Ugrásszerű fejlődés előtt áll a mesterséges intelligenciára (MI) épülő megoldások piaca a kelet-közép-európai térségben, a tavalyi 36 millió dollárról 2020-ra több mint 140 millió dollárosra bővülhet – mondta Jozef Gemela, az IDC CEMA térségért (Közép- és Kelet-Európa, Közel-Kelet, Afrika) felelős alelnöke az IBM régiós Watson-konferenciáján. A kutatócég szakembere hozzátette azt is, hogy a tanulásra képes, önfejlesztő gépi rendszerek elterjedésének legnagyobb akadálya a szakemberhiány a vállalatvezetők mintegy harmada szerint, míg a megkérdezettek 28 százaléka szerint a meglévő, sok esetben már elavult rendszerek működtetésére fordított erőforrások gátolják leginkább a fejlődést.
A mesterségesintelligencia-kutatások az elmúlt években új lendületet vettek, elég csak arra gondolni, hogy ma már az okostelefonjainkban is egyre fejlettebb megoldásokkal találkozhatunk. Az MI talán üzleti környezetben tudja megmutatni igazi előnyeit, amikor elképesztő mennyiségű adatot kell nagyon gyorsan feldolgozni, és azokból a döntést támogató információkat előállítani. Jozef Gemela többek között arra is rámutatott az előadásában, hogy a digitális „univerzumban” elérhető információnak mindössze 22 százaléka használható fel elemzésre, és még ennek az adatmennyiségnek is mindössze 5 százalékát dolgozzuk fel jelenleg.
Bőven van tehát hová előrelépni, és az idei Watson SEE (Dél- és Kelet-Európa) Konferencián jó néhány példát is lehetett látni arra, hogy a mesterséges intelligencia hogyan változtatja meg egy cég életét, milyen területeken tudja támogatni az üzleti tevékenységet. A világ egyik legnagyobb lift- és mozgólépcsőgyártójának számító Kone többek között a karbantartás tervezésére használja az MI-t, a berendezésektől érkező információk elemzésével ugyanis a Watson előrejelzést tud készíteni arról, hogy hol várható probléma, így a mérnököket célzottan tudják kiküldeni. De a „terepen” dolgozó munkatársakat is támogatja a mesterséges intelligencia, a helyszínen felmerülő problémákra villámgyorsan kínál több megoldási lehetőséget is a technikusoknak, akik aztán ezek közül választhatnak.
Hasonló módon segíti az IBM által fejlesztett MI-platform a rákos megbetegedések kezelését, és erre Magyarországhoz egészen közeli példa is akad: Szlovákiában a Svet zdravia nevű, több kórházból álló hálózat vetette be a megoldást, amelyet a diagnózis felállításánál, illetve a terápia kidolgozásánál is használnak. Bár Magyarországon még nincs példa a Watson konkrét üzleti alkalmazására, a helyzet gyorsan változhat. Rehus Péter, az IBM Magyarország vezérigazgatója a Világgazdaság érdeklődésére elmondta, hogy nagyon sok az érdeklődő a megoldás iránt a magyar piacról, a távközlési cégektől a bankokon át egészen a gyógyszergyártókig. Egyelőre azt igyekeznek kideríteni a vállalkozások, hogy milyen területeken lehet bevetni és milyen konkrét előnyökkel jár az MI. A mesterséges intelligencia egyik fontos alkalmazási területe a kiberbiztonság. Rehus Péter közlése szerint a Watson már most is folyamatosan figyeli a világháló forgalmát, és ha szokatlan tevékenységet, folyamatokat észlel, azonnal tájékoztatja az IBM szakembereit. Emellett annak is utánanéz az interneten, hogy az adott problémára született-e már valahol megoldás, így nagyon rövid időn belül ellenintézkedéseket is tud javasolni egy-egy támadás esetében. „Konkrét ügyféltapasztalatok vannak arra vonatkozóan, hogy a Watson bevetésével akár hatvanszor gyorsabb lehet az informatikai biztonsági incidensek felderítése, emellett pedig drasztikusan lerövidül a kezelésükhöz szükséges idő is” – tette hozzá Rehus Péter.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.