A MÁV-START Zrt. 2017 áprilisában kötött nyolc évre szóló keretmegállapodást a gyártó Stadlerrel 40 darab 600 ülőhelyes KISS elővárosi villamos motorvonatra. Az első két eseti szerződésben összesen 19 motorvonatot hívtak le, amelyek a két legforgalmasabb Budapest elővárosi vonalszakaszon közlekednek majd Cegléd és Vác felé – írja közleményében az ITM.
Az első elkészült egységet március közepén néhány napig, utasforgalmi próbaüzem keretében már használhatták a vonatozók. A határok veszélyhelyzeti intézkedésként szükségessé vált lezárása miatt
a svájci gyártó cég azonban hazarendelte Magyarországon dolgozó külföldi munkavállalóit.
A járművek közlekedtetése így jelenleg szünetel addig, amíg a Stadler a tesztüzemhez szükséges műszaki felügyeletet ismét el tudja látni.
Az uniós közlekedésfejlesztési keret kimerülése miatt a kormány tavaly novemberben úgy döntött, hogy a további 21 motorvonat megvásárlását hazai forrásból teszi lehetővé. A cél az, hogy a költségvetési hozzájárulás teljes összege beforgatható legyen a következő uniós ciklus forrásainak terhére. Az Innovációs és Technológiai Minisztériummal 2019 decemberében megkötött szerződés
2021-ben és 2022-ben összesen 106 milliárd forint támogatást biztosít a személyszállító vasúttársaság számára.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „A 40 emeletes motorvonat több mint 205 milliárd forintba kerül, ennek fejében 24 ezer új ülőhely-kapacitással gyarapszik a személyszállító vasúttársaság. A járműfejlesztések célja a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalának emelése, autózással szembeni versenyképességének erősítése. A MÁV-START Zrt. elővárosi flottájának megújítása révén a főváros vonzáskörzetében tovább nő a vasút utasvonzó képessége. A kormányzati támogatással megvalósuló fejlesztéseknek köszönhetően másfél-két éven belül a Budapest elővárosi forgalomban mindenütt korszerű Desiro, Flirt és Kiss motorvonatok szállíthatják majd az utasokat.”
Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója hozzátette:
A KISS motorvonatokra nagy szükségünk van, hogy a legfrekventáltabb elővárosi vonalainkon javuljon a menetrendszerűség, és elsősorban a reggeli, délutáni csúcsidőkben megnőjön a kapacitásunk. A március 15-én kezdődött utasforgalmi próbaüzem a járványhelyzet miatt leállt, mert a svájci gyártó hazahívta a mérnökeit. Ha enyhül a biztonsági intézkedések szigora, természetesen folytatódik a munka, és az emeletes motorvonat újra megjelenhet a cegléd-szolnoki vonalon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.