Tavaly 507 225 autó gördült le a magyar gyártósorokról, és a jövőben egymillió fölé lehet tornázni az éves számot, amire Európában jelenleg csak öt ország képes – mondta többek között Joó István, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, befektetésösztönzésért és kiemelt magyarországi nagybefektetések megvalósításáért felelős kormánybiztos a HIPA járműipari konferenciáján. Kiemelte, hogy ugyan valamelyest lassult az e-autózásra átállás, ám nincs megállás, 2025-re már nemcsak fellendülésben, hanem erőteljes növekedésben is lehet bízni. Hasonló szellemben nyilatkoztak a konferencia panelbeszélgetésén résztvevő, Magyarországon jelenlévő nagy autógyárak képviselői is: a BYD küldötte például közölte: nagyon hosszú távra terveznek nálunk.
Az eseményt megnyitó beszédében Joó István kiemelte, hogy messze a legmagasabb beruházási arányt a járműipar képviseli, még a koronavírus-járvány és a háború dacára is. A magyar járműipar látványosan gyorsan lábal ki a nehéz helyzetből, hiszen amíg a spanyol, japán és cseh versenytársak még csak a 85-98 százalékra zárkóztak fel, nálunk már tavaly utolérték a pandémia előtti számokat.
A nyugati és keleti technológiák összekapcsolási pontjává váltunk: a német és ázsiai márkák is jelen vannak, és terjeszkednek nálunk
– ismételte meg a kormányzati irányvonalat Joó István. Szerinte a magyar modell követendő példa, hiszen 2020 elejéhez képest több mint hétszeresére nőtt a tisztán elektromos járműpark. Ugyanakkor megjegyezte, hogy nem üdvözli az Európai Unió (EU) azon szándékát, miszerint extra vámokkal torzítaná a versenyt, továbbá figyelmeztetett, hogy az e-autózásra átállásnak vannak további kihívásai, sőt, lehetnek vesztesei is.
A kormánybiztos a kihívások között említette, hogy növelni kell az akkumulátorok hatótávolságát és csökkenteni az előállítási költségüket, egyúttal megsokszorozni a töltőállomások számát. Az elkerülendő veszteségeknél pedig arra tért ki, hogy a járműipar globális harc,
a hazai beszállítóknak is fel kell készülniük, illetve alkalmazkodniuk a nemzetközi versenyhez
– amihez a kormányzat célzott támogatása szükséges. Joó István hozzátette: a HIPA célja, hogy a kkv-kat beépítse a nagyvállalatok láncába, mert utóbbiak akkor érezhetik magukat igazán otthon Magyarországon, ha minél több beszállítójuk van.
Ezt hangsúlyozták a Magyarországon jelen lévő nagy autógyártók képviselői is.
A panelbeszélgetés résztvevői
|
Henry Zhang kifejtette: már a BYD jelenlegi beszállítóinak nagy része is magyar, akikkel szívesen dolgoznak, mert a hatékonyságuk a reakcióidő és a költségek okán is jobb:
Mi az új meghajtású üzletágban dolgozunk, itt akadnak még gyerekbetegségek, viszont szívesen nevelünk.
Azzal folytatta, hogy megvetették a lábukat Magyarországon, ahol nagyon hosszú távra terveznek. Ennek szellemében igyekeznek jó kapcsolatokat kialakítani a munkaerőpiacon is, kivált, hogy az e-autózásban jártas szakemberek terén hiányt érez.
Márpedig a BYD után jönnek további kínai márkák is.
Jens Bühler elmondta, hogy a Mercedes egymilliárd eurós beruházása Kecskeméten új munkaerőt, legalább háromezer ember felvételét igényli, sőt ez a szám a beszállítókkal együtt idővel akár tízezresre is nőhet. Főleg mérnökterületre keresnek új munkatársakat, ám ekkora bővítéshez az infrastruktúrát is fejleszteni kell, ilyen a bevásárlási és szórakozási lehetőségek gyarapítása, hogy a leszerződő munkatársak hosszú távra elköteleződhessenek a márka és a város mellett.
Mesics Olívia már a kívánságokról szólt, amikor megfogalmazta, mit lenne az egyetlen kérése: az adminisztrációs terhek csökkentése. Szerinte ugyanis akárcsak a versenytársaknak, az Opelnek is temérdek jelentést kell elkészítenie, valamint adatot szolgáltatnia, ezeket pedig mind digitalizálni kéne.
A jövő volt a fókuszban az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) igazgatójának beszédében is.
Sigrid de Vries kifejtette, hogy Magyarország stratégiailag jó földrajzi helyen található, szakképzett és terhelhető a munkaerő.
Akár elismerően, akár kritikusan szólnak a magyar autóiparról, mindenki figyel rá
– összegezte a sorolt adatokat, miszerint 2,5 millió európai dolgozik az autóiparban, ebből 13 százalék Magyarországon, ami az országon belül még nagyobb hányad is, mint Németországban, ráadásul nálunk van a negyedik legnagyobb akkugyártó-kapacitás.
Az ACEA igazgatója jelezte: pénteken Budapesten találkozik majd a többi európai autós csoportosulással, fél szemmel már a második féléves magyar EU-elnökségre is kitekintve. Egyúttal ötpontos javaslatcsomagot prezentált Európának:
Felhívta a figyelmet arra is, hogy elégedetlen az EU tevékenységével az autóiparral és az e-autózásra átállással kapcsolatban:
hetente kéne annyi töltőállomást telepíteni, amennyit most évente sikerül,
ha el akarjuk érni a 2030-as klímacélokat. Ezért is tartja fontosnak, hogy minél többen vegyenek részt az európai parlamenti választásokon június 9-én.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.