A brit élelmiszeripari infláció 15 hónapja a legalacsonyabb szintre csökkent októberre – derült ki az iparági adatokból kedden. Az áremelkedés lassuló üteme nemcsak a fogyasztóknak jelent némi könnyebbséget, de a kormánynak is kulcsfontosságú – lévén legfontosabb ígérete az infláció csökkentése.
A Kantar piackutató szerint az október 1-jéig tartó négy hétben az éves élelmiszerár-infláció 11 százalékra szelídült a szeptemberi 12,2 százalékról.
Tavaly óta most először csökkent néhány alapvető élelmiszer ára, s ez segít mérsékelni a szélesebb értelemben vett inflációt is
– kommentálta a helyzetet Tom Steel, a Kantar stratégiai meglátásokért felelős igazgatója. Az ország valamennyi nagy szupermarketlánca csökkentette az alapvető termékek árát az elmúlt hónapokban. A piacvezető Tesco a múlt héten közölte, hogy az első félévben 2500 termék árát csökkentette, várakozásai szerint az élelmiszer-infláció a második félévben tovább csökken.
Vannak azonban olyan alapvető termékek is, amelyek árai továbbra is emelkednek. Ilyen például a tojás, a cukorkák, valamint a fagyasztott burgonyatermékek. A múlt hónapban közzétett hivatalos adatok szerint augusztusban az általános infláció 6,7 százalék volt, az élelmiszer-infláció pedig 13,6 százalék. Az élelmiszerárak alakulása nemcsak a fogyasztóknak, de a Bank of Englandnek is kulcsfontosságú kamatdöntései meghozatalakor – jó indikátora ez a lakossági árvárakozásoknak és a keresletnek. A politika szintén árgus szemekkel lesi a fogyasztói árak alakulását, Rishi Sunak miniszterelnök számára a jövőre esedékes választások előtt ez az egyik legfontosabb kampánykérdés. A Kantar felmérése szerint szeptemberben 9,1 százalékkal emelkedtek az élelmiszerárak.
A kora őszi rekordmeleg szeptember fellendítette a hagyományos nyári kedvencek eladásait, a fagylalt, a hamburger és a mártogatós snackek mennyiségi eladásai 27, 19, illetve 10 százalékkal nőttek. A British Retail Consortium és a Barclays kedden közzétett felmérései azt mutatták, hogy a fogyasztók a múlt hónapban visszafogták a nem létfontosságú kiadások nagy részét, mivel
az üzemanyagárak emelkedése újabb csapást mért a háztartások pénztárcájára.
Grafikonunkból kitűnik, hogy a német diszkontláncok, az Aldi és a Lidl a piaci átlagot jócskán meghaladva növelték árbevételüket, ez azonban egyelőre nem volt elég ahhoz, hogy piaci részesedésük is emelkedjen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.