Tavaly 10,3 milliárd forint népegészségügyi termékadót (neta) fizettek be a cukros üdítőket és a sós snackeket gyártók a 2019-ben befizetett 10,1 milliárd forint után - válaszolta a VG megkeresésére a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV).
Az adóhatóság hozzátette: a népegészségügyi termékadó bevételek nem különíthetőek el konkrét termékkörökre. Tavaly a sós snackek után 6,3 milliárd forintot, az édes üdítők után pedig közel 4 milliárd forintot fizettek be a élelmiszeripari cégek. 2020-ban a neta termékadót befizetők száma 2019-hez képest kilenccel nőtt, összesen 286 cég teljesítette adókötelezettségét - írta a NAV.
A jogszabályok szerint népegészségügyi termékadót kell fizetni többek között az üdítőitalok, energiaitalok, előrecsomagolt cukrozott készítmények, sós snackek, ételízesítők, ízesített sörök, alkoholos frissítők, gyümölcsízek és az alkoholos italok után. Azt, hogy melyik élelmiszergyártó volt a legnagyobb befizető, azt a NAV adótitokként kezeli.
Az adóhatóság szerint az az adóalany mentesülhet csak a termékadó megfizetése alól, amelyik az adott naptári évben az adóköteles termékből 50 liternél vagy 50 kilogrammnál kisebb mennyiséget értékesített.
Az üdítőital gyártók egyre jobban odafigyelnek arra, hogy a termékeik minél kevesebb hozzáadott cukrot tartalmazzanak. A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség tagvállalatainál 2010-2020 között összesen 43 százalékkal csökkent a hazai üdítőitalok és gyümölcslevek átlagos cukor- és kalóriatartalma. A meglévő receptúrák átalakításával, illetve új, innovatív termékek bevezetésével a csökkentett kalóriatartalmú és kalóriamentes italok aránya 23 százalékról 57 százalékra emelkedett az alkoholmentes italkategórián belül az elmúlt tíz esztendőben - közölte a szövetség. A csökkentett kalóriatartalmú és kalóriamentes termékek aránya az alkoholmentes italokon belül 23 százalékról 57 százalékra emelkedett.
Bár nem túl népszerű, de a üdítőital és chipsz-gyártók a személyi jövedelemadó egy százalékos felajánlásokhoz hasonlóan egy úgynevezett 10 százalékos neta-felajánlást tehetnek az Országos Gyógyszerészeti- és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) számára, ez az összeg évente 90-100 millió forint bevételt jelent a gyógyszerhatóságnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.