Ahogy arról a VG már szerdán beszámolt, Thierry Breton, az Európai Unió belső piacért felelős biztosa felszólította Magyarországot, hogy függessze fel a külföldi rendszámú autók eltérő árú üzemanyagának értékesítését. A hírről a Reuters adott hírt egy levél alapján, amelyet a francia politikus Palkovics László technológiai és ipari miniszternek címzett. Ebben kilátásba helyezte, hogy amennyiben a magyar kormány nem tesz eleget a követelésnek, az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indít Magyarországgal szemben és végső soron kész bíróságra vinni az ügyet. Megkeresésünkre a Technológiai és Ipari Minisztérium azt válaszolta:
A benzinár emelkedését a háború okozza. Háborús helyzetben a kormánynak jogában áll megvédeni a magyar embereket. Ezért a kormány a benzinárstopot fenntartja.
A lépés egyértelműen újabb feszültséget generál Brüsszel és a magyar kabinet között. A kormány világossá tette, az üzemanyagárstop célja, hogy a lakosság számára folyamatosan biztosított legyen a megfizethető üzemanyag. Az intézkedésnek köszönhetően a magyar emberek több mint fél éve a legalacsonyabb árat fizetik az üzemanyagért egész Európában. Ezzel párhuzamosan pedig jelentős megtakarítást könyvelhetnek el. A Századvég szerint egyedül június hónapban átlagosan 21 ezer forintot takaríthatnak meg ezzel a magyar háztartások.
Magyarországon 2,4 millió háztartás használ autót, az árak korlátozása tehát körülbelül 5,5 millió embert érinthet. A benzinárstopnak köszönhetően egy átlagos 50 literes tankolással 12 ezer forintot spórolnak meg a magyar autósok. Csak februárig összesen 22,4 milliárd forintnyi benzinpénz maradt a járműtulajdonosoknál, becslések szerint május közepéig további 44 milliárd forint a megtakarítás.
A döntésben ugyanakkor markáns gazdaságpolitikai megközelítések is visszatükröződtek. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a bejelentéskor jelezte, hogy abban bíznak, hogy az ár felső határának rögzítése segítséget jelent a gazdaságnak és hozzá tud járulni az infláció mérsékléséhez is. Ezt a számok igazolták: az üzemanyag-fogyasztás súlya a fogyasztói kosárban hat százalék, így egy 7–10 százalékos áremelkedés hatására az infláció 0,4–0,5 százalékponttal lenne magasabb a jelenlegi szintnél. Csakhogy június elejére a világpiaci árak érvényesülésével már 768 forint lenne a benzin és 751 forint a gázolaj. Vagyis a magyar árakhoz képest a különbség 290-270 forint, ami mintegy 60 százalékos arány.
Árstopok nélkül 15-16 százalékos lenne az inflációNéhány hónapon belül enyhülést hozhat, hogy a nyers élelmiszerek ára májusban már nem emelkedett. |
Mint ismert, a kabinet 2021 november közepén literenként 480 forintban rögzítette a benzin és a gázolaj kiskereskedelmi árát. Akkor a benzinkutakon a 95-ös benzinért 506 forint/litert, a nem prémium gázolajért 512 forint/litert kellett volna fizetni, ezeket az árakat váltotta fel a hatóságilag maximalizált 480 forintos árszint. Azóta ennél csak olcsóbb lehet a benzin és a gázolaj, de drágább nem. A benzin esetében az árnyékár csak egy rövid időszak (2021. december 8-ától egy hétig) erejéig került a rögzített árszint alá, a gázolajnál egyszer sem következett be ilyen. A lépést eredetileg három hónapra vezették be, de február közepétől meghosszabbították, május közepén pedig július elsejéig tolták ki. Hogy lesz a folytatás, az kétséges, mindenesetre a ma megjelent Mandinerben Hernádi Zsolt Mol-vezér amellett érvelt, hogy a következő hónaptól fokozatosan ki kellene vezetni a hatósági árazást.
