Annak érdekében, hogy tisztább képet kapjunk a valóságról, megkérdeztük a magyar felnőtt internetező lakosságot a témában egy ezerős reprezentatív felmérésben.
A megkérdezett felnőttek csupán 11,5 százaléka tekinti magát teljes mértékben tájékozottnak a mesterséges intelligencia (MI) tekintetében. A tájékozottak és tájékozatlanok nagyjából hasonló arányban vannak a magyar lakosság körében: 30,1 százalék azok aránya, akik teljes mértékben vagy inkább tájékozottak a mesterséges intelligencia terén, miközben 30,6 százalék azok aránya, akik egyáltalán nem vagy inkább nem érzik magukat tájékozottnak e tekintetben. Ennek tükrében kijelenthető, hogy az MI-ről szóló edukációnak van létjogosultsága a magyar társadalomban.
A válaszadók többségéhez (77,1 százalékához) vegyesen jutnak el negatív és pozitív tartalmú információk a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. A megkérdezettek 14,7 százaléka a mesterséges intelligencia pozitív hatásairól, előnyeiről szerez ismeretet. Ennél jóval kisebb százalékuk értesül a negatív tartalmakról, a mesterséges intelligencia veszélyeiről.
A tájékozott válaszadók 23,1 százalékához, a tájékozatlan válaszadók 16,5 százalékához inkább pozitív tartalmú hírek jutnak el a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. Elmondható tehát, hogy minél inkább tájékozottabbnak gondolja magát valaki a témában, annál inkább találkozik a mesterséges intelligencia előnyeivel, hasznosságát bemutató hírekkel. Ugyanez fordítva is igaz: tájékozatlanságunk foka vonzza az utópisztikus, káros oldalát bemutató információkat a mesterséges intelligenciának.
Akárcsak a hírek kettőssége, úgy a lakosság viszonyulása is kételyekkel, félelmekkel, ugyanakkor reményekkel teli.
A technológiai hibákkal, az adatvédelemmel, az etikai kérdésekkel kapcsolatos félelmek képezhetik a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kételyek nagy részét, a társadalmi elszigetelődéstől való félelem mellett. A megkérdezettek 39,6 százaléka szerint a mesterséges intelligencia kiszolgáltatottá teheti az embereket az ügyintézés, a bankolás és a vásárlás során. Magasabb, 52,8 százalék azok aránya, akik szerint az élet számos területén etikai problémákat is felvethet a mesterséges intelligencia alkalmazása. Ennél még többen (64,7 százalék) gondolják azt, hogy a mesterséges intelligencia növelheti a társadalmi elszigetelődést.
A kételyek, félelemek feloszlatását a mesterséges intelligencia megfelelő szabályozása szolgálhatná, melyet a lakosság túlnyomó része támogat: 67 százalékuk szerint az illegális tartalmak előállítását és a személyes adatokat érintő megoldásokat kellene legfőképp szabályozni. A szabályozást tekintve elmondható, hogy a középiskolai, főiskolai vagy egyetemi végzettséggel rendelkezők magasabb arányban (52 százalék) féltik a személyes adataikat, valamint gyermekeik biztonságát, mint az alacsonyabb, nyolc általános, szakiskolai, szakmunkás végzettséggel rendelkezők (43,6 százalék).
A lehetőségek tekintetében a válaszadók főleg az új munkahelyek kialakulásában, a munkavégzési hatékonyságnövelésben és a mindennapos adminisztrációs ügyintézés megkönnyítésében látják a mesterséges intelligencia segítségét. A megkérdezettek 72,3 százaléka szerint az MI javíthatja a munkavégzés hatékonyságát, valamint a 74,8 százaléka szerint megkönnyítheti az ügyintézést, a bankolást és a vásárlást. Új munkakörök, munkalehetőségek létrejöttét a válaszadók 50,2 százaléka reméli a mesterséges intelligenciától.
A társadalom ismeretei és a technológia valódi fejlettségi szintje még viszonylag távol állnak egymástól. A mesterséges intelligenciával kapcsolatos előítéletek felmérésünkből is láthatóan még ambivalensnek tűnnek: egyszerre félünk a társadalmi elszigetelődéstől és bízunk abban, hogy a tanulásban, munkában erősebben támaszkodhatunk a mesterséges intelligenciára. Féltjük munkahelyeinket, ugyanakkor reméljük, hogy a mesterséges intelligencia új munkahelyi lehetőségeket fog teremteni számunkra.
Bár a mesterséges intelligenciát nem tudjuk kizárni az életünkből, azon mindenképp változtathatunk, hogy mit és milyen szinten tanulunk meg az MI-ről, hogy a technológia potenciális veszélyeit vagy az abban rejlő lehetőségeket ismerjük-e fel. A szabályozás és az oktatás kulcsszerepet játszik abban, hogy ezek a változások mindenki számára előnyösek legyenek. Ezt az irányt követi a 2024. augusztus 1-jén hatályba lépett európai jogszabály, a kockázatalapú szabályozása a mesterséges intelligencia alkalmazásainak. Hogy mikor és hogyan használhatunk MI-t, egyre égetőbb kérdés az oktatás területén is. A felsőoktatási intézmények zöme törekszik arra, hogy az MI használatával kapcsolatban tájékoztassa hallgatóit, és ez magában foglalja több esetben a felhasználási lehetőségek szabályozását is. Vitathatatlan, hogy a személyre szabott oktatás szerepe felértékelődött, melyben az MI-alapú technológiák támogatása is megfigyelhető, hozzásegítheti az egyéneket a jobb munkaerőpiaci elhelyezkedéshez. A kettősség feloldása, a félelem ellenszerére a gyógyír tehát a megfelelő irányítás, szabályozás és oktatás szinergiájában ragadható meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.