A felmérés szerint a Magyarországon foglalkoztatott frissdiplomások között a férfiak átlagosan havi 45 ezer forinttal keresnek többet a diplomás nőknél. Az összes foglalkoztatottat figyelembe véve ez a jövedelmi különbség tovább szélesedik. A különbség megmutatkozik a munkakeresés időtartamában és a vezető beosztásba kerülés arányát nézve is - mindhárom szempontból a férfiaknak kedvez a statisztika.
A tanulmányból az derül ki, hogy a jobban képzett szülők gyermekei frissdiplomásként többet keresnek. A legfeljebb 8 általános iskolai osztályt vagy szakmunkásképzőt végzett apák gyermekeinek fizetése diplomás pályakezdőként 160 ezer forint alatt marad, míg az egyetemi végzettségű szülők esetében átlagosan több mint 207 ezer forintot keres a frissdiplomás.
A család anyagi helyzete is tükröződik a frissdiplomások kereseti mutatóiban. A kedvezőbb anyagi helyzetű családokból származók ugyanis később a munkaerőpiacon magasabb saját jövedelemről számolnak be.
Azok a frissdiplomások is többet keresnek, akik felsőfokú tanulmányaik alatt részt vettek nemzetközi képzésben. A külföldi tanulás egyik feltétele a családi háttértámogatás, ahhoz az esetek egyharmadában a család anyagi erőforrásainak mozgósítására is szükség volt - írták.
A férfi és női frissdiplomások között éles a határvonal nemcsak a minden egyes szakterületen belüli átlagjövedelmek tekintetében, hanem a munkaerő-piaci átmenet és a korai karrierút szempontjából is. A frissdiplomás férfiak hamarabb találnak munkát, mint a nők; átlagosan 3,6 hónap alatt sikerül elhelyezkedniük, míg az azonos végzettségű nőknek ez valamivel több mint négy hónapjukba telik - olvasható az anyagban.
Kitértek arra is: a nem szakterületen végzett munka nagyobb mértékben jellemzi a női diplomásokat, a végzés utáni években 23,5 százalékuknak nem sikerült ugyanis a végzettségével egybevágó munkát találnia, a férfiak esetében ez az arány 19 százalék. Az is erősíti a különbségeket, hogy a nők diplomájuk ellenére nagyobb arányban végeznek olyan munkát, amely nem igényel felsőfokú végzettséget, ez 20 százalékukra jellemző, a férfiaknál ez az arány 15 százalék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.