BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyar kisker: a magas jövedelműek már többet fogyasztottak

A kiskereskedelmi forgalom volumene 2012. januárban 0,6 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit. Nőtt a forgalom a 47 százalékkal részesedő élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben és a 10 százalékát adó bútor és műszaki cikk üzletekben, viszont a 19 százalékos súlyt képviselő üzemanyagtöltő állomásokon csökkent – írja a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A visszaesést valószínűsítő várakozásokkal szemben 0,6 százalékkal nőttek a kiskereskedelmi eladások januárban az egy évvel korábbihoz képest, azonban 0,2 százalékkal maradtak el a decemberihez képest – mutatott rá elemzésében Suppan Gergely.

A TakarékBank vezető közgazdásza kiemelte, hogy az eladások alakulása pozitív meglepetést jelent, ugyanis az adóváltozások az alacsony jövedelműeket érintették kedvezőtlenül – ugyanakkor a gyermekes alacsony jövedelműeknek az adójóváírás kivezetésével lehetőségük nyílt a családi adókedvezmények igénybe vételére -, ami a fogyasztás csökkenéséhez vezetne. „A magasabb jövedelműek ezzel szemben ki tudják simítani fogyasztásukat az adóváltozások tavalyi számukra kedvező alakulása miatt” – tette hozzá.

A januári adatokban megjelenhetett a bevásárló turizmus hatása is, amit a januári gyenge forint eredményezett. A januári adatokból azonban nem lehet következtetni az egész éves folyamatokra, mivel szezonálisan a január az év leggyengébb hónapja. A következő hónapokban a kiskereskedelmi forgalom fokozatos csökkenése várható, majd a második félévben stabilizálódhatnak az értékesítések, így éves átlagban 1 százalék körüli visszaesésre számítunk – írja Suppan Gergely.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek eladásai 1,1 százalékkal, a nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene pedig 2 százalékkal emelkedett. Dinamikusan bővült a forgalom volumene az illatszer-, – az előző évi alacsonyabb bázishoz képest – a textil-, ruházati és lábbeli- és az iparcikk jellegű vegyes üzletekben; valamint a bútor- műszakicikk üzletekben

Ezzel egy időben a könyv-, számítástechnika, egyéb iparcikk; a gyógyszer-, gyógyászati termék, valamint a használtcikk-üzletek az előző évinél kisebb volumenű forgalmat értek el. Az üzemanyagtöltő állomások eladásai továbbra is csökkenést mutattak, az üzemanyagok folyamatos drágulása következtében, zárja kommentárját a TakarékBank vezető elemzője.

Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben 2012. januárban 562 milliárd forint értékű árut forgalmaztak. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek eladásai januárban 1,1 százalékkal meghaladták az előző év januári szintet – írja a KSH.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene 2 százalékkal emelkedett. Az egyes üzlettípusok forgalmának alakulása vegyes képet mutatott. Továbbra is kiemelkedő volt a növekedés az összforgalomból csekély részt képviselő csomagküldő és internetes kiskereskedelemben. Dinamikusan bővült a forgalom volumene az illatszer-, – az előző évi alacsonyabb bázishoz képest – a textil-, ruházati és lábbeli- és az iparcikk jellegű vegyes üzletekben; valamint a bútor- műszakicikküzletekben.

A KSH szerint az egy hónappal korábbihoz mérten – a szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint – a kiskereskedelmi forgalom volumene lényegi elmozdulást nem mutatott. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem és a nem élelmiszer-kiskereskedelem januári volumene is a decemberihez hasonlóan alakult, az üzemanyagkutaké viszont 0,8 százalékkal nőtt.

Az Eurostat március 5-én megjelent sajtóközleménye szerint – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – a kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában 2012 januárjában 0,7 százalékkal növekedtek, az eurózóna országaiban pedig stagnáltak az eladások egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Januárban az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok 12 tagállamban bővülést, 7-ben csökkenést mutatnak. A térség legfejlettebb országai közül Franciaországban 6,0 százalékkal, az Egyesült Királyságban 2,9 százalékkal növekedett, Németországban 1,7 százalékkal csökkent a forgalom volumene – mutat rá a statisztikai hivatal.

Az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrészüzletek eladásai januárban 10,6 százalékkal haladták meg az előző év azonos időszakit, melyben szerepet játszott a regisztrációs adó csökkenése, valamint az a körülmény, hogy 2011. év első néhány hónapja a gépjármű kereskedelem mélypontját jelentette.

A csökkenést előrevetítő várakozásokkal szemben nőtt januárban az értékesítés, írja az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ). Meglátásuk szerint azonban korai lenne még messzemenő következtetést levonni.

Úgy látják, figyelmet érdemel, hogy az áremelkedés ellenére élelmiszerekből 1,1 százalékkal, a különféle iparcikkekből 2,9 százalékkal nőtt az értékesítés, ez utóbbi minden korábbi előrejelzést felülmúl.

Döntő tényező lehet a fogyasztói bizalom erősödése annak kapcsán, hogy a devizahitelesek végtörlesztési lehetőségei és a 2012-ben belépő új árfolyamgát enyhítette a feszültséget a piacon, kiszámíthatóbbá vált az érintett a családok pénzügyi helyzete – véli az OKSZ. A szövetség szerint a továbbiakban is lényeges kérdés a devizahitelesek helyzete, szélesebb körük megsegítése erősítő tényező.

Az OKSZ közleménye hangsúlyozta, hogy januárjában 561 milliárd forint volt az üzletek forgalma, 43 milliárd forinttal több, mint egy évvel korábban. Ez folyóáron számítva 8 százalékos növekedés, ami részben a nagyobb fogyasztásra, részben az élelmiszerek és az üzemanyagok drágulására vezethető vissza.

A vásárlási szokásokban a döntő tényező továbbra is a fogyasztói ár lesz, a vásárlók elsősorban az olcsóbb termékeket és vásárlási lehetőségeket fogják keresni, mutatnak rá.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.