Joe Biden amerikai elnök „búcsúajándékot” küldött végleges távozása előtt az Oroszország támadását több mint ezer napja hárító ukránoknak: lőhetik az oroszországi támadókat saját országuk területén – de korlátozásokkal. Amerikai sajtóhírek szerint csak az ATAMCS amerikai gyártmányú taktikai rakétákkal és kizárólag a kurszki területre érvényes a washingtoni kilövési engedély.
Vlagyimir Putyin orosz elnöknek ez jól jött, mert rögtön megerősítette, intézményesítette a nukleáris fegyverek bevetésének, az „atomküszöbnek” az alacsonyabbra vágását. Washington – mint azt a Fehér Ház nemzetbiztonsági tanácsa közleményében rögzítette – „nem lepődött meg” a moszkvai lépésen, és nem válaszol, vagyis nem tervezi saját atomfegyver-doktrínájának (nuclear posture) a módosítását. A doktrínamódosítást Oroszország a közelmúltban már végre is hajtotta, majd közölte, a 2020-ban elfogadott legutóbbi változat érvényét veszti ezzel.
Ennek a november 19-i eseménynek a jelentőségét az adhatta meg, hogy Moszkva jelezni akarja: nincs ínyére, ha a csalódott Nyugat – amelynek egy része Kamala Harrist és a demokratákat várta a Fehér Házba – most hasznot húzna a nem várt fordulatból, és kihasználná a köztes hatalmi állapotot. Akkor, amikor Biden végleg lelép a politikai színpadról, de a törvényesen megválasztott utódot, Donald Trumpot még nem iktatták be.
A sebtében közzétett nyolcoldalas, 26 pontból álló dokumentum nyomatékosítja:
ezentúl azokra az államokra is atomcsapást mérhetnek az oroszok, melyek nem atomhatalmak, de egy olyan szervezet tagjaként (NATO), amely atomhatalmakat is magában foglal, részt vesznek Oroszország alapvető biztonsági érdekeit veszélyeztető támadásban.
Azaz ez az elv akkor érvényes, ha az említett nem atomhatalmak az atomhatalmakkal közös vállalkozásban hajtanak végre olyan támadásokat, amelyek veszélyeztetik az Oroszországi Föderáció (vagy a vele „államszövetségben” létező Belorusszia) stratégiai érdekeit. Vagyis meglehetősen önkényes kritériumokhoz (Moszkva önmaga dönti el, mit tekint „stratégiai érdekeinek”) kötik a nukleáris fegyverek bevetését. Gyakorlatilag az Ukrajnát aktívan, katonailag-pénzügyileg segítő valamennyi nyugati ország besorolható ebbe a kategóriába.
A minapi atomdoktrína-megerősítés 20. pontjában ez a megfogalmazás áll: „Az atomfegyverek bevetéséről a döntést az oroszországi elnök hozza meg.” Elemzők szerint ugyanakkor korábban egy háromtagú legfelső grémium dönthetett e kérdésben (a feltételezett tagjai az oroszországi elnök, a védelmi miniszter és a vezérkari főnök lehetett). Jegyezzük meg: az Egyesült Államokban és Franciaországban is egyetlen ember, az elnök, míg Nagy-Britanniában a miniszterelnök dönt ebben annak ellenére is, hogy formailag a fegyveres erők főparancsnoka a brit uralkodó.
Indiában, Pakisztánban (mindkét államnak 130-160 nukleáris robbanófej lehet a birtokában) bizottság dönt. Habár Kínáról alig vannak információk, az amerikai Aggódó Tudósok Uniója szerint testületi döntést hoznak e kérdésben.
Olyan támadásokra is reagálhat Moszkva termonukleáris fegyverei bevetésével, amelyeket hagyományos eszközökkel, fegyverekkel hajtanak végre, de amelyek Oroszország stratégiai létérdekeit fenyegetik. Vlagyimir Putyin rögvest alá is írta a korábbiakat megerősítő régi-új atomfegyver-doktrinát (Az Oroszországi Föderáció atomfegyver-elrettentési állami politikájának a megerősítése), amely az oroszországi elnök kézjegyével ellátva már 2024. november 19-én hatályba is lépett. Azaz a dokumentum címében is benne foglaltatik a „megerősítés” szó.
Az Egyesült Államok hadserege által is népszerűsített „stratégiai bizonytalanság” jegyében mindenesetre eléggé homályosak a megfogalmazásai. Ez megkönnyíti az új oroszországi doktrínamegerősítés, -módosítás esetleges alkalmazói döntéseit, miközben még inkább elrettentheti azokat, akik ellen irányul. Noha nem valószínű, hogy az orosz elnök éppen most – az amerikai elnökválasztás utáni „bénakacsa-állapotban” – valóban megnyomná a képzeletbeli piros gombot, és több ezer termonukleáris robbanófejet indítana nyugati célpontok ellen, a nukleáris világégés veszélye mégis valósabb, mint valaha.
Régiónkban akár minden második NATO-tagország potenciális nukleáris célponttá válhat ezáltal.
Katonai elemzők térségünkben
látják az oroszországi atomtámadások legvalószínűbb célpontjaiként.
Mindkét kelet-közép-európai országban amerikai katonai bázisok vannak. Lengyelországban a redzikowói, pillanatnyilag még az amerikai haditengerészet irányítása alatt működik az Aegis Ashore ballisztikus rakétaelfogó támaszpont, amely idén vált bevethető állapotúvá. Hasonló a helyzet a romániai Deveselu 2016 óta operatív rakétaelfogó bázisával. Mind a romániai, mind a lengyelországi rakétaelfogó bázist kiszolgálja a csehországi Brdyben az X hullámsávban működő aktív rakétafigyelő radar. Emiatt Csehország is rákerülhet az oroszországi stratégiai csapásmérők kiemelt célpontokat tartalmazó listájára. Amerikai források szerint a Pentagon a bukaresti kormánnyal együttműködve Kelet-Közép-Európa legnagyobb NATO-légitámaszpontjává fejleszti a Konstanca kikötővárostól alig félórányi autóútra lévő Mihail Kogalniceanu bázist.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.