BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kérdés: hová tűnt a Malév vagyon?

A felszámolás alatt lévő Malév Zrt. kintlévőségeinek behajtása eddig 2,6 milliárd forint bevételt eredményezett, amely az összes behajtható követelés 90 százaléka – közölte a parlament honlapján Németh Lászlóné. A nemzeti fejlesztési miniszter szerint a reálisan behajtható követelések összege jelenleg körülbelül még 100 millió forint. A felszámolóbiztosnak 12-13 milliárd forintra lenne szüksége, hogy fedezni tudják például a dolgozók járandóságait és a felszámolások követeléseit.

A leányvállalati részesedések és a kapcsolódó követelések értékesítéséből
573,820 millió forint, eszközeladásból 116,101 millió forint folyt be eddig a Malév Zrt. felszámolási eljárása során – áll a nemzeti fejlesztési miniszter egy írásbeli kérdésre adott válaszában. Németh Lászlóné közölte, hogy a kintlévőségek behajtása — elsősorban külföldi követelésekből — ezidáig 2,6 milliárd forint bevételt eredményezett, amely az összes behajtható követelés 90 százaléka.

Az ingatlanok értékesítése (két üdülő Balatonlellén) mindezidáig sikertelen volt, hat hirdetésre egy ajánlat sem érkezett. A reálisan behajtható követelések összegét Némethné  jelenleg körülbelül még 100 millió forintra becsülte. Az eszközök értékesítéséből várható bevétel azonban a tárcavezető szerint nem megbecsülhető, tekintettel a még megmaradt, viszonylag jelentős becsértékű eszközök (üdülők, CRJ repülőgép, cargo eszközök) iránti vevői érdeklődés hiányára vagy csekély voltára.

Némethnét a független Scheiring Gábor kérdezte arról, hogy „Hová tűnt a Malév vagyon?” A független országgyűlési képviselő arra emlékeztetett, hogy Varga Jenő felszámolóbiztos 2013 augusztusában szeretné befejezni a MALÉV felszámolását tekintettel a perekre. Másrészt megállapította, hogy mintegy 12 milliárd forintra lenne szüksége, amiből fedezni tudják az „A” kategóriás követeléseket, így a dolgozó járandóságokat és a felszámolások követeléseit. A rendelkezésre álló vagyont viszont a felszámolás kezdete óta mintegy 3-3,5 milliárd forintra becsülték, miközben Scheiring szerint utólag kiderült, késedelmesen készültek el a felszámoláshoz szükséges vagyonmérlegek, számviteli beszámolók.

Némethné megerősítette Scheiring információját, mely szerint a felszámolási eljárás költségei, a munkavállalók elmaradt bér-, felmondási időre járó átlagkereset-, végkielégítés-, szabadságmegváltás jogcímen fennálló követelését és ezek munkavállalói és munkaadói járulékait) a vonatkozó számviteli nyilvántartások alapján jelenleg 12-1 3 milliárd forint közé tehető. Azt is közölte, hogy a felszámolásba vonható vagyont a Malév Zrt. menedzsmentje a csődtörvény szerinti határidőben elkészített és a felszámoló részére átadott vagyonleltár adatai alapján állapította meg. A tiltott állami támogatás jogcímén az állam részére visszafizetendő összeget a Magyar Nemzeti Vagyonkezel ő Zrt. követelésként határidőben bejelentette, és az hitelezői igényként szerepel a felszámoló nyilvántartásában.

Scheiring arra is emlékeztetett, hogy 2012 végén a kormány létrehozta a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Társaságot, ami kizárólagos állami felszámolóként azon esetekben, amikor stratégiailag kiemeltté minősítenek cégeket. A társaság a Hitelintézeti Felszámoló szerepét veszi át, de láthatóan a Varga Jenő országgyűlési képviselő felszámolóbiztos személye változatlan marad – írta Scheiring. A Párbeszéd a Magyarországért politikusa szerint így nem tűnik biztosítottnak a felszámolási eljárás átláthatósága, így az sem, mennyi bevétel folyt be ezidáig. Példája szerint a Malév Air Tours értékesítéséből befolyt összeget üzleti titoknak minősítették, miközben egy rentábilis vállalkozást nagyon alacsony, 500 milliós áron hirdették meg. A vevő egy fogászati turisztikai cég, akinek tulajdonosi köre közvetlenül a miniszterelnökhöz kapcsolható – hangoztatta Scheiring.

