A magyar közlekedés ügyében új időszámítás kezdődik – közölte Lázár János csütörtökön Budapesten a témában összehívott sajtótájékoztatón.
Az építési és közlekedési miniszter még szerdán hirdette meg az eseményt, amelynek apropója már akkor is ismert volt: március 1-jétől, péntektől lép életbe életbe az új tarifarendszer a magyar helyközi közlekedésben. Erről sokat írt a Világgazdaság is, a főbb változások már ismertek, de kiderülhetnek még fontos részletek. Ezért is fontos a tárcavezetői mostani bejelentése. Meg azért is, mert az elmúlt 35 év – egyesek szerint az elmúlt száz év – legnagyobb átalakítása megy végbe a tömegközlekedésben, aminek lényegében két új termék, a vármegye- és az országbérlet ágyazott meg.
Lázár János először is köszönetet mondott a MÁV-Volán 56 ezer munkatársának, akik minden nap azért dolgoznak, hogy 4,5 millió ingázót juttassanak el a célállomásaikra. Ebben az együttműködésben lényeges elem volt, hogy a MÁV-Volánnál létrejött a hároméves béralku.
FRISSÍTÉS – 03.01. 8:30Új jegyek és bérletek Magyarországon: ne lepődjön meg senki, akadozik a vásárlás – nem tudják, mikor áll helyreAz elmúlt évtizedek legnagyobb közlekedési reformjára ébredt az ország, de vannak fennakadások. |
Ugyanakkor az átalakítás nem jöhetett volna létre a kormány bátorsága nélkül. A miniszter szerint régen volt ilyen kormánya Magyarországnak, amely ekkorát álmodott a közösségi közlekedésben. A március 1-jétől hatályos döntés az elmúlt évek legnagyobb rezsicsökkentése, mindenkinek kevesebb lesz a díjtétele, olcsóbban, egyszerűbben és igazságosabb feltételek mellett utazhat. Voltak ellendrukkerek, akik szerint az új tarifarendszer fenntarthatatlan lesz.
Csakhogy a tavaly tavasszal bevezetett vármegyebérlet és országbérlet rekordot rekordra halmoz. Akkora sikert arattak, hogy lényegében lehetővé tették a tarifaváltást: eddig összesen 6,8 millió darabot adtak el belőlük. Hiába kedvezményes az árazásuk (havonta a felnőtteknek 9450 és 18 900 forint, diákoknak 945 és 1890 forint), még érzékelhető anyagi veszteséget sem okoztak a MÁV-Volán csoportnál. Friss adat, hogy miközben 2022-ben az állami tömegközlekedési szolgáltató 122 milliárd forint árbevételt termelt, addig
2023-ban már 128 milliárdot.
Igaz, hogy ebben az inflációs hatás vastagon benne lehetett, azonban eredetileg mégiscsak az volt a kritika, hogy az országbérlet és a vérmegyebérlet összességében 40 milliárdos lyukat üt a csoport gazdálkodásában. Ehhez képest 6 milliárdnyi plusz keletkezett.
Magyarországon 700 ezer olyan gyermek él, aki 6 és 14 év közötti. Ők holnaptól ingyenesen közlekedhetnek. Egymillióan vannak 14–25 év között, ők 50 százalékos kedvezményt kapnak. Eddig csak tanulói jogviszonnyal lehetett ezt igénybe venni. A közalkalmazottakra ugyanez él, ők szintén egymillióan vannak. Ehhez egy regisztráció szükséges. Van további 300 ezer állampolgár, akik korábban nyugdíjba mentek, mint 65 év. Ők is ingyenesen utazhatnak a helyközi közlekedésben Magyarországon. Mintegy egymillió ember, 200 ezer nagycsaládos szintén díjmentesen használhatja a MÁV-Volán járatait, amennyiben együttesen utaznak. Az átalakítások a 280 ezer fogyatékkal élőről sem feledkezett meg: ők is ingyenességet kapnak az eddigi 90 százalékos kedvezmény helyett.
Lázár János külön kitért a budapesti helyzetre is. „Orkánerejű hülyézésben volt részem, de végül a főpolgármester megértette, mit kínálok. A közgyűlés ezt egyhangúan fogadta el szerdán. Vagyis aki vármegyebérletet vesz, azt elfogadják a BKK járatain, és aki Budapest bérletet vesz, azt elfogadják a MÁV-Volán járatain. Ha ez nem Budapest támogatása, akkor mi?” – vetette fel. Ez a könnyítés több százezer embert érint, diákot és felnőttet, ők sokezer forintot spórolnak havonta. Teljesen új jogviszonyt hoztak létre Budapest és a kormány között világos elszámolási rendszerrel. Meg fogják osztani korrekt módon a bevételeket annak alapján, hogy ki mennyi szolgáltatást rendel meg.
Az eddigi 12 milliárd forintos támogatást megfelezik, a bérleteknél pedig 28–72 (BKK-bérlet), illetve 46–54 (vármegyebérlet) százalékos arányban számolnak el. Még március 31-ig bizonyos részletkérdéseken tovább dolgoznak, de a gerince az új rendszernek adott.
Lázár János három célkitűzés mentén dolgozik a közösségi közlekedésben. A szolgáltatás most adott, de fő kérdés, mikor lesznek új járművek. A vasúti 4000-4500 darabos flotta zömében 40 éves. A kormány megkezdte tárgyalni a a következő tízéves járműbeszerzést, ami kötöttpályás járműgyártással egészül ki Magyarországon. Tízmilliárd eurós összegről van szó, ebből a magyaroknak hasznot kell látni. „Azt a mandátumot kaptam, ha meg tudjuk teremteni ezeket a feltételeket, akkor a kormány kötelezettséget vállal. Igyekszem megszerezni a gazdasági miniszterek támogatását és pénzét” – fogalmazott. Ha hozzáférnek az uniós kötöttpályás forrásokhoz, akkor a végrehajtás gyorsulni fog.
Történelmi váltás: márciustól másképp lehet utazni a MÁV és a Volán járatain – itt vannak a részletekA MÁV-Volán tájékoztató oldalt indított, ami minden szempontra kitér az új tarifarendszer kapcsán. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.