BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarország újra hajózási nagyhatalom lesz? - Segítsen benne Ön is!

Az egykor világszínvonalú magyar hajózás és hajóépítés, valamint az európai közlekedési rendszerbe illeszkedő kikötőhálózat felélesztését és modernizációját kívánja elindítani az NGM egy munkacsoportja. Az erről szóló vitaanyag a kormány honlapján olvasható.

A Nemzetgazdasági Minisztérium Tervezéskoordinációért Felelős Államtitkárságán működő Közlekedési Munkacsoport közzéteszi a Nemzeti Hajózási Stratégiát (NHS), avagy „Magyarország és fővárosa a víz felé fordul” című stratégiai vitaanyagát konzultációs céllal, amely az egykor világszínvonalú magyar hajózás és hajóépítés, valamint az európai közlekedési rendszerbe illeszkedő kikötőhálózat felélesztését és modernizációját kívánja elindítani, valamint a fő fejlesztési irányokat kitűzni – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium.

A NHS megoldást kíván nyújtani olyan, a főváros lakosságát is érzékenyen érintő feszültségforrásokra, mint például a folyamatosan növekvő budapesti szállodahajó forgalom magas színvonalú kiszolgálása a belvároson kívül, a hajók fővárosi és agglomerációs közlekedésben betöltött szerepének növelése, vagy a főváros által körbenőtt, ezért forgalom-csatlakozási problémákkal küzdő Csepeli Szabadkikötő áruforgalmának fokozatos áttelepítése egy arra közlekedéslogisztikai szempontból ma már sokkal alkalmasabb helyszínre.

A minisztérium szerint a dokumentum célja, hogy megkezdődjön egy párbeszéd, és ez alapján elkészülhessen az a stratégiai program, amelynek végrehajtásával a magyar hajózás újra elfoglalhatja az őt megillető helyét Európában, és a továbbiakban a közlekedésből és áruszállításból származó hasznok maximalizálása a társadalmi terhek minimalizálása mellett történjen.

Várják a véleményeket

A vitairat készítői véleményeket, javaslatokat várnak a Nemzetgazdasági Minisztérium [email protected] e-mail címére a szakemberektől, az érintett vállalkozásoktól, szakmai-társadalmi szervezetektől, a lakosságtól, illetve mindenkitől, aki támogatni kívánja a magyar hajózás ügyét.

A 67 oldalas dokumentum 48. oldalától képeket láthatunk. A vitaanyag szerint fontos a belvízi hajózást nem önmagáért érdemes és kell fejleszteni, hanem elsődlegesen a társadalmi hasznossága miatt. A hajózás révén megtakarítható költségvetési források rövid idő alatt visszatermelik azokat az összegeket, amelyeket a belvízi hajózás fejlesztésére szán egy nemzet.

A vízi fuvarozás mellett azt is felhozzák, hogy a közúti teherszállításhoz szükséges utak megépítése és a teherautók által rendszeresen használt szakaszok fenntartása horribilis költséget jelent a társadalomnak. „Ma 1 km autópálya megépítése hazánkban, a terep- (és „egyéb”) viszonyoktól függően 2,4-3 milliárd forintba kerül. A legjobb minőségű útburkolatok is – a teherautók által használt sávban – 10-12 év alatt mennek tönkre nyugat-Európában. Nálunk ez a mutató még rosszabb” – jegyzik meg a szerzők.

Milyen pozitív hatásai lennének, ha bizonyos, ma is meglévő árumennyiséget a közútról és vasútról át tudnánk terelni a vízre? – teszik fel a kérdést. A forgalomátterelés környezeti hatásait elemezve, és abból kiindulva, hogy a folyami teherszállítás 2009. évi 4 százalékos részesedését az összes hazai teljesítményeken belül - a hajóútfejlesztés következtében - 10 százalékra lehetne emelni. A részesedés 4-ről 10 százalékra történő emelkedésének következtében a jelenlegi mennyiségeken felül 7,32 millió tonna többlet árumennyiség jelenne meg a vízen, ami becslés szerint 5 százalékban a közúti, 1 százalékban vasúti fuvarozástól származna.

Magyarországon 464 olyan település van, amely víz mellett helyezkedik el, ezekben 4,5 millió ember él, ez is bizonyítja, hogy hazánk számára fontos a víz és vízi közlekedés. A magyar történelemben a hajózás több évszázadon keresztül tradicionális sikerágazat volt.

A Duna gazdasági szerepét vizsgálva ma abból kell kiindulnunk, hogy az Európa–Távol-Kelet forgalom óriási növekedése jelentősen befolyásolja a közép-európai térség teljes logisztikáját. A nyugati és észak-európai kikötők túlterheltsége következtében egyre erősödik a forgalom az EU keletebbre fekvő tengeri kikötői felé.

A Duna, mint az európai gazdasági tér VII. számú folyosója
kiemelt jelentőségű a nemzeti és a transznacionális területfejlesztési programokban, óriási logisztikai lehetőséget jelent az átrendeződő európai szállítási rendszerben.

Fő kitörési pontok

A nemzetközi víziturizmusnak ma még az elsőszámú célpontja Budapest.
Ezt a pozíciót a szolgáltatások folyamatosan javításával és bővítésével védeni, erősíteni szükséges.

Hajók a városi és agglomerációs közlekedésben. Jóllehet a hajók utazósebessége nem éri el a közúti járművekét, de a torlódások nélküli folyamatos haladás hasonló elérési időket tesz lehetővé, mint a városi közlekedés más járművei esetében.

A hagyományokkal rendelkező hazai hajóépítési ágazat újjáélesztése. Új típusú, kis merülésű - max. 2,0 m - hajók tervezése és építése, a hatósági főméret korlátozásokat maximálisan kihasználva a hosszúság és szélesség tekintetében.

Figyelembe véve a magyar és egyes külföldi Duna szakaszok paramétereit alacsony vízállások időszakában, gazdaságilag indokolt egy ilyen speciális áruszállító önjáró hajótípus kifejlesztése.

A hajók és kikötők magas szintű kiszolgálása. Ez viszonylag új terület, de a piac megtartása miatt elengedhetetlen a fejlesztése. A szolgáltatások rendkívül széles köre fűzhető fel a városi- és agglomerációs közlekedés, valamint a luxus szállodahajók kiszolgálási tevékenységére.

A vízi áruszállítás jelenlegi bázisárui a nagy mennyiségű ömlesztett Áruféleségek. Magyarországon a vízi úton szállítható áruk mezőgazdasági termékek és ipari alapanyagok formájában régóta jelen vannak, és további nagy forgalomnövekedést lehet elérni a konténerizált áruk vízi útra terelésével is, ahogy az Németországban és Hollandiában az elmúlt évtizedekben végbement.

A MOL és az ÖMV ma is nagy üzemanyagforgalmat bonyolít a vízi úton, és a tartályhajópark növelésével további forgalmazók is bevonhatók a szállításba.

Öntözés: Hazánk vízkészletét három fő összetevő adja:
- a területünkre hulló csapadék és az általa táplált felszíni vizek,
- a felszín alatti vizek,
- a határainkon túlról érkező hozzáfolyás.

Az anyag megemlíti a mostanában igen népszerű keleti nyitás kérdését is. „Amennyiben a magyar hajózás keleti irányba fordul a nagyon erős nyugati irányú hajózási verseny helyett, továbbá alkalmassá válik a konténeres és hűtőkonténeres szállítási módra is, belátható időn belül attraktív növekedést érhet el” – áll a vitaanyagban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.