A Magyar Nemzeti Bank (MNB) vezetői körlevélben szólítja fel a hitelintézeteket és pénzügyi vállalkozásokat, hogy fordítsanak kiemelt figyelmet a törlesztési problémákkal küszködő lakossági, vállalati ügyfelekre. A jegybank szerint a bankoknak olyan finanszírozási konstrukciókat, megoldásokat kell kidolgozniuk, amelyek képesek kezelni az adósok megváltozott fizetőképességét – olvasható az MNB szerdai közleményében.
Az MNB szerint az ügyfélkör egy része várhatóan fizetési nehézségekkel fog küzdeni, erre a pénzintézeteknek proaktív fizetéskönnyítő megoldásokkal kell felkészülniük, amiről átlátható és közérthető tájékoztatást is kell nyújtaniuk.
Ha a bankok saját monitoringrendszere azonosítja a problémát, akkor javasolt az ügyfél közvetlen megkeresése a fizetési terheket csillapító eszközök felajánlásával. Ezen eszközök alkalmazása a banki kihelyezés megtérülésének valószínűségét is növeli a jegybank szerint.
A megoldások között lehet rövid távon, ha az adós pl. csökkentett törlesztőrészletet vagy csak kamatot fizet (a törlesztés egyidejű átstrukturálásával). Hosszabb távon pedig
a futamidő meghosszabbítása, a kamatláb csökkentése vagy egyéb árazási kedvezmény segíthet,
esetleg lehetőség biztosítása az adós felé arra, hogy a fedezet eladásával csökkentse hitelét. Egyes fedezetek kiengedése vagy cseréje, adósságrendező új hitel, esetleg könnyebbséget jelentő új szerződéses feltételek – akár adóstárs bevonásával – is segíthetnek a helyzeten.
A jegybank elvárja hogy a pénzügyi intézmények működjenek együtt adósaikkal, hogy ezzel is támogathassák utóbbiak hosszútávú fizetőképességének megtartását. A fogyasztók együttműködését és fizetési hajlandóságát is mérlegelve
méltányosan alkalmazzák az általános szerződéses feltételekben rögzített, a hitelszerződés feltételeinek nem vagy késedelmes teljesítésére, illetve felmondására vonatkozó rendelkezéseket.
Szükséges a központi bank szerint a fizetési nehézségekkel szembesülő vállalati ügyfelek problémáit megoldó termék- vagy üzleti megoldások felmérése is. Ebben az esetben is törekedni kell a helyzet megoldását célzó egyeztetéseket mielőbb megkezdésére.
A pénzügyi intézményeknek át kell tekinteniük a hitelezéshez kapcsolódó belső folyamataikat, s sztenderdizált megoldásokkal felkészülni a moratóriumban részt nem vevő adósok megnövekedő számú megkeresésére. Erőforrásaik átcsoportosításával, proaktív megoldásokkal a téma kapcsán felmerülő nagyobb kapacitásigény kezelhető – zárja közleményét az MNB.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.