Az elektromos átállással párhuzamosan már-már temetni kezdték a platinabányászattal és -feldolgozással foglalkozó cégeket, ám ez a folyamat hirtelen megállt és visszájára fordult, bár mindenki tisztában van azzal, hogy ezekre az amúgy is ritka és drága fémekre előbb-utóbb nem lesz szükség. Legalábbis az autóiparban, amely a legjelentősebb fogyasztójuk 40 százalék körüli részaránnyal.
A platinacsoport (PGM) fémeit a káros anyagok kiszűréséhez és semlegesítéséhez használják, valamennyi modern autó katalizátorában alapvető „kellékek”. Ám mivel az elektromos autóknál (EV) nem keletkeznek kipufogógázok, következésképpen katalizátorra sincs szükség.
A gyors átállásba vetett remények és a nagy nekibuzdulás közepette pár évvel ezelőtt a PGM-ek és az olyan gyártók, mint az Anglo Platinum, az Impala Platinum és a Sibanye Stillwater kilátásai negatívra váltottak, mivel a villanyautók (EV) értékesítése megugrott, és a platinafémek iránti kereslet meredek csökkenését vetítették előre a szakértők. Egy ideig így is volt, de aztán a felszínre kerültek az EV-kkel kapcsolatos ellenérzések,
új alternatívák felé terelték az autóvásárlókat. Felfedezték a köztes megoldást, a tölthető hibrideket (PHEV). Azokhoz viszont katalizátor is kell, s ez a fordulat a támaszt adott a PGM-fémek és a fenti társaságok lefelé csordogáló árfolyamának, és a bányabezárásokat is elnapolták.
A helyzet annyit javult, hogy a néhány korábbi forgatókönyvben előrevetített azonnali összeomlás veszélye elmúlt, de a kereslet fokozatos visszaesésével ezután is számolni kell
– mondta a Reutersnek Marcus Garvey, a szingapúri Macquarie Bank nyersanyag-stratégiai vezetője. Hozzátette, hogy a PGM-fémek helyzete némi párhuzamot mutat a szénnel, amelyet az országok a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése végett fokozatosan kivezetnek az áramtermelésből, de az energiakrízis rávilágított, hogy a fosszilis tüzelőanyagra még évekig-évtizedekig is szükség lesz, amíg a megújuló energiaforrások használata globálisan és fenntartható módon el nem terjed.
A hibrid autók eladásának megugrása az elektromos járművek rovására váratlan lökést adott PGM-fémek keresletének, ahogy az energiaválság a szénnek. Csakhogy a kínálati oldal elég bizonytalannak látszik, mert egy komolyabb rali kiszolgálásához szükséges kapacitásfejlesztő beruházások elmaradtak, éppúgy, mint az olajiparban a pandémia idején, az akkor ott az árak elszabadulásához vezetett.
A platinacsoportba tartozó hat fém, azaz
keresletében markáns növekedésnek kell bekövetkeznie ahhoz, hogy a cégek a növeljék a kitermelést, annak minden pluszköltségével együtt. Erre azonban nincs garancia, így ha a bányatársaságok úgy döntenek, hogy az alacsony jövedelmezőség miatt leállítják a tevékenységüket, az árak volatilissá válhatnak.
A jelek azonban nem erre mutatnak, inkább a kivárás jellemzi a piaci szereplőket. Pedig a Rho Motion tanácsadó cég összesítése szerint az első fél évben a tisztán elektromos autók értékesítésének növekedése világszerte 11 százalékra lassult az előző évhez képest, miközben a plug-in hibrid (PHEV) eladások 44 százalékkal ugrottak meg. Két éve az EV-knél még 77 százalékos bővülést mértek az értékesítésben.
A benzines és hibrid autók együttes értékesítése 9 százalékkal nőtt tavaly (holott a piac stagnálást várt),
ez önmagában 600 ezer unciával növelte az autóipari PGM-keresletet, amely tavaly összességében 8 százalékkal, 13,1 millió unciára nőtt. Ennél többet csak egyszer igényeltek a PGM-felhasználók a Johnson Matthey adatai szerint.
A fellendülést szokás szerint Kína generálta, a világ legnagyobb autópiacán az első fél évben 70 százalékkal ugrottak meg a PHEV-eladások.
A hibridek felemelkedése 2030-ig vagy tovább tarthat, meghosszabbítva azt az időszakot, amikor a PGM-ekre alapvető szükség van
– mondták az elemzők.
Az Alix Partners tanácsadó cég idei felmérése szerint
a világ két legnagyobb autópiacán, az Egyesült Államokban és Kínában az elektromos autóra vágyó fogyasztók több mint 80 százaléka inkább a PHEV-eket, mint a tisztán elektromos autókat keresi.
Ez növelheti a PGM-keresletet, mivel a PHEV-ekben körülbelül 10-15 százalékkal több platinafémre van szükség, mint a benzinüzeműekben, mert a motor jobban szennyez a hideg motor indításakor – hangsúlyozza Wilma Swarts, a Metals Focus tanácsadó cég elemzője.
Az elektromos átállástól visszariadó autógyártók is szívesebben teszik a voksukat a hibridek mellé, mert nagyobb haszonkulccsal tudják ezeket eladni, mint az elektromosokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.