A városi terepjárók (SUV) parkolási díjának jelentős emeléséről tartanak népszavazást a hét végén a francia fővárosban. Anne Hidalgo, Párizs szocialista polgármestere szerint a magas, súlyos autók több káros anyagot bocsátanak ki és fokozott veszélyt jelentenek a gyalogosokra.
Egyetért vele a Természetvédelmi Világalap (World Wide Fund for Nature – WWF) is, amely „aberrációnak” tartja ezeket a járműveket. A környezetvédelmi szervezet szerint az SUV-k 15 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak, mint a hagyományos autók, többe kerül a gyártásuk és természetesen drágábbak is.
Ha az 1,3 millió szavazásra jogosul párizsi úgy dönt, akkor drágább lesz a parkolásuk is. A terv szerint a nem fővárosi lakosoknak az 1,6 tonnánál – elektromos járművek esetében két tonnánál – nehezebb belső égésű vagy hibrid járművek esetében
18 eurót kell fizetniük egy órára a parkolásért a belvárosban, és 12 eurót a külső kerületekben.
(Egy euró 383,7 forint.) A Párizsban élők vagy dolgozók, a taxisok, a kereskedők, az egészségügyi dolgozók és a fogyatékkal élők felmentést kapnának.
A France 24 a hírt ismertetve emlékeztetett, hogy a párizsi városháza szerint 1990 óta az átlagos autó súlya 250 kilogrammal nőtt, és Hidalgo ritkán hagyja ki az alkalmat, hogy büszkélkedjen a városháza környezetvédelmi érdemeivel és a belvárosi autóhasználat drasztikus csökkentésére irányuló törekvéseivel. Népszavazás után tiltották be az összes elektromos rollert is a fővárosban – igaz, azon mindössze 7 százalékos volt a választói részvétel.
Az autósoknak természetesen egy csöppet sem tetszik a terv. Yves Carra, a francia autóklub, a Mobilité Club France képviselője szerint az SUV besorolás csak „marketingfogalom”, ami „semmit sem jelent”. Érvelése szerint a kompakt SUV-k nem tartoznak az intézkedések hatálya alá, amelyek azonban sújtják majd a családi autókat és kombikat.
A népszavazás a párizsi önkormányzat ellenzéki képviselői szerint is szimpla manipuláció, a polgármester csak figyelemelterelő céllal vetette fel az SUV-k parkolási díjának emelését.
Ha valóban a környezetszennyezés korlátozásáról lenne szó, akkor különbséget kellene tenni a belső égésű és a hibrid vagy elektromos járművek között
– hangsúlyozta Maud Gatel, a centrista Demokratikus Mozgalom (Mouvement Démocrate) képviselője. Külön kiemelte, hogy a sok kivétel miatt a párizsi SUV-k 27 százaléka mentesül majd a magasabb parkolási díj alól.
Párizs SUV-ellenes akciója azonban felkeltette más városvezetők figyelmét is, Lyon zöldpárti polgármestere is háromszintű parkolási rendszert tervez bevezetni júniustól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.