BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Orbán-Matolcsy csomag: Az irány jó, de vannak komoly kockázatok

A Bankszövetség szerint a Széll Kálmán terv veszélybe sodorja a bankok hitelező képességét, a Századvég Gazdaságkutató vezetője szerint a legveszélyesebb az lenne, ha semmit sem tenne a kormány.

A kormány nem egyeztetett a bankadó 2013-ig történt meghosszabbításáról a Bankszövetséggel - mondta a szervezet elnöke a 180 percben.

A bankok hitelező képessége kerülhet veszélybe a bankadó 2013-ig történt meghosszabbítása miatt - mondta az MR1-Kossuth Rádió reggeli műsorában Erdei Tamás, a Bankszövetség elnöke. Hozzátette, a kormány nem egyezetett erről a lépésről a szövetséggel. Erdei Tamás úgy látja, nincs alapja annak az értesülésnek, hogy a kormány rögzítené a svájci frank árfolyamát.

A semmittevés lenne a legveszélyesebb

A legnagyobb kockázat az lenne, ha a kormány nem lépne semmit - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a Századvég Gazdaságkutató Zrt. kutatási igazgatója. Mellár Tamás hozzátette: az átalakulás lényege, hogy az elosztási alrendszerek önfinanszírozók legyenek.

Másképp kell megszervezni a területeket ahhoz, hogy jobban, hatékonyabban működjenek, ez a strukturális reform jelentése - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a kedden ismertetett Széll Kálmán-terv kapcsán a Századvég Gazdaságkutató Zrt. kutatási igazgatója.

Mellár Tamás hozzátette: az átalakítás következtében bizonyos területekre több pénzt kell fordítani, más területekről pedig jelentősen el kell vonni. Magyarország lemaradt a fejlődésben, és olyan ördögi körök alakultak ki, amelyek következtében az ország nem képes önerőből egy magasabb szintre emelkedni. Szükség van arra, hogy az állam kereslet- és kínálatstimuláló szerepet vállaljon fel, hogy a gazdasági szereplők magukra találva továbbvigyék a folyamatot - hangsúlyozta.

Az egészségügy átalakítása kapcsán elmondta: meg kell fogni a pazarlásokat, ennek egyik eleme lehet a gyógyszerkassza, amelybe hatalmas pénzek folytak be a költségvetésből, de jelentős részük nem a betegek támogatásra fordítódott.

A nyugdíjrendszert is át kell alakítani, és ahogy Orbán Viktor is hangsúlyozta, 2012-re önfinanszírozóvá kell tenni. Mellár Tamás kiemelte: a be- és a kifizetések között ötszáz milliárd forint rés van. Ez a rés most szűkül, például azzal, hogy a magán-nyugdíjpénztárba nem kell átutalni pénzt. Ha pedig a rokkantnyugdíjasokat is leválasztják a rendszerről, akkor saját lábra tud állni a rendszer - vélekedett a gazdasági kutató.

 Arról, hogy járulékcsökkentés miért nem szerepel a tervben, a kutató azt mondta: bár szükség lenne rá, de a kormány elsődleges célja az adósság csökkentése a költségvetés szűkítésével, ebben a konstellációban pedig egy újabb adócsökkentés ellenirányú mozgást jelentene.

A Széll Kálmán-terv sikeressége nagyrészt attól függ, hogy a részletek mennyire lesznek jók és szakszerűek - emelte ki Mellár Tamás, aki hozzátette: a legnagyobb kockázat az lenne, ha a kormány nem lépne semmit, és az egész problémakört nem vállalná fel.

Londoni elemzők: a számok jobbak a vártnál

Cikkünk folytatódik. Lapozzon!

A magyar kormány kedden ismertetett szerkezeti reformcsomagjának főszámai jobbak a vártnál, de vannak végrehajtási kockázatok, és emiatt a piac innentől a megvalósítás hatékonyságát figyeli - vélekedtek kommentárjaikban londoni felzárkózó piaci elemzők. 

Raffella Tenconi, a Bank of America-Merrill Lynch bankcsoport londoni befektetési részlegének európai felzárkózó piacokért felelős közgazdásza az intézkedési tervek bejelentése után azt mondta: összességében pozitív az ismertetett intézkdések mérlege, mivel azok összértéke - amely az elemző számításai szerint meghaladja a 900 milliárd forintot három évre számolva - "ambiciózusabb" az előzetes várakozásnál.

A londoni közgazdász a kedvező tényezők közé sorolta, hogy az ismertetett intézkedési tervek a bevételnövelés helyett "erőteljesen a kiadáscsökkentés felé hajlanak", és azt is, hogy a kormány elhalasztotta a társasági adó csökkentését. Ez a döntés az elemző szerint nagyobb mozgásteret biztosít az államháztartási hiánycélok teljesítéséhez.

Raffella Tenconi "meglehetősen ambiciózusnak" nevezte az államadósság-ráta csökkentésére kijelölt pályát. Kijelentette ugyanakkor, hogy "teljesíthető és ésszerű" a programnak ez a része, és sikerülhet 2016-ra a 60 százalékos maastrichti felső tűréshatárra csökkenteni a hazai össztermékhez mért államadósság-rátát, ha "a kormány végre is hajtja, amit vállalt".

