Nincs visszatérés a járvány előtti szintekhez. Ahogy a régi sovány kamatokat is hiába sírja vissza a piac. Úgy tűnik, a fogyasztás sem lesz már oly kövérkés, mint a karanténsorompók lecsukása előtti időkben. A Malouf bútorkereskedő a néhány évvel ezelőtti színek töredékében kínál ágyakat és ágyneműket. De a Newell Brands is kivont a forgalomból 50 Yankee Candle illatot, a korábbi 200 helyett csak 150-félét árulnak. És még a Coca-Cola is csupán feleannyi italt kínál, mint a prepandémiás időkben.
A kiskereskedelmi választék szűkítése eredetileg a Covid-zárlatok miatt szakadozott ellátási láncok tehermentesítését szolgálta. Most a kiskereskedők és beszállítóik – az élelmiszerboltoktól a patikákon és drogériákon át a lakberendezési áruházakig – azt mondják, hogy nem érdemes a régi széles termékválasztékot kínálni, mert a fogyasztók nem reagálnak a változatosságra.
Hiába teszünk többféle árut a polcokra, az emberek nem költenek többet
– mondta Inna Kuznetsova, az ellátási láncokat tervező és optimalizáló ToolsGroup vezérigazgatója. Míg Tony Spring, a Macy’s elnök-vezérigazgatója úgy fogalmazott:
a vásárlók nem szívesen bolyonganak a tömött polcok labirintusában.
A Circana piackutató cég adatai szerint tavaly az üzletekben lévő termékeknek csupán 2 százaléka volt új termék, olyan népszerű kategóriákban, mint a szépségápolás, a lábbelik és a játékok, míg 2019-ben ez az arány még 5 százalék felett volt.
A Shelf Engine technológiai vállalat, amely automatizálja az élelmiszer-kiskereskedők rendeléseit, azt közölte, hogy a nagy élelmiszerboltok 15-20 százalékkal csökkentették a friss élelmiszerek, például a gyümölcsök, a tejtermékek és a csemegehúsok kínálatát.
A fogyasztási cikkeket gyártó cégek vezetői szerint termékvonalaik szűkítése megkönnyebbülést jelentett azoknak, akik a magasabb kamatok, valamint a növekvő nyersanyag- és munkaerőköltségek közepette a jövedelmezőség miatt aggódtak. Ám egyes iparági szakértők szerint
a legkelendőbb cikkekre való összpontosítás elfojtja az innovációt, s árt a kisebb márkáknak,
amelyek a kiskereskedők azon igényére támaszkodtak, hogy minden vásárló találjon valamit a boltokban.
Például a Coca-Cola drasztikus termékszűkítése (400 helyett 200 márka), elsősorban a kisebb regionális és nemzeti gyártókat érinti érzékenyen, mint a Northern Neck Ginger Ale vagy a diétás kólát palackozó Tab.
Megmetszettük a kertet, hogy az értékesebb növényeink több fényt kapjanak
– mondta James Quincey, a Coca-Cola vezérigazgatója.
A kínálat csökkentése javítja a termelékenységet és közben nem gyengíti a vásárlóerőt – vélekedett a járvány előtti 11 ezres termékpalettát 3500 termékre zúzó Malouf bútorgyártó alelnöke, Nick Jensen. Aki úgy látja:
azzal, hogy mindenből 15 különböző színünk volt és három szürke árnyalatunk, szinte megbénítottuk a vásárlóinkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.