BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
platina, Toyota, priu

Platinareneszánszt hozott a hibrid autók forradalma

A platinafémek legnagyobb felhasználója az autóipar, a katalizátorok alapanyagára azonban a villanyautók terjedésével egyre kevesebb igény mutatkozott. Az átállás lefékeződésével és a platinaigényes hibridek dinamikus térnyerésével rengeteget javult a nehézfém „túlélési esélye” az ipari felhasználásban.

Az elektromos átállással párhuzamosan már-már temetni kezdték a platinabányászattal és -feldolgozással foglalkozó cégeket, ám ez a folyamat hirtelen megállt és visszájára fordult, bár mindenki tisztában van azzal, hogy ezekre az amúgy is ritka és drága fémekre előbb-utóbb nem lesz szükség. Legalábbis az autóiparban, amely a legjelentősebb fogyasztójuk 40 százalék körüli részaránnyal.

platina, Toyota, priu
A hibridtechnológia éllovasa, a Toyota a legnagyobb platinafelhasználók közé tartozik / Fotó: AFP

A platinacsoport (PGM) fémeit a káros anyagok kiszűréséhez és semlegesítéséhez használják, valamennyi modern autó katalizátorában alapvető „kellékek”. Ám mivel az elektromos autóknál (EV) nem keletkeznek kipufogógázok, következésképpen katalizátorra sincs szükség. 

Megjött a várt fordulat a platinapiacon

A gyors átállásba vetett remények és a nagy nekibuzdulás közepette pár évvel ezelőtt a PGM-ek és az olyan gyártók, mint az Anglo Platinum, az Impala Platinum és a Sibanye Stillwater kilátásai negatívra váltottak, mivel a villanyautók (EV) értékesítése megugrott, és a platinafémek iránti kereslet meredek csökkenését vetítették előre a szakértők. Egy ideig így is volt, de aztán a felszínre kerültek az EV-kkel kapcsolatos ellenérzések,

  • a magas ár,
  • a hatótávpara,
  • a javítási anomáliák,
  • a visszahívások
  • és a vásárlási támogatások drasztikus csökkenése

új alternatívák felé terelték az autóvásárlókat. Felfedezték a köztes megoldást, a tölthető hibrideket (PHEV). Azokhoz viszont katalizátor is kell, s ez a fordulat a támaszt adott a PGM-fémek és a fenti társaságok lefelé csordogáló árfolyamának, és a bányabezárásokat is elnapolták.

A helyzet annyit javult, hogy a néhány korábbi forgatókönyvben előrevetített azonnali összeomlás veszélye elmúlt, de a kereslet fokozatos visszaesésével ezután is számolni kell

mondta a Reutersnek Marcus Garvey, a szingapúri Macquarie Bank nyersanyag-stratégiai vezetője. Hozzátette, hogy a PGM-fémek helyzete némi párhuzamot mutat a szénnel, amelyet az országok a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése végett fokozatosan kivezetnek az áramtermelésből, de az energiakrízis rávilágított, hogy a fosszilis tüzelőanyagra még évekig-évtizedekig is szükség lesz, amíg a megújuló energiaforrások használata globálisan és fenntartható módon el nem terjed.

A hibrid autók eladásának megugrása az elektromos járművek rovására váratlan lökést adott PGM-fémek keresletének, ahogy az energiaválság a szénnek. Csakhogy a kínálati oldal elég bizonytalannak látszik, mert egy komolyabb rali kiszolgálásához szükséges kapacitásfejlesztő beruházások elmaradtak, éppúgy, mint az olajiparban a pandémia idején, az akkor ott az árak elszabadulásához vezetett.

A platinacsoportba tartozó hat fém, azaz

  • a platina,
  • a palládium,
  • az ozmium,
  • a ródium,
  • a ruténium
  • és az irídium

keresletében markáns növekedésnek kell bekövetkeznie ahhoz, hogy a cégek a növeljék a kitermelést, annak minden pluszköltségével együtt. Erre azonban nincs garancia, így ha a bányatársaságok úgy döntenek, hogy az alacsony jövedelmezőség miatt leállítják a tevékenységüket, az árak volatilissá válhatnak.

CATALYTIC CONVERTER
Az évtized elején hatalmas feketepiaca volt az ellopott katalizátoroknak /  Fotó: TT News Agency via AFP

A jelek azonban nem erre mutatnak, inkább a kivárás jellemzi a piaci szereplőket. Pedig a Rho Motion tanácsadó cég összesítése szerint az első fél évben a tisztán elektromos autók értékesítésének növekedése világszerte 11 százalékra lassult az előző évhez képest, miközben a plug-in hibrid (PHEV) eladások 44 százalékkal ugrottak meg. Két éve az EV-knél még 77 százalékos bővülést mértek az értékesítésben. 

A benzines és hibrid autók együttes értékesítése 9 százalékkal nőtt tavaly (holott a piac stagnálást várt), 

ez önmagában 600 ezer unciával növelte az autóipari PGM-keresletet, amely tavaly összességében 8 százalékkal, 13,1 millió unciára nőtt. Ennél többet csak egyszer igényeltek a PGM-felhasználók a Johnson Matthey adatai szerint.

A fellendülést szokás szerint Kína generálta, a világ legnagyobb autópiacán az első fél évben 70 százalékkal ugrottak meg a PHEV-eladások.

A hibridek felemelkedése 2030-ig vagy tovább tarthat, meghosszabbítva azt az időszakot, amikor a PGM-ekre alapvető szükség van

– mondták az elemzők.

Az Alix Partners tanácsadó cég idei felmérése szerint 

a világ két legnagyobb autópiacán, az Egyesült Államokban és Kínában az elektromos autóra vágyó fogyasztók több mint 80 százaléka inkább a PHEV-eket, mint a tisztán elektromos autókat keresi. 

Ez növelheti a PGM-keresletet, mivel a PHEV-ekben körülbelül 10-15 százalékkal több platinafémre van szükség, mint a benzinüzeműekben, mert a motor jobban szennyez a hideg motor indításakor – hangsúlyozza Wilma Swarts, a Metals Focus tanácsadó cég elemzője. 

Az elektromos átállástól visszariadó autógyártók is szívesebben teszik a voksukat a hibridek mellé, mert nagyobb haszonkulccsal tudják ezeket eladni, mint az elektromosokat.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.