A válság alatt eltűnt pénz egy része sosem jön vissza, egy másik részét pedig valakinek ki kell fizetnie – kezdte a vállalati felmérés bemutatását Szepesi Balázs, a Mathias Corvinus Collegium (MCC) Vállalkozáskutatási Műhelyének vezetője. A vállalkozások költségei a keresletkiesésből, az átállási költségből származott. Ez utóbbi azokban a szektorokban is felmerült, ahol nem csökkent az árbevétel. Nem a járvány, hanem a járvány elleni védekezés miatt merültek fel elsősorban problémák, a megbetegedéseket a cégek túlnyomó többsége kezelni tudta.
5000 milliárd forintos árat fizet a magyar gazdaság, ez volt az ára az életek megvédésének.
Akkor kaphatnánk vissza az 5000 milliárd forintból, ha nemcsak a válság alatt, hanem hosszútávon is fennmaradna a kezdeményezőképesség.
Panaszözönre számítottunk a felmérésnél, azonban sokan arról számoltak be, hogy ütésállóbbak lettek. Kérdés, hogy az attitűd változott vagy a válságra adott reakció. A felmérésben résztvevők 90 százaléka azt mondta, hogy most sem csinálná másképpen a dolgokat. Két oka lehet ennek: a járvány szűk mozgásteret adott, amihez muszáj volt alkalmazkodni. A másik ok lehet, hogy úgy élte meg a 90 százalék, hogy túlélte a vállalkozása a járványt.
Megjelent a szolidaritás és az alkalmazkodóképesség a vállalatoknál, sokkal kezdeményezőbbek voltak a cégvezetők, azonban még mindig nem domináns magatartás.
A magyar vállalkozások nagy része nem ilyen, nem ilyen hagyományokra épül. A stratégiai gondolkodás megjelent, tisztában voltak a vezetők azzal, hogy jöhet olyan esemény, ami miatt leállhat a működés.
A legnagyobb problémát az árbevétel visszaesése okozta a magyar cégeknek a pandémia idején – mondta Pogácsás Péter, az MCC kutatásvezetője. Az első hullám idején súlyos probléma volt a kereslet-kínálati súrlódások az értékláncok szakadása miatt. A megrendelések a határon álltak, és a vállalkozásokból tartalékolási kényszert váltott ki. A megrendelt gépek 2 hét alatt érkeztek meg a válság előtt, most ez 2 hónap.
A szálláshely-vendéglátást az ág is húzta, még a partnerek is szigorítottak a feltételeken. Nemcsak az árbevétel csökkent és a költségek nőttek meg, hanem a nagy beszállítók is készpénzt fogadtak el, miközben a helyi kiszolgálás megszűnt.
A bérelt helyiségeknél a bérbeadók többsége ragaszkodott a korábbi bérleti díj megfizetéséhez. A vidék 50 százalékra, Budapest 20-30 százalékra esett vissza.
Voltak véglegesen bezárt cégek, azonban ők is folytatni szeretnék a tevékenységet, a felmérésben részvevők környezetében jellemzőek voltak a bezárások.
Idén nyáron, kora ősszel dől el sok cég sorsa, ha lesz helyreállás, akkor folytatni tudják a működést.
A vállalkozások felénél merült fel likviditási probléma, amit elsősorban céges tartalékból, másodsorban a tulajdonos befizetéséből, harmadrészt más – pl. banki – forrásból oldották meg.
A fejleszteni vágyók elsősorban az NHP-t és a Széchenyi Kártyát említették finanszírozási forrásként.
A szövetségek tanácsai sokat segítettek és sok helyen koordináltan szerezték be a vírus elleni védekezéshez szükséges termékeket. Idén tavasszal már sokan jelentek meg új termékekkel, új stratégiával, ami biztató a jövőre nézve.
A kkv-k beruházásai keveset csökkentek, ami a támogatási rendszernek volt köszönhető. Sok üzlethelyiséget felújítottak. A digitalizáció felfutott, elterjedt az otthoni munkavégzés és a partnerkapcsolatok online folytak. Azok a cégek jártak jobban, amelyeknek több köze volt az informatikához.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.