Hiába a makacs infláció, a kiskereskedelmi szektor él és virul az Egyesült Államokban

Az amerikai fogyasztók a megtakarításaik segítségével képesek dacolni az inflációval. A járvány idején kapott ingyenpénzből 1800 milliárd dollár landolhatott a háztartásoknál, miközben a karanténba zárt emberek a fizetésüket sem tudták hol elkölteni.

A szokottnál szigorúbbak most a tengerentúli részvénypiacok, három nagy amerikai kereskedelmi lánc jelentett a napokban, s mindegyikük részvényeit áreséssel büntették a befektetők, nem is a tényadatok, hanem sokkal inkább a csalódást keltő előrejelzések miatt. Kedden a világ legnagyobb kiskereskedője, a Walmart, s a lakásfelújítási termékekre szakosodott Home Depot, majd szerdán a diszkontáruházakat üzemeltető TJX publikált a vártnál jobb tavalyi utolsó negyedévi számokat egy olyan időszakról, amikor szinte elmaradt a karácsonyi vásár: szezonális meglepetésként hatott tavaly, hogy novemberben és decemberben is zsugorodott a kiskereskedelmi forgalom az Egyesült Államokban.  

Fotó: Seth Herald / AFP

Különösen a TJX diszkontlánc esetében furcsa a részvényeladói reakció. Ugyan az idén 3,29–3,41 dollárra várt egy részvényre jutó teljes éves korrigált nyereség valóban szerényebb prognózis a Wall Street elemzőinek 3,57 dolláros konszenzusánál, de ha valaki jobban elmélyült az elemzői kommentárokban, akkor azt is kiolvashatta, hogy 

a cégcsoport várhatóan növeli piaci részesedését 

a most uralkodó óvatosabb fogyasztói környezetben.

A TJX is szelektív áremelésekre kényszerült, de továbbra is vonzza a vásárlókat, sokkal inkább sikerült alacsonyabban tartania árait, mint más kiskereskedőknek és áruházláncoknak. És már az ünnepi időszak is azt mutatta, hogy egyre több amerikai vásárló fordult a diszkontüzletek felé. Nem véletlen, hogy a csütörtök reggel megjelenő The Wall Street Journal már azt emelte ki, hogy a TJX diszkontlánc eladásai tovább bővülhetnek, mert a fogyasztók recessziós aggodalmai vonzóbbá teszik az olcsóbb árukat, s a vásárlók most árkedvezményekre vadásznak. Nyilván a befektetők is aludtak egyet az előző napi eladásokra, mert csütörtökön az amerikai nyitás előtti kereskedésben már mindhárom kiskereskedelmi részvény felfelé kapaszkodott.      

Relatív árfolyamváltozások 5 nap
 

Amíg Kínában elsősorban a termelőszféra lendülete érdekes, addig a tengerentúlon a gazdaság állapotáról mindig sokat elárul, hogy éppen 

milyen formában vannak az amerikai fogyasztók.

Konjunktúraszignálként értelmezték az elemzők, hogy a szezonálisan kiigazított kiskereskedelmi forgalom januárban 3 százalékkal bővült az előző hónaphoz képest. Az amerikaiak az év első hónapjában többet költöttek  járművekre, bútorokra, ruházatra és étkezésre, ami arra utal, hogy felgyorsulhatott a gazdasági növekedés az Egyesült Államokban. 

Ilyen mértékű bővülést 2021 márciusa óta nem mértek.

