A beérkező uniós támogatások egy része az elmúlt években eltűnt, vagyis veszteség és működési kiadások finanszírozására fordították – mondta lapunknak Molnár László, a GKI Gazdaságkutató vezérigazgatója, arra alapozva, hogy miközben Magyarországon 2013–2015 között az uniós források GDP-arányos felhasználása 15 százalék körüli, ez idő alatt a 9 százalékot sem éri el a gazdasági növekedés. A helyzet még ennél is rosszabb, ha figyelembe vesszük, hogy a GDP húzóágazata az autóipar, amely nem vesz igénybe közösségi támogatást – magyarul, még annál is kevésbé hasznosultak az EU-pénzek, mint amit a számok mutatnak. Molnár szerint ebből is látszik: nem az a lényeg, hogy mennyi közösségi forrás érkezik az országba, hanem hogy miként használjuk fel azokat.
Ezt támasztja alá az Állami Számvevőszék legfrissebb tanulmánya is a 2007–2013. évi EU-költségvetési időszakban Magyarország részére juttatott közösségi támogatások összefoglaló bemutatásáról, értékeléséről. A vizsgált időszakban Magyarország a kelet-európai tagállamok között egyfelől az első helyen állt a 15,8 százalékos GDP-arányos támogatásfelhasználással, másfelől az utolsón a két százalék alatti gazdasági növekedéssel. Eközben például Lengyelország 11,03 százalékos GDP-arányos támogatásfelhasználás mellett több mint 25 százalékos gazdasági növekedést produkált.
A támogatásokból történt beszerzések nagy importhányada, a fiktív, túlárazott tételek magas aránya, az intézményrendszer magas költsége, a beruházások fenntarthatatlansága okozhatta azt, hogy az uniós támogatások ilyen kevéssé hatottak a GDP-növekedésre – véli az ÁSZ. Ezeket a tényezőket a tervezés és a kontrollok folyamatos fejlődésével, valamint a technikai segítségnyújtási keretek aktívabb és eredményesebb felhasználásával lehetett volna kiszűrni, illetve kezelni. Voltak remények arra vonatkozóan, hogy a 2014–2020-as uniós költségvetési időszak jobban fog indulni, mint az előző kettő, de úgy tűnik, ezek meghiúsultak. Molnár László emlékeztetett rá: 2007–2013 között, 2008 közepén kezdtek megjelenni a pályázatok.
A mostani ciklus első másfél éve hasonlóan telt, csak mostanában írják ki tömegesen a pályázatokat. Ezúttal talán annyival jobb lesz a helyzet, hogy megspóroljuk azt az egy év kiesést, amely 2010–2011 között azzal telt, hogy csalókat, felelősöket kerestek, és addig gyakorlatilag állt a pályáztatás. Mire azonban egy átlagos fejlesztés eljut addig, hogy megkapja az uniós támogatást, egy-másfél év is eltelik. A közösségi pénzek komolyabb mennyiségű kifizetése tehát 2017 elején-közepén várható, ekkorra három év már el is telt a programozási időszakból.
A lassulás a jövő évi GDP-ben mutatkozik majd meg, idén ugyanis húzzák a növekedést az előző időszak felgyorsított kifizetései. Ráadásul nem indultak be a visszatérítendő uniós támogatások, a kombinált hitelek sem, hiszen még az sincs meg, hogy a Magyar Fejlesztési Bank mely pénzintézetek bázisán hozza létre 2016 végéig azt a 400 MFB Pontot, ahol majd igényelhetik ezeket a vállalkozások.
A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb inflációs jelentése is előre jelzi ezt a problémát, a jegybank elemzői sem látják még, hogy az átalakuló uniós pályázati rendszer miként tud hozzájárulni a hazai GDP-hez: prognózisuk szerint a beruházások 2,7 százalékkal nőnek, ám jövőre már 3,2 százalékkal csökkenhetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.