Idén az első fél évben hozzávetőleg nettó 1,2 milliárd euró érkezett az Európai Uniótól Magyarországra a fizetésimérleg-adatok alapján, mivel egyelőre még folynak a 2014–2020-as kifizetések, illetve elindultak az új ciklus közvetlen agrártámogatásai is. Az európai uniós források jó része azonban beragadt a kormány és Brüsszel közötti viták miatt: nem érkeznek azok a fejlesztési források, amelyekhez az unióval való kormányzati megegyezés és a kiegészítő hozzájárulás is szükséges, valamint egyelőre az uniós költségvetésen kívül felvett 750 milliárd forintos újjáépítési keretből sem részesül Magyarország.
Jövőre az előző ciklus kifizetései kifutnak, ha addig az Európai Unióval nem sikerül megállapodni, abból komoly gond lehet – nyilatkozta a Világgazdaságnak Becsey Zsolt, a régi Nemzetgazdasági Minisztérium külgazdaságért felelős államtitkára, volt európai parlamenti képviselő, a Károli Gáspár Református Egyetem docense. A magyar gazdaságba szerinte beépült a tudat, hogy a források áramlanak be Brüsszelből, „így szocializálódtunk” az utóbbi húsz évben, az uniós pénzek érkezése főleg 2009 óta kardinális kérdés, amióta nagyobb, a GDP 3,5-4 százalékát kitevő nettó összegek érkeznek évente.
Hosszabb távon az uniós források kiváltásában segíthet számos tényező, például a versenyképesség érdemi javulása, illetve már most is előny, hogy a tavalyi „horrorisztikus” fizetésimérleg-adatok után a külső egyensúly helyreállt. Ha nem jön a brüsszeli euró, a működő tőkével (FDI) is lehet pótolni átmenetileg a hiányzó devizaforrásokat, azzal azonban – figyelmeztet a szakértő – számolni kell, hogy a befektető – legyen az német vagy távol-keleti – azért hozza ide a pénzét, hogy néhány éven belül profitot vigyen ki, a hosszú távú devizaigényt így az FDI nem oldja meg.
Az uniós források kiváltásában segíthet a magas beruházási ráta is, amely Magyarországon kiemelkedő szinten, 27-28 százalék körül volt GDP-arányosan az utóbbi években.
Ahhoz, hogy ez a 20 százalék feletti ütem fenntartható legyen kevesebb EU-forrásssal is, az infláció és a kamatszint leszorítására lesz szükség – vélekedett a közgazdász.
A devizaéhséget átmenetileg lehet hitelfelvétellel is kezelni, az utóbbi években drágábban, illetve olcsóbban is bocsátott ki devizakötvényt az állam, de ez is csak ideig-óráig működhet, az adósságot ugyanis – nemcsak deviza-, hanem forintoldalon is – le kellene építeni, nemcsak a GDP arányában, hanem nominálisan is – hangsúlyozta Becsey Zsolt.
A magyar államadósság rátája ugyan csökken, a volumene azonban negyedévenként 2-3 ezermilliárd forinttal növekszik, jelenleg 52 ezermilliárd forint körül van.
Széles konszenzus van arról, hogy a magyar kormánynak minél hamarabb ki kell egyeznie az Európai Unióval, hogy a beragadt források lehívása elkezdődhessen, kérdés viszont, hogy lehetséges-e ez, vagy mindig új kifogásokat fognak találni politikai okokból. A volt európai parlamenti képviselő rávilágított:
Magyarország a külpolitikában sok esetben képvisel különutas álláspontot az EU-ban, amit pénzügyi zsarolásnak tekintenek, de elsősorban a belpolitikai vonatkozásokban kell megegyezni, ahogy a lengyelek is kénytelenek lesznek az igazságszolgáltatás és a média kérdéseiben engedni.
Az államháztartás költéseit át kell gondolni, ezt nem lehet megúszni akkor sem, ha megjönnek az uniós pénzek, el kell dönteni, hogy hosszú távon mire kíván költeni a kormány, amihez kiindulópont adhatnak az alaptörvénybe foglalt kötelezettségek, azaz az oktatás és az egészségügy, illetve a biztonság finanszírozása.
Túl sok mindenre költi az állam a pénzt, illetve sok esetben egyidejűleg hiányosak és pazarlók a rendszerek.
A büdzsé kamatkiadásai extrém magasak, a GDP 4 százaléka körül vannak, az államháztartás hiánya azonban még ennél is magasabb, 5,2 százalék, az elsődleges egyenleg tehát mínuszos, ez olyan, mint amikor egy családban a kamatfizetés nélkül sem tudják fizetni a kiadásokat – figyelmeztetett a közgazdász.
A szakember szerint érdemes figyelni arra, hogy a magyar gazdaság főbb konjunktúramutatói a régiós mezőnyben legyenek: a vetélytársakon belül az „élcsapat” viszi le az éves hiány mértékét, úgy, hogy közben az adósságrátájuk kisebb a magyarnál.
Ha valamilyen drámai fordulat nem következik be a geopolitikában, Becsey Zsolt szerint a jövő év legnagyobb kihívása:
Olyan környezetet kell varázsolni, hogy az infláció és a reálkamat is alacsony legyen.
A közgazdász szerint az egy számjegyű drágulás elérésénél nehezebb lesz a dezinfláció további folytatása 2024-ben. Az inflációt jövőre úgy kell majd közelíteni az MNB 2–4 százalékos célsávjához, hogy közben a költségelemek – gáz, olaj, nyersanyag – nem lesznek olcsóbbak, a jó munkaerő ára felfelé megy, és a drágább energetikai beruházások befektetéseinek a kitermelése is elindul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.