Némethné hangsúlyozta, hogy a felszámolási eljárás mindenben a jogszabályokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően történik, a számviteli nyilvántartások vezetését és az értékesítés folyamatát megfelelően dokumentálják, és kérésre  (a vonatkozó törvényi korlátozások betartásával) az érintett személyek betekintést nyernek az eljárás dokumentációjába. Szerinte ez vonatkozik a Malév Air Tours Kft. értékesítésére is, amely nyilvánosan, pályázati úton történt. A tárcavezető közölte, hogy a Malév Air Tours Kft.-ben a Malév Zrt. által tulajdonolt 100 százalékos üzletrészt és a felszámolás alatt lévő Malév Zrt. "részéről fennálló követeléseket mindösszesen 18,820 millió forintért értékesítették nyilvános pályázati eljárásban.

Varga Jenővel kapcsolatban Némethné közölte, hogy a Malév Zrt. felszámolásában is közreműködő felszámolóbiztost jelölte ki az állami felszámoló cég a Gyulai Húskombinát Zrt. felszámolóbiztosának. A nevezett magáncégei nem működnek közre az állami félszámoló cég képviseletében – közölte a tárcavezető. A fejlesztési miniszter hangsúlyozta, hogy a felszámolási eljárás befejezése jogszabályi tényezőktől függ, s nem a felszámolóbiztos személyén múlik. A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvény vonatkozó speciális rendelkezései a felszámolási eljárás kezdetétől számított 270 napos határidőt szabnak a stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetek felszámolási eljárásában a zárómérleg elkészítésére. Ezt a határidőt a Malév esetében a bíróság 2013 . augusztus 31-ig meghosszabbította, amely határidő - a folyamatban lévő peres eljárásokra tekintettel - módosulhat.

A válaszban az is elhangzik, hogy a felszámolóbiztos a Malév menedzsmentje által a csődtörvény szerinti határidőben elkészített és a részére átadott vagyonleltár adatai alapján állapította meg a felszámolásba vonható vagyon nagyságát, amelyet az idő közben elkészült mérlegek adatai is alátámasztottak. Némethné szerint a társaság komplex pénzügyi, gazdasági és elszámolási folyamataira, csekély volt az esélye annak, hogy a tevékenységet, lezáró beszámoló a csődtörvény által előírt 2012. március 15-i határidőre elkészüljön. A menedzsment több ízben is jelezte a várható késedelmet, és szakmai érvekkel támasztotta alá a fenti kötelezettség határidőn túli teljesítését. A társaság a nemzetközi elszámolási rendszerekkel való pontos elszámolást tekintette prioritásnak, elsősorban azért, hogy a felszámolási eljárás során a követelések behajtásának alátámasztott dokumentációja legyen.

A vagyonmérlegből Némethné szerint megállapítható volt, hogy a Malév Zrt . felszámolási vagyonba vonható eszközeinek döntő többsége a Malév Zrt . követeléseiből áll. A felszámolóbiztos elsősorban ezek behajtására törekedett, nem pedig a jelentős veszteséggel járó követelés-értékesítést tekintette célnak – hangozatta a tárcavezető.
A beszámolót a 2012. augusztus 31-ére összehívott, majd szeptember 3-ái g
felfüggesztett igazgatósági ülésen tárgyalták meg, és fogadták el . A társaság
közgyűlése 2012 . október 4-én a 2011. évi beszámolót és a tevékenységet lezáró beszámolót nem fogadta el. A felszámolási nyitómérleg, valamint a közbenső mérleg 2012 . november 9-i dátummal elkészült, és az igazgatóság által elfogadott tevékenységet záró mérleget a felszámoló szervezet által elvégeztetett vagyonértékelések adatai alapján benyújtották a felszámoló bíróság részére.

A Malév Zrt. felszámolója a csődtörvény módosítása és a felszámoló bíróság végzése folytán 2013 . január 8-i hatállyal a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft . lett, mely az előző felszámoló szervezet jogutódjaként jár el. Ugyanakkor Némethné szerint a fenti változások semmilyen mértékben nem indokolják a felszámolóbiztos személyének változását egy, a változás időpontjában már 10 hónapja folyamatban lévő eljárásban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.