Időközben azonban többször is szigorodtak az üzemanyagárstop szabályai. A kormány február 28-tól 480 forintban maximálta az üzemanyagok nagykereskedelmi árát is, hozzájárulva ezzel a kiskereskedelmi benzinkutak versenyképesebb működéséhez. Március 11-én az árstoppal való visszaélések, az üzemanyagturizmus és a pániktankolás miatt rendeletben vezették be, hogy a 7,5 tonna feletti gépjárművek csak kijelölt üzemanyagkutakon tankolhatnak, piaci áron. Ez egyaránt érvényes a magyar és a külföldi kamionokra. A nemzetközi felségjelzésű járművek kategóriájában már a 3,5 tonnás össztömeget meghaladók sem vásárolhatnak hatósági áras üzemanyagból. A rendelet rögzítette, hogy a tömegközlekedési vállalatok sem élhetnek a 480 forintos árazással. Végül május 27-től kétféle ártípussal lehet találkozni a benzinkutakon: a hatósági és a piaci árak is kint lesznek, de csak a magyar rendszámú autók tankolhatnak a rezsicsökkentett árú üzemanyagból.
A kormányzat hangsúlyozta, hogy erre azért van szükség, mert meg kell akadályozni a visszaéléseket. A határközeli kutak forgalmán jól látszott, hogy tömeges üzemanyagturizmus indult be, amely már az ellátásbiztonságot fenyegette. A kereslet intenzitását jól mutatja, hogy az idei első negyedévben 34 százalékkal több üzemanyagot adtak el a márkás láncok hazai kútjain, mint tavaly ugyanekkor. A szomszédos országok állampolgárai értetően meglátták a lehetőséget a rögzített magyar üzemanyagban. Egy határmenti lakosnak megéri néhány kilométert utazni és Magyarországon tankolni, hiszen egy tartálynyi benzin esetében akár 15-30 eurót is meg tud fogni a tankolás költségén.
Csakhogy az Európai Bizottság és Thierry Breton éppen ennek a lehetőségnek az elvágását nehezményezi. Szerintük ugyanis az, hogy a magyar piacon a más EU-tagországokban regisztrált járművek üzemanyagára 50-60 százalékkal magasabb, mint a magyar rendszámúaké, közvetett diszkriminációnak és az uniós szabályokkal ellentétesnek minősül. Ez az érvelés ugyanakkor nem veszi figyelembe, hogy részben éppen a brüsszeli háborús szankciók emelik az árakat és gerjesztenek háborús inflációt. Az uniós logika alapján erre az a megoldás, ha mindenki, kivétel nélkül kifizeti a magasabb árat. Mivel Magyarország inkább az árszint mérséklésének útjára lépett, az EU szankciókat helyezett kilátásba, pedig ehelyett maga is megpróbálhatná csökkenteni a piaci árszabást.
Ez a megállapítás azonban nem érte váratlanul a kormányt. Rogán Antal kabinetminiszter már egy május végi háttérbeszélgetésen úgy fogalmazott, hogy mindent kétséget kizáróan vita lesz erről az EU-val. Gulyás Gergely pedig ugyancsak egy május végi kormányinfón azt hangsúlyozta, hogy bár megértik, hogy a helyzet újszerű, amit nyilván az EU is értékel, de nyilvánvaló, hogy a külföldiek kedvezményes árú magyarországi tankolása visszaélésszerű joggyakorlás volt.
A jogi vitában érdemes lesz figyelni, hogy mennyire veszi el az Európai Bizottság támadásának élét a kettős üzemanyagár alkalmazásáról szóló rendeletnek az a passzusa, amely lehetőséget teremt külföldiek számára is a 480 forintos hatósági árhoz való hozzáféréshez. Ez kimondja, hogy abban az estben, ha az adott külföldi államban szintén hatósági áron tankolhatnak a magyar autósok, akkor a külügyminiszter egy rendeletben teheti lehetővé az adott állam autósainak a hatósági áron való tankolást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.