapuló foglalkoztatottsági és a jelentésekre épített létszámadatok között). A munkaerőhiányt jelzi a reálbérek növekedése is, ami így együtt arra utal: a vállalati szektor inkább a konjunktúra végére számít, nem tartós fellendülésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.