BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Orbán beelőzné a költségvetéssel az IMF-et

Nem aprózza el a parlament a munkát az őszi nyitóülésen: már a jövő héten lefolytatnák a költségvetés vitáját, anélkül, hogy igazán tudni lehetne, mit kell változtatni a büdzsén az év végéig.

Mindössze tizennyolc napirendi pontból áll a parlament első őszi munkahetének programja, ami nem számít kiemelkedően soknak, ám ezúttal szó sincs arról, hogy könnyebb munkával térnének vissza a képviselők a nyári szünetről.

Már kedden el is kezdhetik, sőt, be is fejezhetik a 2013-as költségvetés - meglepően korai - vitáját. Azt sem lehet mondani, hogy túlságosan sok idő volna a tárgyalásra: a napirendi tervezet szerint a kormánypártoknak négy órájuk lesz, és a három ellenzéki párt is összesen négy órán át vitázhat velük.

A költségvetést a többi törvénnyel ellentétben három szakaszban szokás tárgyalni: az általános vita után a részletes vita első felében még bárhonnan bárhova csoportosíthatnak át pénzeket a képviselők. Ha ezt megszavazták, utána újra megnyitják a részletes vitát, ám ekkor már csak az egyes fejezeteken belül lehet megmozgatni az összegeket; az erről szóló vita következik most. Vagyis elvileg már csak kisebb tételekről lehet szó, a gazdasági racionalitás azonban átírhatja a terveket.

Azt ugyanis már a kormánypártok képviselői is elismerik, hogy a következő hetek, hónapok eseményeinek hatására lehetséges, hogy alaposan át kell írni a törvény szerint már véglegesen lezártnak tekintett fő számokat is. Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője két napja nyilatkozta azt: ha megszületik az IMF-megállapodás, akkor várhatóan módosítani kell a költségvetést. Arról ugyan komoly szócsata folyik, hogy milyen feltételek mellett lehetne megállapodni az IMF-fel, de azt a kormánypárti megszólalók is elismerik, hogy valamilyen kompromisszumot szeretnének a hitelezőkkel. Ez pedig aligha valósítható meg a költségvetés átírása nélkül.

Ezért is nehezen érthető, miért próbálják a megszokottnál hónapokkal korábban elfogadni a 2013-as büdzsét. A parlamenti kétharmad birtokában nem lesz nehéz keresztülvinni a változtatásokat a törvényhozáson, ám a politikai kockázat jelentős: ha az elfogadás utáni hónapokban változtatni kell, a kormány várhatja a jogos kritikákat, hogy a büdzsé már azelőtt megbukott, hogy életbe lépett volna. Elképzelhető az is, hogy egy már elfogadott büdzsével indokolnák, miért nem lehet életbe léptetni bizonyos IMF-kéréseket – jó eséllyel a kommunikáció erősebb lehet a gazdaságpolitikánál.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.