BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itt az ideje a vállalkozóknál a generációváltásnak

A rendszerváltás éveiben tömegesen megalakuló, a piacon eredményesen helytálló és ma már sikeres kis-, közepes és mikrovállalkozásoknál nagyjából mostanra érkezett el az ideje annak, hogy átadják a stafétabotot a fiatalabb generációnak. A feladat több problémát vet fel, mint hinnénk.

A bő három évtizede bekövetkezett „vállalkozói boom” során alapított cégek tulajdonosai szinte kivétel nélkül férfiak voltak, ám a várakozások szerint hamarosan már fele-fele arányban ülhetnek női cégvezetők a döntéshozói székekbe. A női cégvezetőknekk azonban egészen más kihívásokkal, frusztrációkkal kell megküzdeniük, mint a férfiaknak. 

A Pannon Egyetem és a Generációk Partnere által végzett országos kutatás szerint az utódok többsége vér szerinti rokonságban áll az előddel: 47 százalékuk a cégtulajdonos lánya, 42 százalékuk a fia, és csupán 11 százalékban jelenik meg távolabbi rokon, mint például sógor vagy az alapító veje. 

Attractive,Aged,Businesswoman,,Teacher,Or,Mentor,Coach,Speaking,To,Young
Attractive aged businesswoman, teacher or mentor coach speaking to young people, senior woman in glasses teaching audience at training seminar, female business leader speaker talking at meeting
Sok nőben felmerül, hogy hátrányt jelent-e a partnerek, szakemberek számára a női mivoltuk, vagy hogy hogyan egyeztessék a gyerekvállalást a vállalkozás átvételével.
Fotó: Shutterstock

Gondolhatnánk: ma már sem a vezetői pozíciókat tekintve, sem az utódlási folyamat lépései szempontjából nincs nagy különbség a lány és a fiú utód feladatai között. A generációváltás-szakértő szerint azonban igenis érdemes mélyebben foglalkozni a témával. 

Pálos Ildikó szerint 

merőben más típusú kihívásai, vélt vagy valós, tudatos vagy tudatalatti korlátai lehetnek egy női cégvezető utódnak, mint egy férfinak.

Így például dilemma lehet a nők számára, hogy lányként meg tudnak-e felelni az apjuk elvárásainak. Hogyan tud jó vezető, tulajdonos és egyben jó lány, feleség, anya lenni, és hogyan állítsa fel a fontossági sorrendet e szerepek között? „Sok nőben az is felmerül, hogy hátrányt jelent-e a partnerek, szakemberek számára a női mivoltuk, vagy hogyan egyeztessék a gyerekvállalást a vállalkozás átvételével” – magyarázta a szakértő. 

Amikor már összenőtt a család és a cég

A generációváltásnak leginkább kitett ágazatok közé a kereskedelem, a szakmai, tudományos, műszaki tevékenység és a feldolgozóipar sorolható. 

Top,Above,High,Angle,View,Portrait,Of,His,He,Nice
Top above high angle view portrait of his he nice attractive focused skilled geek guy typing bug track report cyberspace security at modern industrial interior style concrete wall work place station
A generációváltásra érett vállalkozások közül sok műszaki szolgáltatást vagy szakmai, tudományos munkát végez. 
Fotó: Shutterstock

A Generációk Partnere szervezetfejlesztője szerint a családi vállalkozások esetében szinte lehetetlen szétválasztani a munkahelyi és a családi szálakat. A céges hétköznapok során a családtagok vezető-beosztott szerepben kialakult konfliktusai a vasárnapi ebédnél sokszor apa-gyerek szerepben folytatódnak. 

Az anya ösztönös mediátorként igyekszik közvetíteni a családtagok között, amiben lassan, de biztosan teljesen felőrlődik. 

Az anya ugyanis az, aki foggal-körömmel egyben akarja tartani a családot, stabil hátteret biztosítani a férjének – a cég vezetőjének –, és személyes kudarcként éli meg azokat a családon belüli konfliktusokat, amelyek esetében tehetetlen. 

Nem könnyű a sok pörgés után a nyugalom a főnöknek 

Pálos Ildikó tipikus negatív példát is hoz: „Van olyan ügyfelünk, ahol a három testvér házastársai már nem is vesznek részt a családi ebédeken, mert nem akarnak hétvégén is a hétköznapi feszültségben élni. Amikor végre sikerül átadnia a cégvezetőnek a stafétát, az pedig egy teljesen ismeretlen helyzetet hoz a házaspár számára.”

A miután a férj a cég helyett végre huzamosabban otthon tölti az idejét, a feleséggel „egymás agyára mennek”. Sok házaspár jön rá ilyenkor, hogy elhidegültek egymástól.

A szakember még egy fontos női szereplőre is felhívta a figyelmet a cégvezetők környezetéből: a menyekre, vagyis az utódok feleségeire. „Ők leginkább arról számolnak be, hogy férjükön túl nagy a nyomás és a megfelelési kényszer az apjuk felé. Úgy érzik, hogy egy klasszikus alkalmazotti viszonyhoz képest duplán kell bizonyítaniuk, aminek hatására még inkább háttérbe kerül a magánélet, a gyerekek és ők maguk.”

Sok a kihívás, nagy a felelősség

A Makronóm Intézet legfrissebb kutatása szerint minden harmadik társas vállalkozást és megközelítőleg minden negyedik munkavállalót érint ma Magyarországon a generációváltás kérdése. A várható tömeges cégátadások sikere a nemzetgazdaság egésze szempontjából kiemelt jelentőségű: 

évente 0,3 százalékos GDP-növekményt jelentene a vállalati generációváltások sikeres megvalósulása. 

A végre nem hajtott generációváltás így 10 éves időtávon mintegy 1617 milliárd forintnyi kumulált GDP-elmaradást okozhat. 

A kormány ösztönzi a generációváltást a mezőgazdaságban is

Július 1-jétől nem gyakorolható elővásárlási jog az első tíz hektár földjüket megszerző azon gazdákkal szemben, akik a föld fekvésétől számított húsz kilométeren belül helyben laknak vagy mezőgazdasági üzemközponttal rendelkeznek. A fiatalok számára vonzóbb lehet a földművelői életpálya, ha azt látják, hogy könnyebben hozzájuthatnak az első 10 hektár földjükhöz, ráadásul a lakóhelyük közvetlen közelében. Az új jogszabály a gyakorlatban azt jelenti, hogy a feltételeknek megfelelő adásvételi szerződést nem kell közzétenni, azaz a jóváhagyási eljárás befejezésére is hamarabb kerülhet sor. Ez lényeges adminisztratív terhet vesz le a gazdák válláról, és jócskán meggyorsíthatja a folyamatot akár a generációváltás során is. 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.