A 2000-es évek végi 10-12 százalékos szintről napjainkra 5 százalék alá csökkent a munkanélküliségi ráta, emellett nőtt a foglalkoztatottsági ráta, amely már 70 százalék felett van – mondta Cseresnyés Péter munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkár a munkaerőhiányról tartott előadásában. Az elmúlt években több ágazatban is munkaerőhiány alakult ki, jelenleg 60-65 ezer pozícióba keresnek dolgozókat.
A 4,3 százalékos munkanélküliségi rátában az is benne van, hogy jelenleg Magyarországon körülbelül 200-250 ezer közfoglalkoztatott dolgozik. Az államtitkár hangsúlyozta, szeretnék elérni, hogy minél több embert vissza tudjanak vezetni a munkaerőpiacra, a versenyszférába. Hozzátette, hogy a költségvetési szférában nem szeretnék tovább növelni a foglalkoztatottak számát.
Leginkább a külföldi tulajdonban lévő, nagyobb méretű, exportra termelő cégek küzdenek munkaerőhiánnyal – közölte az államtitkár. Egy felmérésre hivatkozva hozzátette, hogy a százszázalékban magyar tulajdonban lévő cégek körülbelül 27 százaléka jelentett munkaerőhiányt, a többségében magyar cégek 29 százaléka, a külföldi hátterű cégek 34 százaléka, míg a teljes mértékben külföldi tulajdonú cégek 41 százaléka jelzett munkaerőhiányt.
Cseresnyés Péter beszélt a tavaly őszi hatéves bérmegállapodás fontosságáról, valamint arról, hogy uniós forrásokat is felhasználnak arra, hogy tovább javítsák a foglalkoztatottsági rátát – különös tekintettel a 25 éven aluli fiatalokra, amelyhez forrásokat az EU ifjúsági garancia programja is biztosít.
Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a kivándorolt fiatalokat csak magasabb bérekkel lehet hazacsábítani, ugyanis ez a legfontosabb motivációs tényező. 37 ezren mentek ki, 31,5 ezren jöttek vissza az elmúlt időszakban, tehát ez kezd egyre inkább kiegyenlítődni – tette hozzá az államtitkár. Szerinte ha tovább emelkednek a bérek, akkor egyre többen fognak hazajönni. 200-250 ezer potenciális munkavállalónk van a határainkon kívül – fűzte hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.