Ráadásul a tavalyi év utolsó két hónapjában szűkült a kiskereskedelmi forgalom, épp akkor, amikor a sokéves tapasztalat alapján emelkednie kellett volna. Ebből is úgy tűnik, gyorsul a gazdasági növekedés. Annak ellenére is, hogy az amerikai jegybank (Fed) agresszív kamatemelésekkel hűti a gazdaságot, hogy csillapítsa az inflációt. A tankönyvek szerint ilyenkor recessziós veszély van, jó esély van rá, hogy a jegybankárok túlzott óvatosságukban addig fékeznek, hogy 

visszaesnek a makromutatók,

s lefullad a gazdaság. Persze a Fed sincs könnyű helyzetben, hiszen az inflációs cél 2 százalék. De nem is az a gond, hogy a fogyasztói árindex még mindig a 6-7 százalékos sávban mozog. Manapság ez a mérőszámot már egyébként sem veszik véresen komolyan, az elemzők közül többen figyelnek a volatilis élelmiszeráraktól és energiaköltségektől megtisztított maginflációra, ami 5-6 százalék. Sőt az óceán túloldalán a legújabb divat a szupermaginfláció, vagyis az, hogy a maginfláció miként alakul az alapvető szolgáltatások árai, a lakhatás és az orvosi ellátás nélkül. Egyelőre ez a mutató is 4 százalék körüli szinten ragadt, tehát a célérték felett. Így hiába fogadnak sokan a tőzsdén arra, hogy a Fed már az idén kamatot vághat, a jegybankárok nem biztos, hogy kifogynak a szigorítás melletti érvekből.

Kiskereskedelem és vendéglátás forgalma
 

Az amerikai fogyasztói trendre az elmúlt hónapokban meglepetésre az volt jellemző, hogy szembemegy azzal, amit az inflációs folyamatok diktálnának. De végső soron

miből költenek az amerikaiak? 

Erre a pandémiás időszak kínál magyarázatot. A kormányzati 5 ezermilliárd dolláros helikopterpénzből 1700-1800 milliárd a lakossághoz érkezett. A Moody’s Analytics szerint a Covid-járvány 2020. tavaszi kitörésétől 2021 végéig az amerikai háztartások 2,7 ezermilliárd dollár extra megtakarítást halmoztak fel. A karanténintézkedések miatt azonban nem tudták elkölteni a pénzüket, miközben három hullámban érkezett a számlájukra szövetségi segély. 

A Fed adatai szerint 2022 őszén még mindig 2300 milliárd dolláron álltak az extra megtakarítások. A karantén idején a kaszinók, lóversenypályák, kártyabarlangok is bezártak, rengeteg játékfüggő vitte a másutt elkölthetetlen pénzét a tőzsdére. Ez volt a mémrészvények nagy korszaka, amelynek csúcsán kibontakozott a Wall Street-i csata. Ám ezzel párhuzamosan 

az amerikai háztartásokban kialakult egy készpénzpárna, amellyel ki lehet védeni az inflációs ütéseket.     

Tavaly néhány hónap alatt százmilliárd dolláros nagyságrendben költöttek a megtakarításaikból fogyasztásra az amerikai háztartások. Novemberben és decemberben a kiskereskedelmi forgalom visszaeséséből arra következtettek az elemzők, hogy lassan elfogynak az amerikaiak pandémiás megtakarításai. Ám erre a vélekedésre élesen rácáfolt az idén januári vásárlói roham. 

Az ünnepi óvatosság és 

a januári felszabadultság talán az amerikai bónuszok kifizetésének év eleji időzítésével hozható összefüggésbe.

Bár a bónuszokat a közhiedelem a befektetési bankárokhoz köti, de még az amerikai patikaláncok is bónuszokkal csalogatják a gyógyszerészeket. Márpedig a tavalyi év több ágazatban, így a bankszakmában és az IT-szektorban is súlyos bónuszvágásokat hozott.  A tengerentúli gyakorlat szerint a zéró bónusz egy szofisztikált felhívás a távozásra. 

Ám a munkahelyükön maradók láthatóan jól érzik magukat, s felszabadultan fogyasztanak. 

Az irodákba való visszatérés pedig azt is jelenti, hogy ismét keresik a drágább alkalmi ruhákat. Az is feltűnő, hogy ismét sokat költenek az amerikaiak autókra és autóalkatrészekre, ez a szemens 5,9 százalékkal bővült januárban év per év alapon. A Bank of America kimutatása szerint a betéti és hitelkártyaügyfelek egy háztartásra jutó költései januárban 5,1 százalékkal nőttek az előző évihez képest. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.