BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre vonzóbb megoldás a lízing

Finanszírozás. A hazai lízingfinanszírozóknak egy időben kellett szembesülniük a finanszírozási piac drasztikus csökkenésével és a finanszírozott portfólió fokozatos romlásával – állapítja meg az ING Lízing Magyarország most kiadott elemzése. E folyamatok eredményeként a hazai lízingpiaci szereplők száma csökkent: egy részük nem élte túl a válságot, a banki hátterűek közül pedig többen beolvadtak az anyavállalatba.

„A lízingfinanszírozás megítélése megváltozott, mind a vállalatok, mind a bankok szemében: a válságban felértékelődött a konstrukció átláthatósága és a nagyobb biztonságot nyújtó fedezeti struktúrája” – hangsúlyozta Dömötör Attila, az ING Lízing Magyarország vezérigazgatója. A válság hatására ugrásszerűen megnőtt a nem fizető adósok aránya a banki portfóliókon belül, különösen azon hitelintézeteknél és lízingcégeknél, amelyek a kis- és középvállalati szegmensben voltak erőteljesen jelen. Mind a finanszírozás indulásakor, mind pedig a problémás ügyletek átstrukturálásakor a finanszírozók igyekeztek egyre nagyobb arányú fedezetet állítani az ügyletek mögé. Mivel azonban a lízing eszközalapú finanszírozást tesz lehetővé, az ezzel foglalkozó cégek számára a tulajdonjoghoz kapcsolódó előnyök egyértelműen előtérbe kerültek. A Bázel II által megkövetelt szigorúbb tőkemegfelelési követelmények miatt a bankok számára is kedvezőbb, ha a vállalatokat lízing formában finanszírozzák.

„Közben a hazai lízingpiacra is visszatérni látszanak a korábbi húzóágazatok. Ha nem is a három évvel ezelőttihez hasonló szintre, de ismét nőtt a haszongépjármű-finanszírozás volumene, amely mögött a több éve elhalasztott beruházások pótlása áll” – tette hozzá Dömötör Attila. A haszongépjármű-szegmensben ugyanakkor a gyárakhoz tartozó finanszírozók minden korábbinál jobb pozícióra tettek szert, és az adott szegmensben bekerültek a piacvezető öt finanszírozó közé. Ezek a cégek ugyanis – éppen a gyártói tulajdonosi hátterük miatt – a válság előtti kockázatvállalási szinten tudnak járműveket finanszírozni a nehéz időkben is.

A gazdaság fokozatos beindulásával együtt járó infrastrukturális beruházások felfutásával egyre nagyobb igény mutatkozik az eszközfinanszírozás iránt is, ami elsősorban gyártósorok és berendezések finanszírozását jelenti. A korábban jellemzően lízinggel támogatott szektoroknál viszont még nem látszanak a fellendülés jelei: az építőiparban jellemző körbetartozás okozta veszteségek miatt az ügyfelek és a finanszírozók egyelőre kivárnak.

A lízingpiacon is nagy változást jelentett az ügynöktevékenység szigorúbb szabályozása, amelynek következtében az ügynökök 20-40 százaléka kiszorult a piacról – állapítja meg az elemzés. A lízingcégek vegyes érzelmekkel fogadták ezt a helyzetet, hiszen a csökkenő piaci volumen és az erős árverseny mellett az ügynöki jutalék nehezen fért bele a konstrukciókba. Közben valamennyi finanszírozó számára felértékelődtek a közvetlen ügyfélkapcsolatok, és a piacon kialakult kisebb volument a saját értékesítési hálózat is képes volt maximálisan kiszolgálni. Éppen ezért azok a lízingcégek jártak jól, amelyek erős saját értékesítési csapatot építettek fel. n B. M.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.