Az indiai kormány a hét végén meghatározatlan időre meghosszabbította a benzin- és dízelexport-korlátozásokat, hogy biztosítsa a hazai szükségletek kielégítését. A kabinet elvárja a vállalatoktól, hogy az éves benzinkivitelük 50, a dízelének pedig a 30 százalékát irányítsák át a belföldi piacra.

Blue,Metal,Oil,Barrels,With,Russia,Flag,And,Oil,Written
Fotó: Yalcin Sonat

A Reuters szerint a hosszabbítás eltántoríthat néhány, magánkézben lévő finomítót attól, hogy diszkontáron kínált orosz olajat vásároljon, a feldolgozott készterméket pedig eladja más országoknak, többek között európaiaknak, amelyek az ukrajnai háború miatt nem vásárolnak már közvetlenül üzemanyagot Oroszországtól.
Az ilyen korlátozó kormányzati intézkedések ritkák Indiában, az üzemanyagra vonatkozót tavaly vezették be. A két nagy energetikai magánvállalat, a Reliance Industries és a Nayara Energy ugyanis a globális keresletet kihasználva 

hatalmas profitot termelt az olcsó orosz olaj felvásárlásával és az jelentős növelésével.

Az állami tulajdonban lévő finomítók kénytelenek voltak gondoskodni a hiány pótlásáról és a hazai kereslet kielégítéséről, ami azt jelentette, hogy jóval alacsonyabb áron kellett eladniuk a termékeket, a kormány ugyanis ársapkát vezetett be az üzemanyagra. 

India kihasználta a dízel iránti, elsősorban Európában megnövekedett keresletet,

az ázsiai ország ugyanis nemcsak önellátó a gázolajból, hanem többletet is termel, mivel ez a finomítók legfőbb terméke. Az EU február elején állította le az orosz olajtermékek importját, ami a napi másfél millió hordó dízel kétharmadát tette ki.