BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A devizahiteleket éri a legtöbb panasz

A devizahitelezés volt tavaly az egyes számú fogyasztóvédelmi probléma a pénzügyi felügyeletnél.

Tavaly a pénzügyi piacok első számú fogyasztóvédelmi problémája a devizaalapú jelzáloghiteles háztartások adósságterheinek növekedése, a megemelkedett törlesztőrészletek fizetése, a problémás hitelállomány bővülése volt – írja a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) friss jelentésében. A helyzetre válaszként 2011 második felében számos fizetéskönnyítést kínáló központi intézkedés született.

A rögzített árfolyamon tör­ténő végtörlesztés hatására 2012. február végéig az előző év szeptember végi hitelállományhoz képest mintegy negyedével csökkent a háztartások jelzálogalapú devizakitettsége. A konstrukció csaknem 170 ezer családnak jelentett komoly segítséget, az esetek kétharmadában pedig – ahol önerőből történt a rendezés – végleges megoldást a devizahitel-problémákra. Nagy számban adott lehetőséget a konstrukció a kisebb (2-3 millió forintos) tartozások egyösszegű visszafizetésére is. A korábbi 5600 milliárd forintnyi devizahitel-állomány így mintegy 4200 milliárdos szintre csökkent.

Fogyasztóvédelmi szempontból kulcsfontosságú a fogyasztók legszélesebb rétege számára rendelkezésre álló további állami adósságrendező vagy adósságkönnyítő konstrukciók sikeres lebonyolítása, e programok a PSZÁF szerint 2012 végére a tavaly szeptemberi vonatkozó hitelállomány akár 90 százalékát is érinthetik.

A felügyelet úgy látja, hogy jelentős előrelépés a jelzálog­a­lapú hitelek átlátható árazására vonatkozó szabályok törvényben való rögzítése. A teljes hiteldíjmutató maximalizálása csökkenti az ügyfelek kiszolgáltatottságát és a fizetendő kamatterheket.

A régebben megkötött szerződések esetében az ügyfelek augusztus végéig kérhetik bank­juknál aktuális szerződésük új árazási szabályok szerinti díjmentes átalakítását.

Gondok a követeléskezelésben

Számos fogyasztó vetette fel problémaként, hogy a követeléskezelés fogyasztóvédelmi szempontból nem megfelelően, esetenként hiányosan szabályozott.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete ezért 2012 márciusában a követeléskezelésre vonatkozó átfogó szabályozási koncepciót állított össze és juttatott el a jogalkotónak.

Ez egyebek közt kiterjed a követeléskezelés kapcsán az intézményektől elvárt magatartási szabályokra az ügyfelekkel történő kapcsolattartás, tájékoztatás vonatkozásában.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete ezért 2012 márciusában a követeléskezelésre vonatkozó átfogó szabályozási koncepciót állított össze és juttatott el a jogalkotónak.

Ez egyebek közt kiterjed a követeléskezelés kapcsán az intézményektől elvárt magatartási szabályokra az ügyfelekkel történő kapcsolattartás, tájékoztatás vonatkozásában.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.