BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bezárja dorogi napelemgyárát a Panasonic

Szeptemberben leáll a munka a Sanyo Hungary Kft. dorogi napelemgyárában, az üzem mintegy 500 dolgozóját elbocsátják - közölte a Sanyo anyavállalata, a Panasonic az MTI-vel. A gyárat márciusig felszámolják, az ott található eszközöket pedig a Panasonic másik két, malajziai, illetve japán gyárába fogják átszállítani. A dolgozók elbocsátása szeptemberben a „magyar jogszabályoknak megfelelően” fog megtörténni ” mondták az MTI kérdésére a Panasonic oszakai központjában.

A hírről először a Nihon Keidzai Simbun (Nikkei) üzleti napilap számolt be. A lap pénteki cikke szerint a komoly pénzügyi gondokkal küzdő, a közelmúltban több szervezeti átalakításon és tömeges elbocsátáson is áteső Panasonic döntése részben a kínai gyártók által dominált európai piac szűkülésével, részben pedig a japán megrendelések felfutásával magyarázható. Tokió a 2011-es fukusimai atomerőmű-baleset óta jelentős összegeket költ a megújuló energiaforrások kiaknázására, egyes becslések szerint a bőkezű kormányzati támogatásoknak köszönhetően idén a szigetország válhat a világ legnagyobb napelempiacává. A belföldi piac növekedése mellett a jen árfolyamának gyengülése is a termelés hazaköltöztetése mellett szólt – írta a Nikkei.

A dorogi gyár a Panasonic napelemtermelésének 20–30 százalékát adta. A Sanyo által működtetett üzemben 2005-ben kezdték meg a napelemek összeszerelését, a gyár harmadik üteme 2011-ben készült el, tavaly nyáron azonban már voltak elbocsátások. A Panasonic 2009-ben vásárolta fel a Sanyót, ekkor került birtokába a hazai gyár is, amelynek felépítését az EU és a költségvetés 900 millió forinttal támogatta.

Közben a japán konszern bejelentette, hogy 10 millió euró értékben vásárol üzletrészt a szlovén Gorenje háztartásigép-gyártó vállalatban. Ezért az összegért, tőzsdei árakon számítva, a részvények 15 százalékát szerezheti meg a Panasonic. Az együttműködés a mosogatógépek, hűtőszekrények és beépített tűzhelyek gyártására koncentrálódik. A Gorenje korábban közölte, hogy 4,2 millió euró nettó veszteséget szenvedett el az első negyedévben. A veszteség kisebb a vártnál, az éves tervben a vállalat 8 millió euró első negyedévi veszteséggel számolt. Az árbevétel 1,4 százalékkal, 289,4 millió euróra csökkent, mert fontos piacokon, a Benelux-országokban, Csehországban és Szerbiában visszaesett az értékesítés. A Gorenje eladásainak 90 százaléka Európára jut, ahol a bevétel csökkenése ellenére sikerült 0,43 százalékponttal 3,57 százalékra növelnie piaci részesedését.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.