Élelmiszerüzletből tavaly év végéhez képest 940-nel volt kevesebb Magyarországon, de már tavaly év közben is nagyjából ugyanennyivel csökkent ezeknek a boltoknak a száma.
Leginkább az élelmiszer jellegű vegyes és élelmiszer-, italboltok száma apadt az eltelt fél évben, eközben nagyon stabilak a pékségek és a halszaküzletek. Csak néhány tűnt el belőlük fél év alatt.
A nem élelmiszer jellegű üzletek száma csökkent jobban, itt az olvadás több mint 2500 volt. Ebből csaknem 700-at a ruházati szaküzletek eltűnése jelentette. Minden kategóriában tízes, százas nagyságrendben tűntek el boltok,
talán a legstabilabb a játék, a virág, a kedvtelésből tartott állatok és a műszaki cikkek szaküzleteinek területe volt,
ezeknél kevésbé apadt a boltok száma. Az állatgyógyászati üzletszám viszont nőtt, de országosan így is alig van több 200-nál. Kiskereskedelmi üzletből 3400-al volt kevesebb tavaly év végéhez képest, a maradék kétszázat az autóalkatrész-üzletek tették ki, így jön ki a 3600-as üzletszámcsökkenés.
A helyzet azonban az, hogy ez nem meglepő, hiszen már tavaly, tavalyelőtt, sőt az előtt is hasonló számban tűntek el boltok a piacról.
Ez nem feltétlenül az elmúlt időszakban tapasztalt kiskereskedelmi forgalom csökkenésnek a következménye, sokkal inkább arról van szó, hogy a magyar kiskereskedelmi szerkezet nagyon töredezett volt. A kelet-európai „tömb” sok apró bolttal volt tűzdelve, nem alakultak ki egész országot lefedő kereskedelmi láncok, a szövetkezetek pedig nagyon aprócska boltokat működtettek.
Ez a szerkezet alakult át a 2000-es évek elejére úgy, hogy a forgalom felét a kis üzletek, a felét pedig a nagy láncok adták. Ez
az arány ma már a nagy láncok felé billent, de a kis üzletek (különösen az élelmiszer-kereskedelemben) még releváns kategóriát alkotnak,
elég csak a nagy vidéki hálózatot működtető Coop boltokra gondolni. A vidéki nagyvárosokban pedig továbbra is erősek a kis alapterületű butikok és szaküzletek. Bár számuk kevesebb, mint a fővárosi ilyen jellegű üzleteké, arányaiban erősnek számítanak.
Ugyanakkor a 2010-es évektől kezdődően folyamatosan erősödött a webáruházak kiskereskedelmi szerepe, és a nemzetközi láncok gyorsítottak a terjeszkedésükön, ami értelemszerűen a kisebb, független boltosokat érintette negatívan. Ezzel együtt Magyarországon továbbra is számottevő a kis alapterületű üzletek jelenléte a piacon, ami alapvetően nem rossz, hiszen a kkv-k jelenléte kívánatos a gazdaságban.
A boltok száma mellett a KSH rendszeresen publikálja a kiskereskedelmi négyzetmétereket is. Ez 17,2 millió volt idén év közben. Ebben a statisztikai adatban arányaiban kisebb csökkenés mutatkozik, nagyjából 150 ezer négyzetméterrel zsugorodott a kiskereskedelmi üzletek összalapterülete.
Ez azt mutatja, hogy a megszűnő kis boltok helyett egy-egy nagyobb méretű épült, amelynek a vonzása egy négyzetméterre vetítve többszöröse a kis alapterületű üzletek egy négyzetméterének.
Némileg elgondolkodtató, hogy 2021-ben még nőtt az összalapterület, 2022-től viszont halványan már csökkent. Ez a trend most is tartja magát. Vagyis a nagyobb alapterületű üzletek hatékonyabbak, mint a kisebbek. A helyzet ugyanis az, hogy összességében – 2023-at leszámítva – nem csökkent (az utóbbi időben inkább stagnált vagy a vártnál kisebb mértékben nőtt) a teljes kiskereskedelmi forgalom. Tehát a megszűnő üzletek vásárlóit a nagyobb, modernebb egységek szippantották fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.