A Caixin beszerzésimenedzser-indexe (BMI) a kínai szolgáltatási szektorra vonatkozóan áprilisban 52,5 pontra csökkent a márciusi 52,7 értékről, ami összhangban van az elemzők becslésével. A mutató ötven pont alatti értéke a vizsgált gazdasági tevékenység teljesítményének csökkenését, az 50 feletti értéke pedig a gyarapodását jelzi.

CHINA-HEILONGJIANG-QIQIHAR-CFHI-NEW ENERGY EQUIPMENT MANUFACTURING (CN)
Nőtt a kompozit és feldolgozóipari BMI / Fotó:  AFP

A szolgáltatásipari BMI tavaly január óta az ötvenes határ felett mozog. Az új megrendelések növekedése 2023 májusa óta a legnagyobb mértékben nőtt, a külföldi eladások pedig 10 hónapja bővülnek, amit a növekvő turisztikai tevékenység is elősegített. Ugyanakkor a felmondások és elbocsátások miatt már a harmadik egymást követő hónapban csökkent a foglalkoztatás.

A nyersanyag-, munkaerő- és energiaköltségek is emelkedtek. A feldolgozóipari BMI 51,4-re növekedett áprilisban a márciusi 51,1-ről, ami felülmúlta az 51-es piaci várakozásokat. Ezzel a hatodik egymást követő hónapban nőtt a gyári tevékenység. Az új megrendelések több mint egy éve a legnagyobb mértékben bővültek, miközben a külföldi eladások is felpörögtek.

 

A foglakoztatás már a nyolcadik egymást követő hónapban mérséklődött, míg nyersanyag-, munkaerő- és energiaköltségek nőttek. A feldolgozóipari és szolgáltatóipari adatok összesítésével képzett kompozit BMI 52,8-ra növekedett a márciusi 52,7 pontról, az elemzők becslésének megfelelően. A mutató bővülése arra utal, hogy a távol-keleti országban fél éve nő a magánszektor aktivitása.

Az új megrendelések tavaly május óta a legnagyobb ütemben nőttek, azonban a foglalkoztatás hónapok óta zsugorodik. A világ második legnagyobb gazdasága a vártnál gyorsabban, éves szinten 5,6  növekedett az első negyedévben, azonban számos kihívással kell szembenéznie, például az elhúzódó ingatlanpiaci válsággal, valamint a gyenge külső és belső kereslettel.

Hasít a kínai autóexport, a BYD már a negyedik helyen áll

Rendesen pörög a kínai autóexport, amely az első negyedévben 23 százalékos növekedést ért el és 1,32 millió darab volt a Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének (CPCA) hétvégén közzétett adatai alapján. Ezen belül markánsan megfigyelhető a hazai márkák részarányának bővülése, ez éves összevetésben ezúttal 40 százalékos volt és 470 ezer külföldre küldött személyautóban manifesztálódott.