A Bank of America-Merrill Lynch londoni közgazdásza ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a program igazán fontos eleme a végrehajtás, és a kiadási oldalnak "szigorú ellenőrzés alatt kell maradnia rövid távon és a jövőben is".

Raffaella Tenconi - arra a felvetésre, hogy egyes vélemények szerint a kedden bejelentett intézkedési terv nem tartalmaz elég részletet - az MTI-nek azt mondta: szerinte "meglehetős mennyiségű" részlet derült ki az eddig elhangzottakból is, és a kormánynak olyan mértékű ellenőrzése van a parlament felett, hogy "amit meg akar valósítani, azt meg is tudja valósítani".

A számok jobbak a vártnál

Az RBC Capital Markets globális befektetési szolgáltató csoport londoni részlegének szakelemzői is azt emelték ki keddi kommentárjukban, hogy számításaik szerint a csomag összértéke 2013-ig kivetítve eléri a 900 milliárd forintot, ami több, mint amennyit a piac "alig néhány napja is várt".

A ház citybeli szakértői is azon a véleményen vannak ugyanakkor, hogy a konszolidációs intézkedéscsomag tényleges próbáját nem a főszámok jelentik, hanem az, hogy a tervezett lépéseket milyen hatékonysággal sikerül végrehajtani, és "ennek megítélése óhatatlanul időbe telik".

Az RBC Capital Markets londoni elemzői szerint a kiigazítási program elsődleges területein - egészségügy, nyugdíjrendszer, közösségi közlekedés, oktatás, foglalkoztatás, gyógyszerár-támogatás - komoly megtakarításokra van lehetőség, a problémák azonban "rendkívül mélyen gyökereznek", és politikai akaraterő kell majd ahhoz, hogy a kormány tartsa magát a tervekhez az esetleges lakossági ellenállással szemben is.

Preston Keat, az Eurasia Group nevű globális üzleti kockázatelemző csoport londoni részlegének kutatási igazgatója a csomag keddi bejelentése után adott kommentárjában úgy fogalmazott, hogy "a program figyelemreméltóbb annál, amit sokan vártak ... és a Fidesz most először konstruktív, reális hangnemben szólt Magyarország rossz adósságdinamikájáról". Keat szerint ugyanakkor sok további részlet szükséges annak megítéléséhez, hogy a reformok ténylegesen hogyan fognak működni.

Politikailag nehéz lesz végigvinni

Az Eurasia londoni igazgatója is úgy vélekedett, hogy a reformok közül többet "politikailag nehéz lesz" végigvinni. A ház vezető szakértője azt jósolta, hogy a reformcsomag népszerű lesz a társadalom felső középosztályában, amelynek előnyösek az adócsökkentések, a szegényebb társadalmi csoportok azonban meg fogják érezni a szociális kiadások és kedvezmények szűkítését. Keat szerint ez a Fidesz számára a párt "populistább, tipikusan szegényebb" választói rétegében lesz "politikailag fájdalmas".

Az Eurasia igazgatójának számításai szerint a csomag hozzávetőleg 70 százaléka a kiadási oldalt érinti, és a fennmaradó 30 százalék ered bevételnövelésből. Keat szerint "ez ésszerű megoszlás".

A JP Morgan pénzügyi szolgáltató csoport londoni felzárkózó piaci elemzőinek keddi kommentárja szerint a bejelentett program számos olyan pozitív szerkezeti intézkedést tartalmaz, amelyek révén jó eséllyel bővül a foglalkoztatás és emelkedik a potenciális gazdasági növekedési ütem. A ház szerint a csomag "fénypontja" az aktívabb munkapiaci politika.

A JP Morgan elemzői szerint azonban ahhoz, hogy a potenciális növekedés ütemének emelését célzó kormányzati stratégia működjön, a feldolgozószektorban, a mezőgazdaságban és a turizmusban megvalósuló új beruházások nettó értékének elég nagynak kell lennie ahhoz, hogy túltegyen a bankok, a nagyobb kiskereskedelmi hálózatok, valamint az energiaipari és a távközlési cégek körében a jelentős átmeneti adók miatt valószínűsíthető beruházás-csökkentések mértékén.

 A JP Morgan elemzői szerint a kitűzött költségvetési célok "reálisnak tűnnek", és csökkenthetik a 2012 utáni költségvetési kilátásokkal kapcsolatos aggodalmakat. A ház saját becslése szerint a GDP-arányos államháztartási hiány 2013-2014-ben is 3 százalék körül marad, még a nyugdíjvagyon egyszeri bevételeinek figyelmen kívül hagyásával is.

 A cég elemzői szerint "egyértelműen vannak végrehajtási kockázatok, különös tekintettel arra, hogy csökkent a kormány támogatottsága". A JP Morgan szakértői azonban ezzel együtt is azzal számolnak, hogy "a bejelentett intézkedések zöme, 75-80 százaléka érvénybe lép".
 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.