Rendkívül nehéz helyzetben van a magyarországi e-kereskedelem. A GKI Digital vezető tanácsadója, Madar Norbert a 11. Magyar Marketing Fesztiválon beszélt arról, hogy
a koronavírus-járvány alatt rengeteg ember fordult az e-kereskedelem felé, de a járvány lecsengésével a többség visszatért a fizikai boltokhoz. Ezt követően az orosz–ukrán háború következtében akadozni kezdő ellátási láncok nehezítették az ágazat életét.
A szakmának most egy új fenyegetéssel, a kínai szereplőkkel kell megbirkóznia.
Az e-kereskedelem nemzetközi szintű terjedése abba a szakaszba lépett, amikor a határok már nem számítanak a vállalatoknak. A magyar piacon megjelenő kínai cégek, például a Temu, olyan erőfölényben vannak, amivel a magyar e-kereskedők nem tudnak versenyezni. A Temu pedig egyre inkább dominálja a hazai piacot.
Madar Norbert elmondta, hogy
2023-ban a magyarországi e-kereskedelem mindössze 7-8 százalékos növekedést tudott felmutatni, miközben a csomagszállítás több mint 60 százalékkal bővült.
A szakértő szerint ezt a Temu és a Shien terjeszkedésével lehet magyarázni. A Temu már a második legnagyobb webáruház hazánkban úgy, hogy mindössze fél éve van jelen a magyar piacon. Madar Norbert szerint ez nemcsak Magyarországon jelent problémát, hanem egész Európában érzékelhető trend.
Temu: a kínai e-kereskedő világsikere – és amit tudni kell rólaAz üstökösként feltűnt internetes áruház masszívan veszteséges, és az is marad még évekig, ám tulajdonosai mégsem aggódnak emiatt, a fogyasztók pedig az alacsony árak vonzásában egyre többet költenek az e-kereskedelmi portálon. A Temu jókor volt jó helyen, tartós üzleti sikerére azonban nagy tétben egyelőre nem érdemes fogadni. |
Az E-Commers Hungary alelnöke, Zabari István szerint a Temu és a hozzá hasonló kínai webáruházak olyan versenyre kényszerítik a magyar cégeket, ahol nincs esélyük győzni. A szakértő szerint a kínai versenytársaknak sokkal több pénzük van, amivel aránytalan előnyt szereznek a hazai piacon. Zabari István példának hozta fel, hogy a Google kereső pénzért előrébb sorolja a kínai cégek termékeit. Szerinte egy magyar e-ker vállalat nem tudna annyit fizetni, hogy megelőzze például a Temut a keresőben.
A másik hatalmas probléma, hogy többek között a Temu megengedheti magának, hogy minimális árréssel dolgozzon.
A kínai e-kereskedelmi cégek képesek rá, hogy akár 50 forint haszonért kínáljanak egy terméket a világ másik felén. Ezt egy magyar cég nem engedheti meg magának.
Mindezek mellett a Temu tökéletesen ráérzett arra, hogy mivel lehet a külföldi piacon megfogni a fogyasztókat. A cég egyrészt egy könnyen kezelhető, felhasználóbarát webshopot hozott létre a hozzá tartozó alkalmazással, ami képes megtartani a felhasználókat. Ami viszont különösen fontos, hogy az árakat mindig az adott országban használt devizában tüntetik fel, hogy senkit ne ijesszen el az átváltás lehetősége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.